X2 je športovejšie strihnutá a zmenšená X1 predošlej generácie, s ktorou má skutočne veľa spoločného. Radí sa do triedy kompaktných prémiových SUV nielen zaradením, ale aj cenou. Je ale namieste hovoriť o prémiovom aute? Alebo teda vôbec o SUV? A čo označenie M? Poďme pekne po poriadku.

Ani ryba, ani rak?

 

Na pohľad ťažko určiť, o akú kategóriu auta sa jedná. Vyššie postavy sa na X2 pozerajú zhora, svetlá výška sa na SUV tiež veľmi netvári a proporčne mi pripomína skôr mierne vyšší hot-hatch ako SUV. Ale vadí to? Teda neviem ako vám, mne vôbec. Všetky tvary do seba pekne zapadajú a okrem páru žiaroviek v zadných svetlách tu nie je nič, čo by mi spôsobovalo bolesť očí. Ani obludné ,,ľadvinky“, pretože tu nie sú. Hurá!

Páči sa mi, že X2 pôsobí väčšie, ako naozaj je. S dĺžkou 4 360 mm je dokonca o 10 mm kratšia ako aktuálna Toyota Corolla Hatchback, čo ma skutočne prekvapilo. Široká je 1 824 mm a vysoká len 1 526 mm. Veľmi príjemné rozmery pre mestské manévrovanie.

Edícia GoldPlay si ma úplne získala farbou. Sarnemo Green je doslova úchvatná a je pasiou pre oči sledovať jej rôzne odtiene v závislosti od dopadajúceho svetla. Decentné polepy na bokoch, mriežka chladičov, spätné zrkadlá a časť diskov v zlatom prevedení X-dvojke dodávajú atraktivitu, na ktorú je radosť sa pozerať. Azda len červené strmene sa mi k tejto farebnej kombinácie vôbec nehodia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Interiér ako cestovanie v čase

Píše sa rok 2022 a dizajn interiéru nie je práve to, čo pripomína tretiu dekádu 21. storočia. Aj keď je tu X2 s nami od roku 2018, už vtedy pôsobila vnútri trochu staromódne, no za to jednoducho a prehľadne. Plno hardvérových tlačidiel, pekné budíky a zároveň môj najobľúbenejší volant od BMW.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Posed ako v osobnom aute, ergonómia zo šlabikára

Usadám do príjemných športových sedadiel s viac ako dostatočným bočným vedením s možnosťou prifukovania bokov operadla a taktiež pamäťovou funkciou. Nemôžem prehliadnuť decentné žlté prešívanie, nástupné lišty s nápisom Edition ako aj žlté obšitie podlahových koberčekov, ktoré vkusne dopĺňajú zelený exteriér. Nájsť si tú ideálnu jazdnú polohu je hračka a z hľadiska ergonómie nemôžem X dvojke nič vyčítať. Teda no... až na jeden detail: Lakťová opierka je síce výškovo nastaviteľná, no nie pozdĺžne a možnosť posunúť ju o pár centimetrov dopredu by prospelo. Ešte som sa ani nepohol a už teraz sa cítim ako v bežnom osobnom aute. Skrátka sedím dosť nízko na to, aby som mohol povedať, že sedím v SUV.

Kompaktné vonkajšie rozmery ešte nemusia nutne znamenať nedostatok priestoru pre pasažierov a ja som prekvapený, koľko je tu vnútorného priestoru... samozrejme s ohľadom na kategóriu. Ľahko prístupné body ISOFIX na zadných sedadlách, ideálny pomer sklápania sedadiel, batožinový priestor s objemom 470 litrov so štedrým priestorom pod podlahou robí z X dvojky príjemného a praktického spoločníka. Takisto bezkľúčový vstup funguje na všetkých dverách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Mestská motokára

Mesto vrátane okolia je tým správnym teritóriom pre X dvojku. S parkovaním a manévrovaním nebudú mať najmenšie problémy ani menej skúsení vodiči, zatiaľ čo pevný podvozok vyčarí úsmev z každej odbočky. Každá minca má dve strany a daň za skvelú a ochotnú obratnosť je na auto tohto zamerania až príliš tvrdý podvozok na 19“ diskoch. Menšie disky by prospeli komfortu, no v prípade verzie M35i sú 19“ disky tie menšie z dvoch rozmerov na výber. Rovnako dosť zamrzí absencia funkcie HOLD umožňujúca stáť na križovatke bez nutnosti stlačeného brzdového pedála. Neviem ako to v BMW robia, ale nie je to zďaleka prvé BMW, kde A stĺpik spolu s polohou spätného zrkadla vytvára nebezpečne veľký mŕtvy uhol, ktorý prekáža najmä počas prejazdov kruhových objazdov. Nástrahy miest však spríjemní mimoriadne kvalitne poskladaný interiér, ktorý nevŕzga a nestŕpa ani na tých skutočne nekvalitných cestách. Od X dvojky by sa v tomto ohľade mohli učiť aj mnohé väčšie, prémiovejšie a drahšie modely.

Okresky radšej svižnejšie

Prečo svižnejšie? Označenie M tu nie je nadarmo a to nielen vďaka ochotnému prepĺňanému dvojlitru s výkonom 306 koní a 450 Nm, ale aj vďaka pohotovej 8 stupňovej prevodovke Steptronic Sport, tuhému podvozku a skutočne ukážkovým brzdám, ktoré nielen že majú vysoký brzdný účinok, ale taktiež sa skvele dávkujú. Pohotovostná hmotnosť 1 690 kg taktiež nebude prekážkou pri okreskových radovánkach. Stovku urobí za 4,9 sekundy a vo vyšších otáčkach si to užijete s úsmevom na tvári.

Akokoľvek sa mi svižná jazda s X dvojkou páči a teším sa z nej, narážam na limity v oblasti pohonu. Napriek označeniu xDrive sa jedná o systém podobný haldexu a teda priorita je na prednej náprave. Na akékoľvek náznaky pretáčavosti zabudnite, priorita bude vždy na predných kolesách a BMW sa s tým ani nijak netají, keď pri tejto verzii vraví ako o prvom samosvornom M sport diferenciáli na prednej náprave. Majte to na pamäti, ak by ste sa chystali na odvážne drifty na snehu, s X dvojkou to jednoduché nebude.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Akonáhle zvoľníte tempo, už to taká paráda nebude. Podvozok vám dá vedieť o každej jednej nerovnosti viac ako by ste si priali a ešte k tomu pridá aj tie, o ktorých ste doteraz nevedeli, že na ceste sú. Keď sa do toho pridá skutočne zvláštne a celkom intenzívne dunivý zvukový prejav motora v nízkych otáčkach, nadšenie zmizne a vy pochopíte, že na úplnú ,,piánko“ jazdu okreskami táto M35i nie je úplne to pravé orechové.

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami vrátane stúpania a klesania spolu s diaľnicami zvládla X2 M35i za 8,3 l/100 km. Na 306 koňové auto s pohonom oboch náprav je to fajn výsledok, no keď vezmeme do úvahy, že sa jedná o dvojliter s kompaktnými rozmermi, nie je to ani ohurujúco nízky údaj.

Diaľnice áno, ale nie dlho

Pri 130 km/h točí 2 100 otáčok a to je presne tá hranica otáčok, kedy sa už vytratí to spomenuté dunenie motora, ktoré však nahradí akustický hluk od kolies a prekvapivo aj hluk obtekania vzduchu. Nie je to však nič, na čo by ste sa sťažovali, pretože trápiť vás bude najmä podvozkový nekomfort. Auto totiž nervózne poskakuje aj na zdanlivo kvalitnom asfalte a to nie je úplne príjemné. X2 M35i rozhodne nie je diaľničný krížnik a vyčítať jej tieto vlastnosti by nebolo ani spravodlivé, ani na mieste.

Komu je vlastne určená?

Ak si potrpíš na každodenné pohodlie a zábava za volantom je ti úplne cudzia, tejto verzii sa vyhni. Ak je však pre teba hot-hatch príliš nekompromisný a málo všestranný, bežné SUV príliš nudné a ak hľadáš prémiové auto na každý deň do práce, na lyžovačku s rodinou, no očakávaš aj jazdný zážitok, X2 M35i bude pre teba to pravé orechové, ak to budete ochotný zaplatiť.

BMW X2 začína už od 33 500 €, čo je skvelá štartovacia cena. X2 M35i začína na 56 550 €, za edíciu GoldPlay si priplatíte ďalších 2 460 € a nami testovaný kus stojí 70 648 €. Akokoľvek je M35i schopná, za X2 je to skutočne veľa.

BMW X2 M35i Edition GoldPlay:

PLUSY:

+ Jazdná dynamika
+ Kvalita spracovania
+ Praktickosť
+ Brzdy
+ Ovládateľnosť
+ Detaily edície GoldPlay

 

     

MÍNUSY:

- Nervózne tvrdý podvozok
- Dunivý zvuk v nízkych otáčkach
- Zastaralý interiér
- Hlučnosť na diaľnici
- Cena