Testy áut konkurentov v SR a ČR pred zverejnením môjho radšej nesledujem. Chránim sa ovplyvnenia a predpojatia. V oboch krajinách je viacero novinárov, ktorých názor a schopnosť zhodnotiť auto rešpektujem. Napriek tomu ich recenzie pozriem až po osobnej skúsenosti s danou mašinou. No z času na čas urobím výnimku. Jednou z nich boli testy nového BMW radu 7. Boli na to hneď dva dôvody...

Dlhé čakanie

Trvalo dlho, než sme pre typ G12 aj my získali termín. Ten prišiel až 4 mesiace od začiatku zápožičiek. Ja som však predtým s top limuzínou BMW už prišiel opakovane do kontaktu. Veľmi ma prekvapila jedna vec. Napriek tomu, že dlhá verzia G12, teda Long, je hlavne o zadných sedadlách, asi všetci ju skúšali ako športiak. Iste, je to BMW. Aj pri tomto type marketing hlása povestnú radosť z jazdy a orientáciu na vodiča. Ale to platí snáď až v piatom rade. BMW 750Li je v prvom rade prestíž, potom luxus, následne technológie, iste aj pohodlie, a až potom šport. O novej sedmičke je toľko čo spoznať, vyskúšať, zažiť a povedať, že je pre mňa nemožné zmestiť to do jedného videotestu. Výnimočné autá si zaslúžia výnimočný prístup. Preto, rovnako ako v prípade Tesla Model S P85+ a BMW M5 F10 aj pri BMW 750Li Executive prinášam dva videotesty.

V prvom som po celý čas v prezidentskom sedadle. Dokonca ma aj oslovujú pán prezident. :) Bratislavou a okolím ma navyše vozí profesionálny VIP vodič Rasťo KOLARSKÝ, ktorý viac než 15 rokov pracoval v Útvare Ochrany Ústavných Činiteľov (UOÚČ), kde sa staral o komfort, bezpečnosť a pohodlie nielen ministrov a členov vlády SR. Aj vďaka jeho skúsenostiam sa môžeme čiastočne vnoriť do sveta vodičov a ochrankárov VIP. A tiež ma zaujímalo, čo novej 7 pochváli a čo nie.

Aj keď nový rad 7 predstavuje vrchol technologických možností jedného z najprogresívnejších výrobcov áut na svete, stále je tu jasná orientácia aj na samotného vodiča a radosť z jazdy. A tú som si nemohol nechať ujsť. Preto som v druhej časti videotestu takmer po celý čas za volantom. A viete čo? Nech mi veľkolepé zadné sedadlá a ich všetky vymoženosti odpustia, ako vodič sa aj v tomto aute stále teším viac. No to asi preto, že volant mám radšej než mnohé iné veci...

Jednou z perličiek je balíček Ambient Air. Okrem ionizácie vzduchu dáva posádke 8 luxusných vôní. Slasť pre nozdry môže doplniť božský zážitok sluchu. Špecialisti Bowers and Wilkins naladili špičkový Diamond Surround systém so 16 repro s farebným podsvietením a 10 kanálovým zosilňovačom s výkonom 1400 W.

BMW v snahe priniesť ešte vyšší komfort pruženia, ako dokázalo ponúknuť na predošlých dvoch generáciách radu 7, prvýkrát prináša vzduchové pruženie na oboch nápravách. Systém automaticky udržuje svetlú výšku a má aktívne riadené tlmiče. To ponúka každá verzia BMW 7 typ G11/G12. Možnosti podvozka na ešte vyššiu úroveň posúva balík Executive Drive Pro. Ten zahŕňa elektromechanické stabilizátory, ktoré eliminujú náklony karosérie pri dynamickej jazde. S prediktívnym chovaním tlmičov vďaka systému stereokamier, ktoré neustále snímajú cestu pred autom, prispievajú k podstatne vyššiemu komfortu jazdy a vyššej bezpečnosti. Reguláciu podvozka z riadiacich jednotiek, ktoré sledujú štýl jazdy, dopĺňajú informácie z navigačného systému professional. Keďže sa jedná o takmer 3 roky novší systém, na rozdiel od Mercedesu funguje bez ohľadu na vonkajšie podmienky a bez ohľadu na rýchlosť jazdy. To všetko znie až dychberúco zložito a komplexne. Napriek tomu však, že testovaná verzia bola obutá na zimných 18" diskoch (letná konfigurácia by mala 20" disky) s pneumatikami rozmerov 245/50 R18, minimálne na slovenských necestách je Mercedes triedy S komfortnejší spoločník. To je však absolútne v poriadku, pretože bežný model trojcípej hviezdy neponúkne taký jazdný zážitok v zákrutách. BMW totiž pre zákruty navyše ponúka vstavaný systém pririaďovania kolies zadnej nápravy, ktorý je k dispozícii aj so systémom pohonu 4x4, BMW xDrive. Žiadny iný výrobca luxusných automobilov tak rozsiahlu škálu výbavy podvozka neponúka.


Systém Driving assist plus má asistenta pre jazdu v kolónach a asistenta pre jazdu v pruhoch s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou. To však nie je všetko. BMW radu 7 ponúka čiastočne autonómnu jazdu až do rýchlosti 210 km/h s aktívnym tempomatom. Ten dokáže nielen udržovať bezpečnú vzdialenosť, ale aj max. povolenú rýchlosť a na prípadné zmeny značenia dokáže reagovať aktívne vďaka schopnosti čítania dopravných značiek.

Ďalšou novinkou je prepracovaný systém pohľadu 4 kamier okolo vozidla, známy ako surroundview. V najnovšej generácii s 3D grafikou dokáže ohromujúco zobraziť auto v reálnom okolí, a to nielen z vtáčej perspektívy, ale aj zo strán tak, ako by ste boli vedľa auta. Spolu s priemerom otáčania 12,8 metra (pre verziu xDrive) je manévrovanie v úzkych priestoroch jednoduchšie a hlavne bezpečnejšie. Zástupcovia BMW nepreháňajú, ak tvrdia, že BMW radu 7 v súčasnosti predstavuje vrchol automobilového inžinierstva. Ako konštatujem vo videoteste: Nová sedmička síce dokonalá nie je, ale celkom určite úžasná!

BMW 750Li G12 Executive
rok výroby 2015

 

 

Cenník modelov BMW rad 7 platný na Slovensku.

 

 

PLUSY:
 

+ technológie a technika,
+ prestíž a luxus,
+ laserové diaľkové svetlá,
+ jazdné vlastnosti,
+ jazdná dynamika,
+ výkonné, ostrejšie brzdy,
+ elegantný dizajn,
+ zladenie motora s prevodovkou,
+ audiosystém Bowers and Wilkins,
+ dotykové LCD vodiča,
+ veľký Headup displej,
+ ergonómia,
+ nová úroveň vnútornej konektivity,
+ kapitánske sedenie,
+ kombinovaná spotreba 11,5 l / 100 km.
     

MÍNUSY:
 

- svietiace lišty sa lesknú do čelného skla,
- sport v pružení a riadení málo športový,         comfort málo pohodlný a plavný,
- nedrží nastavenia poslednej jazdy,
- grafika a reakcie smart kľúča,
- kapitánske sedenie vodičovi kryje zrkadlo,
- gestá sú výstrelok, nie praktická vec,
- nevhodné pre postavy nad 195 cm.

Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Pri skúsenosti so sedmičkou som uvažoval, kde zohnať 170 000 €, aby som si ju mohol kúpiť (bohužiaľ som na to neprišiel). BMW radu 7 je naozaj také dobré. Vlastne išlo o prvé auto, v ktorom som sa radšej nechal voziť, než by som sa trepal na miesto vodiča. Vzadu v kapitánskom sedadle sa sedí lepšie ako doma v obývačke. Z celého auta vyžaruje nesmierna pohoda a komfort. Takéto auto k životu nepotrebujem, ale zároveň by som ho chcel! A aké sú dojmy spoza volantu? Presne také, ako som čakal. Je cítiť, že auto má dve tony a o športovosti sa nedá ani len rozprávať, hlavnou devízou tu je predsa komfort. Úprimne som však čakal, že jazda bude o niečo plavnejšia. Benzínový osemvalec sa k autu výborne hodí a navyše nemá ani prehnaný apetít. Bol by hriech ničiť také výborné auto neurodzeným pohonom...


 

BMW 750Li Exexutive

rok výroby 2015

Motor:

zážihový vidlicový 8-valec prepĺňaný Twin turbo, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva, objem 4 395 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 88 × 99,3  mm, kompresný pomer 10,5 : 1, max. výkon 331 kW (450 k) /4 000 ot, max. krútiaci moment 650 Nm / 1 800 - 4 500 ot, litrový výkon 75,2 kW (112,3 k) / l, Emisná trieda Euro VI.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka Steptronic, pohon zadných kolies. 

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - obe napravy s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom,

Kolesá:

test. verzia, zimné obutie: hliníkové 7,5 x18" disky, pneumatiky 245/50 R18.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 5 238x 1902 x 1485 mm, objem kufra - 515 l, rázvor 3210 mm, pohotovostná hmotnosť – 1 865 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 8,3 l/100 km (výrobca), počas testu 11,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 5,63 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 4,7 s.

Cena:

Testovaná verzia - 170 000 €.