"TopSpeed.sk prináša test teréniaku? A navyše Dacie?! To si robia srandu?" - tak si predstavujem debatu návštevníkov stránky s patričnými gestami plieskania si po čele jedného z nich :) Vhodná príležitosť vysvetliť, akým autám a prečo venujeme priestor a pozornosť. Mnohí sú totiž presvedčení, že topspeed.sk automaticky znamená podlahu (plný plyn, alebo plné brzdy), doslova maximálnu rýchlosť a teda automaticky len športiaky (bez ohľadu na typ karosérie). Nie je to tak, nikdy nebolo a nemalo byť. Je to ako očakávať, že chalani v TopGear budú jazdiť len na najvyššom prevode a kolegovci z FifthGear zas len na päťke, od pohnutia po zastavenie. Ak je to pochopiteľné v ich prípade, verím, že to nemôže byť problém aj v tom našom, či? :)

Takže, čo TopSpeed.sk vlastne chce? Voľná definícia je asi takáto: Snažíme sa dať priestor a pozornosť každému autu, ktoré stojí za reč. Pre akýkoľvek dôvod. Napríklad výkon, zrýchlenie, maximálku, pružnosť, agilitu, vyváženosť, jazdné vlastnosti kdekoľvek (na okruhu, na cestách v teréne) teda radosť a zážitok z jazdy aj nad/mimo rámec toho, čo definuje slogan BMW, efektivitu, dizajn, pokrokové riešenie, netradičnosť, cenovú dostupnosť... Prosto autá, ktoré dokážu zaujať a nie sú len ďalším príspevkom v rozbehnutom kolotoči automobilového sveta. 

Ak pochybujete, že Duster čokoľvek z uvedeného dokáže, pohodlne sa usaďte. Lebo už teraz vám sám stále veľmi prekvapený napíšem, že z uvedeného zoznamu toho rumunské auto dokáže celkom dosť! Dámy a páni, čaká vás jeden z najdlhších videotestov aké sme urobili a aké ste videli. Ak ho teda budete ochotní dopozerať do konca. Má bez mála 32 minút! Už len vyrobiť ho bol riadny záhul! :) Testovacia vzorka 3 divákov v Prahe ho bez donútenia dopozerala do konca, čo nateraz postačí. :)


Tlieskať nám nemusíte. Chceme vám dať čo najviac info bez toho, aby ste museli čítať stovky riadkov s očami do X. Test je netradičný ešte v jednom. Prvýkrát nám auto pomáha hodnotiť čitateľ/majiteľ. V svetovej premiére prosím privítajte na obrazovkách dlhoročného majiteľa Dacie Duster dCi 4WD Petra Culku z BA, ktorý na nej za 3,5 roka najazdil cez 150 000 km. Bez preháňania možno uviesť, oveľa viac než 1% boli jazdy v ozaj tvrdom teréne.

Žiadne kacírstvo, ani rúhanie. Dacia Duster je fakt bombové auto a chceme ho! Skvelý úlet od áut o ktoré sa permanente strachujeme, riešime každý škrabanec, preliačinu a odlúpnutý kúsok laku... Najkrajší je špinavý.

Videorecenzia, alebo test je tak podrobná, že v zásade mi neostalo veľa nepovedaného, alebo vystrihnutého, čo bežne uvádzame v sprievodnom texte. V tomto prípade vlastne naozaj stačí pozrieť si video a skĺznuť pohľadom na naše celkové hodnotenie Dacie Duster po modernizácii, aby bolo definitívne zrejmé, že veľa lepších NOVÝCH áut (ak vôbec nejaké) za takého peniaze prosto nedostanete. Duster zďaleka nie je dokonalý, no a? Aj tak ho v redakcii chceme! Všetci a každý zvlášť. Ešte si nájsť dôvody a spôsob ako ho zmysluplnšie využívať :)

Dacia Duster dCi 4WD
rok výroby 2014

 

PLUSY:

+ rozprávkovo nízka cena,
+ drsný chlapský dizajn,
+ schopnosť v teréne 
  (väčšina nedokáže využiť),
+ slušný podvozok
 (jazdné vlastnosti, stabilita, malá hlučnosť),
+ motor dCi je tá lepšia voľba,
+ 5 ročná záruka,
+ doplnené prvky
  (tempomat, limiter, trakčná kontrola,    navigácia, dotykový LCD...).

     

MÍNUSY:
 

- hlučnosť motora dCi mimo auta,
- veľmi krátke sprevodovanie,
- chýba uzávierka nápravy,
- chybný ukazateľ stavu paliva,
- celková ergonómia
 (sedenie, niektoré ovládače),
- volant nenastaviteľný pozdĺžne,
- lacné riešenia/materiály,
- hlučné centrálne zamykanie,
- v ponuke nie je automatická prevodovka.

 

 

Cenník modelov Dacia Duster platný na Slovensku.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

rok výroby 2014

Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 461 cm3, 2-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih – 76,0 × 80,5 mm, kompresný pomer 17.6 : 1, max. výkon 80 kW (109 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 240 Nm / 1 750 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l, emisná trieda Euro 5.

Pohon:

6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies.

Podvozok:

predné nezávislé zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovým spodným ramenom, vzadu viacprvkové zavesenie, svetlá výška podvozka 21 cm, predný nájazdový uhol 29,3°, zadný uhol 34,9° , prechodový uhol 23°, vpredu kotúčové brzdy (280 mm), vzadu bubnové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ESC(ESP), TCS, BAS(AFU)

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 16" + pneu 215/65 R16

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4315 x 1821 x 1625 mm, objem kufra – 408/1570 l, rázvor 2674 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 320 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba 5,2 l/100 km (výrobca), počas testu 6,1 l/100 km, objem nárdže 50 l, výkonová hmotnosť 16,5 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 168 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 12,9 s

Cena:

Základná verzia Access 1,6 16V 4x2 - od 9 900 €,
Testovaná verzia Exception 1,5 dCi 4x4 - od 16 490 €

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

 

Z Dustera som nadšený. Viac než z BMW X5 a to z jednoduchého dôvodu. Duster robí to, na čo je určený a človek sa naozaj nemusí báť zísť mimo cesty. Jedným dychom ale treba dodať, že zmysel dáva iba s pohonom oboch náprav. Pri pohľade do cenníka to znamená, že treba zaplatiť okolo 16 000 Eur. No ak človek potrebuje, alebo chce jazdiť mimo cesty a Jimny je malý, toto asi najlepšie minutých 16 000 € za nové auto. Naftová 1,5-ka je voľba. Ide príjemne a má typickú dieselovú charakteristiku. To znamená, že všetko podstatné sa deje v nízkych otáčkach. Vôbec nemá zmysel točiť nad 3 500 ot. Duster 4x4 má veľmi krátku jednotku. V meste ju ani nevyužijete a pohodlne sa budete rozbiehať na dvojke. V kopci na lesnej ceste sa však ukázalo, na čo je dobrá. Práve v teréne je toto sprevodovanie veľmi užitočné a v podstate sám výrobca tvrdí, že sa krátkou jednotkou snažil nahradiť redukciu. Auto má jednoznačne veľmi isté jazdné vlastnosti v ľahkom teréne ako poľná, či lesná cesta, kde sa netreba báť. Na asfalte to tiež nie je zlé, ak si človek uvedomí určenie. Je prirodzené, že sa viac nakláňa v zákrutách. Pri bližšom pohľade pôsobí veľmi lacno. Vidieť to hlavne na zlícovaní dielov karosérie, či materiáloch v interiéri. Máte pocit, že sa snáď dá vystriekať wapkou, ak treba. Určite sa ľahko udržiava, no je plný lacných lesklých plastov. Myslím, že sa ani netreba čudovať tomu, že budú vŕzgať. Zaujímavé je napríklad aj to, že otáčkomer nemá vyznačené červené pole. Zrejme, aby zostal ako univerzálny diel pre všetky motorické verzie. Toto všetko však človek Dusteru veľmi rád odpustí ak ho bude využívať mimo cesty. Verím, že každý majiteľ, ktorý ho ozaj využije, bude mať široký úsmev, keď sa vráti s Dusterom špinavým až po strechu a pozrie sa na susedovu podobne drahú Fabiu.