Priestor a pohodlie nie sú samozrejmosť ani pre tak veľké autá ako toto. Tu sa dokonca dá hovoriť až o luxuse... a to je fakt neočakávané.

SantaFe 3. generácie je:


* podľa EuroNCAP aktuálne najbezpečnejšie veľké SUV.
5 hviezdičiek a až 96% porazilo gigantov ako Mercedes ML 3. gen a Range Rover,


* o 11 cm nižšie než predchodca, dizajn StormEdge pôsobí dynamicky, dôstojne a prestížne,


* pohodlné, priestranné, dokáže byť až luxusné,


* v ponuke len 2 stupne výbavy, čo zjednodušuje orientáciu v spleti možností,


* za príplatok aj 7-miest,


* nabité aktuálnymi systémami (7 airbagov, stabilizácia ESC, monitorovanie tlaku v pneu, bixenóny a LED svetlá, dvojzónová klíma, tempomat, bezkľúčový vstup, cúvacia kamera, vyhrievanie sedadiel a navigácia, sledovanie jazdných pruhov, parkovací asistent...)

Samozrejme, netvrdím, že SantaFe 3 je dokonalé, ani najlepšie v triede. Má pár vážnych nedostatkov o ktorých sa dozviete vo videoteste. Je to však generačný skokan akého len tak nestretnete. Toto veľké SUV od Hyundai je tak vyspelé, akoby od predošlej generácie preskočilo jednu generáciu.

Hyundai ponúka SantaFe len dvoma naftovými motormi a len so štvorvalcami. Slabší dvojliter len so 6-stupňovým manuálom, výkonnejšiu 2,2-ku zas len s rovnako stupňovým automatom. Chápem, že štvorvalce tvoria gro predaja, no toto je jeden z dôvodov, prečo auto nemožno plnohodnotne porovnávať s prémiovou konkurenciou. V oblasti výberu hnacích agregátov je ponuka veľmi obmedzená. K vzhľadu a dôstojnosti, ktorú prináša by si niekto mohol želať šesťvalec. Iný zas ohŕňa nosom nad ropákmi a tak toto auto nedostane ani len šancu. Navyše obe verzie si uvádzanou dynamikou doslova šliapu po vlastných... Zrýchlenie na stovku trvá slabšej verzii 11,6 s maximálka je viac než slušných 187 km/h. Výkonnejší model to dá za 10,1 no skončí pri 190 km/h. Naše meranie však dokázalo, že stovku dosiahne za čosi viac než 9 s a aj pružnosť bude na inej úrovni. Výber v tomto prípade preto nemožno robiť bez vopred daného cenového stropu, alebo osobnej skúsenosti u predajcu s oboma verziami.

Tretie SantaFe je mimoriadne pohľadné auto. Má šmrnc a štýl, aký by od tohto výrobcu snáď ani nik nečakal. Veľmi milé prekvapenie.

Testovanej výkonnejšej verzia s 2,2 litrovým prepĺňaným štvorvalcom s turbom s variabilnou geometriou lopatiek kompresora v oblasti dynamiky nechýba naozaj nič. Výrobcom uvádzané parametre 145 kW (197 k) pri 3800 ot a 436 Nm v rozsahu 1800 - 2500 ot sa pri meraní na valcovej brzde vo firme MM racing nie len potvrdili. Namerali sme 141 kW (192 k) pri 3 560 ot a až 457 Nm pri 2 235 ot. No práve priebeh sily, ktorá v rozsahu 1900 - 2400 ot neklesla pod 440 Nm je doslova ukážkový. Motor má plynulý a tichý chod a s automatom je zladený ozaj veľmi slušne.

SantaFe III. je riadny macko. Hmotnosť základného modelu je 1 840 kg, testovaná plná výbava s prvkami ako napríklad 19" disky, či veľké strešné okno má o celých 160 kg viac, teda rovné 2 tony. Nechápem preto celkom ako si výrobca môže myslieť, že tak veľké a ťažké auto by mohlo jazdiť v kombinovanej premávke za menej ako 8 litrov, nie to ešte za 6,6 ako uvádzajú. Naša referenčná testovacia trať potvrdila reálnu kombinovanú spotrebu na úrovni 8,3 l na sto, na konci testu sme však mali na palubnom počítači o ďalší liter naviac. Nie je však možné očakávať, že také auto bude môcť byť pri tom všetkom rozmaznávaní svojich pasažierov ešte aj extra úsporné.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDi
rok výroby 2012

 

PLUSY:

+ najbezpečnejšie auto triedy,
+ dizajn, štýl, luxus,
+ dynamický tvar,
+ vútorný priestor a pohodlie,
+ polohovateľné zadné sedadlá,
+ mnoho odkladacích priestorov,
+ kufor 585/1570 litrov,
+ bohatá sériová výbava oboch verzií,
+ možnosť 7 miestnej verzie,
+ odhlučnenie,
+ účinok bŕzd,
+ dynamika (zrýchlenie a pružnosť),
+ cena základnej verzie 32 000 €,

      MÍNUSY:

- nie permanentný pohon 4x4,
- pri krížení zapadne, difflock nepomôže,
- len naftové štvorvalce,
- SPORT, COMFORT, NORMAL meni len
   riadenie, a divne,
- chýba aktívny tempomat a monitor slepého
   uhla,
- prekombinované ovládače na volante,
- spotreba počas testu 9,3 l
   (výrobca tvrdí 6,6 l)
- chýba automatické otváranie dverí kufra,
- bezkľúčový vstup funguje zvláštne,
- TFT displej v tme prisilno žiari,
- drahá top verzia 43 500 €.

Cenník modelov Hyundai SantaFe platný na Slovensku.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDi rok výroby 2012
Motor: turbodúchadlom prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, vstrekovanie common rail, objem 2 199 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 85 x 96,9 mm, kompresný pomer - 16,0:1, max. výkon 145 kW (197 k) / 3 800 ot, max. krútiaci moment 436 Nm / 1 800 - 2 500 ot, litrový výkon 66 kW / l (90 k/l). Emisná norma Euro V.
Pohon: 6-stupňová automatická prevodovka, pripájateľný pohon 4x4 v prípade preklzu predných kolies.
Podvozok:

nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, vpredu chladené, El.systémy podvozka - ABS, TCS, BAS, ESC...

Kolesá: 19" ľahkozliatinové disky , plášťe 235/55 R19
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4690 x 1880 x 1680 mm, rázvor náprav 2700 mm, objem kufra - 585 - 1570 l, pohotovostná hmotnosť - 1 882 kg, výkonová hmotnosť - 12,97 kg / kW, kombinovaná spotreba - 6,8 l/100 km, (reálna 9,3 l / 100 km) objem nádrže - 64l.
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 190 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,1 s
Cena: Základný model 2,0 CRDi  od 31 990 €,
Testovaná verzia 2,2 CRDi  od 33 490 €