O Peugeote 508 sa tu nemusím rozpisovať nijak podrobne, auto je na trhu už nejaký ten rok a vo videoteste sa mu už podrobne venoval aj kolega Alex. Skôr sa zameriam na odlišnosti jeho kombi verzie SW a charakter najvýkonnejšej naftovej verzie GT s motorom 2.0 BlueHDi naladeným na 130 kW (177 k) a 400 Nm.

Kombi verzia sa celkovou dĺžkou od liftbacku takmer nelíši, veľmi podobné sú preto aj rozmery podlahy ich batožinových priestorov. Počítajte s tým, že 508 SW ju má v základnej konfigurácii približne meter dlhú, 1,1 m širokú a medzi podlahou a krycou roletou zostáva asi 0,5 m vnútornej výšky. V reči čísiel to znamená základný objem 530 l, čo je o 16 l viac, než ponúka liftback. Omnoho dôležitejšia je však lepšia využiteľnosť tohto priestoru a možnosť sklopiť delené operadlo zadných sedadiel a následne prepraviť predmety dlhé skoro 1,8 m. Celkovo takto dokážete v Peugeote 508 SW previezť až 1780 l, čo je v konečnom výsledku o 243 l lepšia hodnota než v prípade liftbacku. Nechýbajú tu ani praktické háčiky na tašky, slušné LED osvetlenie a možnosť pohodlne sklopiť operadlo priamo z kufra. Využiteľnú šírku za podbehmi trochu zmenšuje subwoofer audiosystému.

Za dojazdovú rezervu si musíte priplatiť, v štandardnej výbave je totiž len sada na opravu defektu. Našťastie je tu na dojazdovú rezervu miesto.

Priestorovým bonusom verzie SW je menej sa zvažujúca strecha, čo znamená približne o 30 mm viac miesta nad hlavami zadných cestujúcich. Aj tak je tu však menej miesta, než v konkurenčných kombi strednej triedy. Peugeot 508 SW patrí medzi autá, v ktorých sa síce tlačiť nebudete, ale o nejakej priestorovej rezerve tu nemôže byť reč.

Na kolená je vzadu miesta tak akurát, na hlavu však môže byť vyšším cestujúcim tesnejšie.

Špecifikom tohto auta je aj nízke nasadanie do kabíny. Pri každom nastupovaní sa skrátka musíte viac skloniť a pri vystupovaní počítať s tým, že sedíte podstatne nižšie, než v crossoveroch, či SUV. Peugeot 508 je nízky dokonca aj na pomery klasickej strednej triedy a vystupovanie z neho mi v mnohom pripomínalo nedávno testovaný Jaguar XE.

Máloktoré auto dnes dokáže interiérom zaujať tak, ako Peugeot 508. Z hľadiska ergonómie by ste tu niekoľko prehreškov určite našli, ale vizuálnu príťažlivosť mu uprieť jednoducho nemôžeme.

Diaľničný dostavník

Aj keď sa bavíme o najvýkonnejšej naftovej verzii, nečakajte ľahkonohého atléta určeného na adrenalínové bláznenie sa v ostrých serpentínach. Nejde o nedostatok výkonu, toho má tento Peugeot naozaj dosť, a rozhodne mu nechýba ani pružnosť prezentovaná vrcholom krútiaceho momentu až 400 Nm. Ide skôr o hmotnosť 1,8 t, ktorú pri prudkých zmenách smeru spoza volantu skrátka cítite. Podvozok pritom odvádza perfektnú prácu a treba uznať, že odozvy riadenia sú vzhľadom na určenie auta príjemne športové. Ak však porovnám testované auto s benzínovou verziou GT, ľahko zistíme, že testované BlueHDi vozí nad prednou nápravou o 100 kg ťažší motor. A v praxi je to skrátka cítiť. Fyziku a hybnosť ťažkého predného previsu neoklame ani tá najlepšia náprava. Ale pozor, ak sa už raz naftové 508 SW GT rozbehne, drží ako pribité. Najviac mu sedia rýchle oblúky, v ktorých predvádza dobrú priľnavosť oboch náprav a napriek hmotnosti nahrnutej dopredu dlho odoláva nedotáčavosti. Len si musíte dávať pozor, aby ste v oblúku nenabehli na sériu väčších vĺn. Tu sa ukáže nevýhoda kombinácie malého prepruženia a veľkých kolies obutých do nízkoprofilových pneumatík. Pruženie Peugeota si skrátka rado sadne „na dorazy“, čo ho rýchlo vyhodí z rovnováhy. Ak by som mohol poradiť, zostaňte pri menších diskoch s priemerom 18 palcov. Zaujímavé pritom je, že rovnakú tendenciu som si pred časom všimol aj pre benzínovej verzii GT s výkonom 225 k. Rovnako nepríjemné je to aj pri prudkom dobrzďovaní pred zákrutou, kedy koleso nachvíľku stratí kontakt s asfaltom a riadiaca jednotka ABS okamžite zníži brzdný účinok prednej nápravy. Časom som sa však naučil „čítať“ schopnosti auta a aj na horších povrchoch sme spolu našli reč.

Priľnavosť auta je výborná, náklony malé a držanie stopy v rýchlych oblúkoch stabilné. Ak však trafíte sériu vĺn, naftová verzia GT prezradí, že je ťažšia "na predok" a stratí istotu.

Osem stupňov a nízke otáčky

Najvýkonnejšia naftová verzia využíva výlučne osemstupňovú automatickú prevodovku, čo už vopred naznačuje, že bude skôr ideálnym spoločníkom na dlhé cesty, než partnerom na súkromné rýchlostné skúšky. A práve na diaľnici sa ukazuje najsilnejšia stránka auta. Pri tempe 130 km/h a zaradenej osmičke motor točí len 1800 otáčok a zásluhou dobrej aerodynamiky dokáže držať diaľničnú spotrebu na úrovni 6,1 – 6,5 l/100 km. Ak spomalíte na 110 km/h, čím otáčky klesnú na 1500 ot./min, razom sa spotreba zníži na 5,2 – 5,5 l/100 km. Testovaciu trasu z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km) zvládol Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi GT s priemernou spotrebou 5,1 l/100 km, okruh Topseed.sk (100 km) následne absolvoval za 5,5 l/100 km.

Testovaný Peugeot jazdil na príplatkových pneumatikách s rozmermi 235/40 R 19. 

Naftová stíhačka

Ak porovnáme pružnosti naftovej a benzínovej verzie 508 GT, ľahko zistíme, že zo 60 na 120 km/h sa benzínová verzia dostane o dve sekundy skôr (6,5 s vs. 8,5 s), aj tak to však pre naftové GT znamená výbornú hodnotu. Z 50 na 90 km/h dokáže naftový Peugeot vystreliť za 4,3 s, čo je len pre porovnanie rovnaká hodnota, za akú to isté zvládne Škoda Superb 2.0 TDI s výkonom 140 kW. Počítajte však s pomalšou prácou prevodovky. Radí jemne a hladko, ak na ňu však zatlačíte, osem stupňov jej prerastie cez hlavu a radí častejšie, než by možno bolo milé. Situácia sa zlepší po prepnutí do jazdného režimu Sport. Ak v tom momente pritlačíte plyn na podlahu, vyššie prevodové stupne bude prevodovka radiť až niekde okolo hranice 4200 – 4500 otáčok, čo prezrádza, že využíva charakteristiku motora ideálnym spôsobom. V momente zaradenia vyššieho prevodového stupňa totiž otáčky klesnú presne na hranicu, kedy turbodiesel dosahuje max. výkon. (3750 ot./min.).

Naftový motor 2.0 BlueHDi je v praxi veľmi úsporným motorom. 

Ak si pod pojmom 508 SW BlueHDi GT predstavujete pokračovateľa legendárnych Peugeotov s označením GTi, budete sklamaní. Toto je skôr diaľničná stíhačka s dynamickou rezervou, komfortným, no na 19-palcových diskoch trochu hlučnejším podvozkom a luxusnou výbavou na palube, v ktorej nebude nič chýbať ani náročným zákazníkom. V strednej triede nájdete veľa praktickejších aj priestrannejších súperov, s tak originálnym dizajnom a prístupom ku konštrukcii niektorých detailov však ani jedného. Peugeot 508 SW tak ostáva skôr voľbou individualistov, ktorým sa však aj v najvýkonnejšej naftovej verzii odvďačí príjemným charakterom a nízkymi reálnymi spotrebami.

PLUSY:

+ originálny dizajn;

+ spotreba;

+ pružnosť motora;

+ výkonné LED svetlomety;

+ aerodynamika;

+ jazdné vlastnosti.

     

MÍNUSY:

- výhľad na prístroje;

- stiesnený vnútorný priestor;

- sedadlá nízko nad podlahou;

- dotykové ovládanie často používaných palubných funkcií;

- výhľad z auta.

Typ karosérie: 5-dverové kombi
Trieda / kategória: stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4778 x 1859 x 1420
Druh pohonu: naftový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1997
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 130/177 pri 3750 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400 pri 2000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h): 231
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,4
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,9/4,0/4,7
Prevodovka: 8-automatická
Prevádzková hmotnosť (kg): 1774
Brzdy: kotúčové vetrané/kotúčové
Podvozok: vzpery MacPherson/ viacprvkové zavesenie
Rozmery kolies: 235/40 R 19
Rozchod (p/z), rázvor: 1601/1597, 2793
Objem nádrže: 55
Objem kufra: 530/1780
Cena ( Euro ): 42 890
 
Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDI
130 kW A8 GT
Opel Insignia ST 2,0 CDTI
125 kW A8 Ultimate
základný model
28 290 €
(508 SW 1,5 BlueHDI 96 kW M6 Active)
26 340 €
(Insignia ST 1,5 Turbo 103 kW M6 Edition)
adekvátny model
42 890 €
(508 SW 2,0 BlueHDI 130 kW A8 GT)
38 990 €
(Insignia ST 2,0 CDTI 125 kW A8 Ultimate)
adekvátna výbava
adaptívny podvozok, zadná kamera, 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, Focal hifi soundsystem, navigácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, alarm, LED predné svetlá, predné a zadné PDC, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat
v sérii: LED Matrix svetlá, navigácia, head-up displej, bezkľúčový vstup, vyhrievaný volant, 18-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: Bose soundsystem 550 €, vyhrievanie predných sedadiel 300 €, PDC vpredu a vzadu 590 €, adaptívny podvozok 1 100 €, alarm 380 €
výsledná cena
42 890 €
41 910 €




 

 
Renault Talisman Grandtour 2,0 dci
120 kW A6 Intens
Škoda Superb Combi 2,0 TDI
140 kW A7 Style
základný model
31 790 €
(Etalisman Grandtour 1,75 dci 110 kW M6 Intens)
26 090 €
(Superb Combi 1,5 TSI 110 kW M6 Active)
adekvátny model
33 990 €
(Talisman Grandtour 2,0 dci 120 kW A6 Intens)
38 940 €
(Superb Combi 2,0 TDI 140 kW A7 Style)
adekvátna výbava
v sérii: tempomat, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, bezkľúčový vstup, LED svetlá, predné a zadné PDC

za príplatok: zadná kamera 500 €, vyhrievané predné sedadlá a volant 350 €, adaptívne tlmiče so zadným riadením koies a zatmavenými zadnými sklami 1 350 €
v sérii: 17-palcové disky, adaptívny tempomat, LED Matrix svetlá, navigácia, DAB rádio, alarm, bezkľúčový vstup, PDC vpredu a vzadu, zadná kamera, 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá

za príplatok: adaptívny podvozok 1 120 €, 18-palcové disky 436 €, zatmavené zadné sklá 252 €, Soundsystem Canton 597 €
výsledná cena
36 190 €
41 345 €