S autobazárom AAA AUTO prinášame test ojazdeného Volva C30. Hľadáte malé štýlové auto, no Mini je príliš mini? :) Ste ochotní robiť kompromisy v oblasti praktickosti? Skúste najmenšie Volvo. Odhalil jeho klady aj zápory.

Volvo púta pozornosť okolia najmä na svoju zadnú časť.

Volvo C30 prišlo na trh v roku 2006. Jeho výrobu ukončili len pred pár mesiacmi. Počas pomerne dlhej doby predaja získalo v roku 2010 modernizáciu. Hatchback je duchovným nástupcom typu 480, ktoré sa vyrábalo v 80. a 90. rokoch.  Ale to v zásade vôbec nie je dôležité...

 

C30 vychádza z väčšieho súrodenca S40. Jej rozmery sú menšie a hmotnosť nižšia. Jasné spojenie naznačuje navlas rovnaký dizajn prednej časti. Volvo však typ C30 vybavilo nadčasovým dizajnom, ktorý zaujme aj dnes, 7 rokov od uvedenia na trh.

 

Kupé? Športový hatchback?! To teda nie

 

Počas zhromažďovania informácií som sa stretol s označeniami ako kupé a športový hatchback. Zabudnite na to! Volvo C30 je malý 4 miestny hatchback. Jeho dynamické vlastnosti závisia od motora. Aj keď je to celkom logické, v tomto prípade je to podstatnejšie než pri iných autách. Nesprávny motor urobí z trojdverového Volva nudné presúvadlo, ktorého jedinou schopnosťou bude premiestniť sa z bodu A do bodu B pri čo najnižších nákladoch. Správne zvolený motor mení C30 na malú raketu.

 

Volvo je výrobca najbezpečnejších áut. C30 nie je výnimkou. Testy EuroNCAP priniesli hatchbacku 5 hviezdičiek. Veľa ľudí si ich kupuje práve kvôli tomu.

 

Auto môže na pohľad z vonku vyzerať mohutne. C30 je dlhé 4252 mm, široké 1782 mm a vysoké 1447 mm. Rázvor predstavuje 2640 mm. Napriek týmto rozmerom je vo vnútri až prekvapivo málo miesta. Najmä v kufri toho veľa neodnesiete. Zato doň výborne vidno cez zadné bezrámové okno.

 

Ako detail by som malému Volvu vytkol trochu veľký kľúč, ktorý pripomína vysielačku.

Dizajn a „wau“ efekt

 

Volvo C30 sa čiastočne pr¬eslávilo účinkovaním vo filme Twilight. Vďaka tomu sa stane, že niektorým dievčatám je povedomé, prípadne ho dokonca poznajú. Za to však nemôže vzhľad ani nič podobné, ale filmový upír.

 

Vo všeobecnosti má vydarený dizajn. Aj dnes pôsobí sviežo a rozhodne ho nemusíte od hanby ukrývať v kríkoch za domom. Keďže by malo ísť o absolútne štýlové auto, očakávali by ste od okolia nejaké závistlivé a nenávistné pohľady. Nič také sa však nedeje.

 

Pravdou je, že keď idete s C30 po ulici nikomu od údivu nepadne sánka, ani sa za vami neotočí. Problémom bude samotný dizajn. Z prednej strany vyzerá hatchback úplne ako S40, ktorá nie je imidžovka, ale prémiový sedan.

 

V interiéri sú použité kvalitné materiály, ktoré nadmerne nezničia ani roky používania.

Ak niekoho Volvo C30 zaujme, tak rozhodne zozadu. Sklenené dvere batožinového priestoru môžu zaujať aj zlodejov, najmä ak nemáte kryt malého priestoru pre batožinu. Dizajn zadnej časti kazí aj ovísajúci stierač, ktorý akosi nedrží svoju pôvodnú polohu a vyzerá to prinajmenšom hlúpo.

 

C30 je však rozhodne menej opozeraná ako jej hlavní konkurenti Audi A3 a BMW radu 1. Na druhej strane, ak sa chce v dávke štýlovosti porovnávať s Mini, rozhodne nemá šancu.

 

 

Interiéru dominujú kvalitné materiály a netradičné riešenie stredového panelu, kde sa na pomerne malom priestore sústredila väčšina gombíkov a ovládačov celého auta. Predné sedadlá by mohli byť väčšie, no nie je to katastrofa. Cestujúci na zadných sedadlách si budú musieť zvyknúť na menší priestor na nohy. Batožinový priestor stačí na väčší nákup, nie na dovolenku pre viac ako dvoch...

 

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Auto som preberal s vidinou športovej jazdy a zábavy. Po pár kilometroch som pochopil, že moja predstava je úplne mimo. Riadenie s vodičom absolútne nekomunikuje. Je švédsky chladné a odrezané od sveta. Na druhej strane je však presné. Všetko však závisí od toho, čo od auta očakávate. Väčšina vodičov Volva nemá pretekárske ambície. Chcú luxusnú a bezpečnú jazdu, ktorú C30 poskytuje.

 

Ovisnutý stierač pôsobí trochu rušivo.

Volvu C30 by zvládlo aj trochu viac štýlu. V tvrdej konkurencii by sa mu presadzovalo ľahšie.

To znamená, že nekomunikujúce riadenie pre nich nie je mínus. Podvozok veľmi dobre tlmí nerovnosti. S C30 teda zvládnete aj jazdu po zničených cestách. Zadok na nerovnostiach neodskakuje ale pekne drží stopu.

 

Problém nerobí ani rýchla jazda, no je skôr luxusne rýchla ako športovo. Keď auto dotlačíte na limit, tak bude nedotáčavé, podstatne viac ako bežné predokolky. Náklony karosérie tiež nie sú celkom v norme... No znova, každému z náš môže byť veľa niečo iné :)

 

Vo vnútri je pomerne ticho. Pazvuky môže vydávať len otvorené strešné okno, ktoré v mojom prípade bolo použiteľné len do rýchlosti okolo 60 km/h. Čo i len vysunutie vo väčšej rýchlosti znamenalo pískanie v interiéri.

 

Volvo C30 1,6D 80 kW (109 k)

 

Verzia s preplňovaným 1,6 litrovým naftovým motorom je dosť nešťastná voľba. Štýlové auto je vďaka tejto motorizácii pokojné ako baránok. 109 koní (pri 4000 ot) a 240 Nm (od 1750 ot) stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy. To nie je katastrofa, no máte dojem, že je to tak 15 sekúnd. Tento agregát spolu s jeho väčším súrodencom 2,0 D pochádza od koncernu PSA, ktoré poznáme pod označením Hdi.

 

Napriek slabšiemu ťahu sa však dokáže odvďačiť veľmi príjemnou spotrebou. Mimo mesta sa bez problémov zmestíte pod 5 litrov. Kombinovaný režim si v mojom prípade vypýtal 5,6 litra. Auto však malo obuté zimné pneumatiky.

 

Keď som však k C30 s týmto motorom počas prvého dňa pristupoval ako ku športovému hatchbacku, spotreba mimo mesta vyskočila na 6,5 litra. Táká jazda bola skôr trápením. Motor jednoducho nezvládal prudké akcelerácie a moja mienka o aute išla smerom dole.

 

Radosť mi rovnako nerobila ani 5 stupňová manuálna prevodovka od Fordu s pomerne krátkymi stupňami. Na diaľnici teda Volvo C30 1,6D trpí zvýšenou spotrebou.

 

Ostatné motory

 

Volvo uviedlo C30 na trh s až 9 motormi (5 benzínových a 4 dieselové), ktoré postupne obmieňalo (najmä po facelifte v roku 2010).  Mnohých určite zaujíma asi najúspornejšia verzia tohto Volvo. Podrobné info nájdete v našom teste C30 1,6D DRIVe. V podstate ide o ešte úspornejšiu verziu mnou testovanej jazdenky.

 

V oblasti komfortu jazdy Volvu nemôžem vyčítať takmer nič.

Nad najslabším naftovým motorom stojí dvojliter s výkonom 100 kW (136 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Volvo do ponuky zaradilo aj päťvalec D5, ktorého objem 2,4 litra zabezpečoval výkon 132 kW (180 k) a 350 Nm. Obe pohonné jednotky sú spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

 

Ponuka benzínových motorov štartovala na 1,6 litrovom štvorvalci s výkonom 74 kW (100 k) a 150 Nm. Za ním nasledovali 1,6 a 1,8 litrové štvorvalce. Atmosférická 2,4 litrová pohonná jednotka s piatimi valcami ponúkala už 125 kW (170 k) a 230 Nm. Vrcholom toho typu je však motor T5. Ide o 2,5 litrový preplňovaný päťvalec s výkonom od 162 kW (220 k) a 320 Nm. Náš názor naň nájdete tu: test Volvo C30 T5. Po facelifte z ponuky vypadol 1,8 litrový zážihový motor. Ponuka sa ale rozšírila o naftové paäťvalce s označením 2,0 D3 a 2,0 D4.

 

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

 

Volvo C30 možno označiť za spoľahlivé auto. Roky používania nepriniesli žiadne časté fatálne poruchy, ktoré by potencionálnych záujemcov mohli od kúpy odrádzať. V prípade vznetových motor ide o stále rovnaké problémy. Pozor na turbo. Peniaze z vašej peňaženky s radosťou vytiahne aj nový filter pevných častíc.

 

Volvo do ponuky zaradilo aj agregáty, ktoré sú výslovne na úspornú jazdu. Na druhej strane päťvalce dokážu s malým autom divy.

Malý hatchback trpel poruchami ABS. Volvo to však riešilo v rámci záruky. V prípade kúpy si teda zistite, či tento problém predchádzajúci majiteľ nechal odstrániť. Skúsenosti doterajších majiteľov hovoria o tom, že po 150 000 km je nevyhnutné vymeniť ozubený remeň vačkového hriadeľa. Inak môže dôjsť k fatálnym škodám motora.

 

Ďalšie problémy sú menej závažné, niektoré len kozmetické. C30 zvyknú potrápiť tečúce tlmiče, prípadne problémy s rádiom a palubným počítačom. Častým javom týchto áut býva aj poškodené sklo. Dokonca aj testovaný model mal viditeľné poškodenie, pravdepodobne od odskočeného kameňa. Výrobca udáva servisný interval na výmenu oleja 15 000 km.

 

Kúpiť/nekúpiť?

 

Ak zvažujete kúpu tohto auta, ujasnite si, čo od neho očakávate. Ak chcete istú dávku luxusu, osobitného štýlu, švédskej bezpečnosti a spoľahlivosti, C30 je presne pre vás. Na druhej strane treba dobre zvážiť aj ponuku motorov. Najslabší turbodiesel je vhodný najmä pre pokojných alebo nových neskúsených vodičov, ktorí chcú jazdiť s čo najnižšími nákladmi.

 

Zážihového a vznetové päťvalcové motory dokážu s malým hatchbackom pekne zamávať. Ja by som si toto auto s privretými očami kúpil. Rozhodne by však muselo mať pod kapotou päťvalec a testovanému motoru by som sa vyhol veľkým oblúkom.

 

Ponuka jazdených C30 je pomerne bohatá. Ceny štartujú na sume 6 500 euro. Na druhej strane však nie je problém cenou preskočiť hodnotu 15 000 euro. Keďže Volvo ukončilo výrobu štvormiestneho hatchbacku len tento rok, na trhu je stále dosť kusov s nízkym počtom najazdených kilometrov.

 

PLUSY:

+ dizajn

+ kvalita materiálov v interiéri

+ široká ponuka motorov

+ výkon päťvalcových motorov

+ úsporná prevádzka naftových motorov

+ bezpečnosť

+ komfortné naladenie podvozku

 

 

 

 

 

MÍNUSY:

- málo miesta na zadných sedadlách a malý batožinový priestor

- 5 stupňová manuálna prevodovka

- nízky výkon motora 1,6D

- ovísajúci zadný stierač

- nekomunikatívne riadenie

 

 

 

 

 

 

 

TopSpeed.sk verdikt pre jazdené Volvo C30: ODPORÚČAME!