Recenzia Porsche 911 Targa 4S (997) PDK

Porsche 911 považujem za zázrak automobilovej histórie. Rovnako ako niekoľko miliónov fanúšikov mužov a žien, ktorých oslovila originalita, trvácnosť, praktickosť, skvelé výsledky v motoršporte a v prvom rade nezameniteľný tvar. Ak niekto vie, čo je auto, vie čo je Porsche 911. Niet sa čomu diviť. Všimli ste si, že ak v hračkárstve, na kolotočoch, či kdekoľvek chce športovým autíčkom predajca osloviť chlapčekov ich tvar bude kopírovať, alebo veľmi pripomínať 911. Ľuďom v Porsche slúži ku cti, že tvary najznámejšieho športiaku sveta nikdy radikálne nezmenili, no krásne vyvíjali. To isté platí aj o koncepcii, použitých technológiách, riešeniach, schopnostiach a možnostiach.

Pre mňa je generácia 997 nie len technicky a konštrukčne najlepšie zvládnutou, ale aj najkrajšou 911.

Žiadne iné, už vôbec športové auto sa nevyrába dlhšie. Prvé Porsche 911 prišlo v roku 1963. To je bez mála polstoročia! Už nejaký čas informujeme o pripravovanej novej generácii s označením 991, ktorej premiéra sa očakáva na Autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Vraj to bude o dosť iné Porsche 911. Bude o poznanie väčšie, asi aj ťažšie, ale čo je najpodstatnejšie, motor už nebude za ale nad zadnou nápravou. Koncepcia s motorom vzadu teda prakticky ostáva zachovaná, ale som ohromne zvedavý ako lepšie jazdné vlastnosti môže novinka mať, keď už typ 997 patrí medzi svetovú špičku. Kým s novinkou nebudeme mať osobnú skúsenosť, alebo si o nej aspoň čosi relevantné neprečítame, aktuálna generácia pre nás, alebo teda minimálne pre mňa ostáva tým naj, čo si v najstaršej športovej autorodine na svete môžete vybrať.

Pre mňa je totiž generácia 997 nie len technicky a konštrukčne najlepšie zvládnutou, ale aj najkrajšou. V osobnom rebríčku generácií typu 911 mám na druhom mieste posledný vzducháč, typ 993 a tretie naj Porsche 911 je v mojich očiach typ 964 zo začiatku 90. rokov. Ale vraždil by som asi pre každú z nich! :)

Ale venujme sa konkrétnemu autu, ktoré sme dostali možnosť na pár hodín potrápiť. Porsche predáva verziu Targa a Targa S len vo verzii s pohonom 4x4. Všimli ste si? Doteraz tomu tak nebolo. Targa bola k dispozícii aj ako verzia s pohonom zadných kolies. Pre tento zlom v ponuke má Porsche vysvetlenie. Verzia Targa vyzerá podstatne lepšie so 44 mm širšou karosériou štvorkolky v zadnej časti. Znie to možno neuveriteľne, ale porsche dalo prednosť estetike pred prísnym a presným inžinierstvom.


Verzia Targa je však vďaka jedinečnému strešnému systému ťažšia o celých 60 kg a len o 25 kg ľahšia než Cabrio. Ok, tragédia to možno nie je, na to aký výhľad a "slobodu" tento model ponúka. Problém je skôr v tom, že drvivá časť váhy navyše je umiestnená na tom najhoršom mieste - vysoko hore. To sú však fakty. Pravdupovediac, bez toho, aby som si bezprostredne presadol z klasického kupé do targy a jazdil s nimi rovnakú trať, sotva by som dokázal povedať rozdiel. Predsa len, nejazdím s 911-kou každý deň, aby som si to mohol všimnúť :)

Najväčšou novinkou Targa 997 je výklopné zadné sklo. Nerehocte sa! Aj pri Porsche coupé to je užitočná vec. Základný priestor za malými sedačkami nie je nič moc, ale po ich sklopení k nemu dáva okno skvelý prístup.

Necelých 9 minút dlhé video obsahuje mnoho faktov, poznatkov aj emócií. Preto vám tu doplním ďalšie info, ktoré by ste podľa mňa v tejto súvislosti mali poznať. Slovo Targa sa viaže na značku Porsche od už roku 1967. V tom čase už pre prvú generáciu ponúkol výrobca kvázi otvorený športiak s odnímateľným strešným panelom, no pevným širokým oblúkom robustného B stĺpika. Na toto označenie má Porsche, ako aj na mnoho iných výrazov ochrannú zámku. V roku 1996 prišli konštruktéri Porsche pre typ 993 s originálnym nápadom. Vytvorili verziu Targa s posuvným skleneným strešným panelom, ktorý sa dal elektricky schovať pod zadné sklo. Toto riešenie prinieslo ešte viac pasívnej bezpečnosti, pevný rám strechy a prepojenie stĺpikov z A do C masívnym oblúkom. Okrem toho prinieslo kompletné presklenie od začiatku predného okna až po zadné výsuvné krídlo, podobne ako v kokpite malého lietadla. Zároveň odstránilo nutnosť odkladať strešný panel, ktorý bol takto k dispozícii vždy. Toto riešenie Targa je, ako vidíte v ponuke doposiaľ.

Medzičasom má Porsche v ponuke až 25 rôznych modelov typu 911 997. Teda malo, pretože niektoré z uvedených boli limitované edície, ktoré sa už vypredali. Ale aj toto číslo jasne hovorí o úspechu a obľúbenosti tohto auta. Porsche 911 má za sebou mnoho úspechov, ocenení, uznania. Napríklad, v špeciálnej odbornej ankete Car of The 20th Century skončila deväťstojedenástka na 5 mieste. 911 má však hlavne destiatky tisíc zamilovaných majiteľov. Pre mnohých z nich bolo toto porsche detským snom, ktorý si mnohí v dospelosti splnili. Takou nadväznosťou sa sotva môže pochváliť iný výrobca.