Opel vyrába kabriolety tradične a dlho. Cascada nadväzuje na Kadett a Astru, ale aj na väčšie kabriolety z histórie ako Kapitan, alebo Rekord. Asi každý zbadá, že v Cascade je skrytá Astra typ J.
Opel Cascada

Cascada vyzerá výborne z každého uhla a to bez debaty...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Cascada je na trhu od roku 2013 a ide v podstate o globálny typ. General Motors ju totiž predáva pod značkami Opel, Vauxhall, Holden a Buick. Vychádza z predošlej generácie Astry, čiže generácie J. Stojí na platforme Delta II, no je tu dôvod, prečo nemá označenie Astra Cabrio. Opel ju totiž chcel posunúť do strednej triedy, zatiaľ čo Astra je nižšia stredná trieda. Cascada je preto v každom smere väčšia ako Astra. Má o 10 mm väčší rázvor, je o 25 mm širšia a dokonca o 38 mm dlhšia ako Astra Sedan. Automobilka Cascadu popisuje ako predĺžený 4-sedadlový kabriolet strednej triedy. Alebo prémiový kabriolet, no s neprémiovou cenou. Nenadväzuje teda na dlhý rad kabrioletov Kadett a Astra, ale na väčšie kabriolety z histórie ako Kapitan, alebo Rekord. Nuž a ako sa Cascade darí zapadnúť medzi prémiovú konkurenciu?

Opel Cascada

... dokonca aj so zatiahnutou strechou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Po dizajnovej stránke je Cascada naozaj krásne auto. Viem, že hodnotiť vzhľad je ošemetná záležitosť, pretože koľko ľudí, toľko chutí, no Cascada vyzerá výborne z každého uhla a to bez debaty. Dokonca nezáleží na tom, či so strechou, alebo bez, prípadne či sú okná hore alebo dolu. Dizajnéri v tomto prípade odviedli naozaj výbornú prácu. Auto pôsobí dynamicky, robustne, no nie ťažkopádne. Je pravda, že už Astra J vyzerala veľmi dobre, najmä vo verzii GTC, no Cascada je v tomto smere ešte ďalej. Tvorcom sa pritom šikovne podarilo skryť, aké je auto mohutné. Uvedomíte si to až keď zastavíte vedľa niečoho mierne staršieho a športovejšieho, prípadne pri pohľade na rozmer pneumatík. Na testovacom aute sme totiž mali obuté 19" disky s pneumatikami 235/45 R19. Tie kolesá tam pasovali ako r.. na šerbeľ. Cascada bola očividne navrhovaná pre veľké kolesá a čokoľvek menšie by na nej vyzeralo čudne. V katalógu síce nájdete aj 18" kolesá, no neverím, že ich niekto kúpi. Automobilka ponúka pre Cascadu aj 20" priemer, no ja by som zostal pri zlatom strede.

Opel Cascada

Podvozok zvládne viac, ako by ste od pohodlného kabrioletu mohli chcieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A to aj z hľadiska jazdných vlastností. To, že bola Cascada navrhovaná pre 19" kolesá, je cítiť aj na naladení podvozka. Auto je určené na pohodovú jazdu hore bez a tomu zodpovedá aj podvozok. Dokonca aj na spomínaných 19-kach je pohodlný, no nezľakne sa ani zákrut. Dokonca zvládne o dosť viac, ako by mohol ktokoľvek od auta tohto zamerania chcieť. Opel totiž v Cascade použil to najlepšie, čo má, a tak vpredu nájdeme nápravu HiPerStrut (High Performance Strut). Tá je evolúciou nápravy s tlmičovými vzperami McPherson. Automobilka ju vyvinula pre Insigniu OPC, čo hovorí samo za seba. Náš testovaný kus bol dokonca vybavený adaptívnymi tlmičmi FlexRide. Vodič má vďaka nim možnosť zvoliť si jazdný režim. Okrem normálneho má k dispozícii režim Tour a Sport. Zmena je však ledva badateľná a tak si budete režimy prepínať iba kvôli odozve motora na plyn. K dobrým jazdným vlastnostiam výrazne prispieva aj tuhosť karosérie a v tomto smere sa Cascada naozaj nemá za čo hanbiť. V zákrutách krútenie karosérie nepocítite. Iba veľmi jemne sa prejaví na priečnych nerovnostiach nasledujúcich husto za sebou. Automobilka v tomto smere deklaruje výrazný pokrok oproti Astre TwinTop a my nemáme dôvod jej neveriť. Cascada má o 43% vyššiu torznú tuhosť a o 10% vyššiu ohybovú tuhosť.

Opel Cascada

2,0 litrový dízel je síce úsporný, no charakteru auta veľmi nesedí.

Jedným z hlavných dôvodov prečo sa k nám do redakcie Cascada dostala po troch rokoch od spustenia výroby, je motor. Opel ju na Slovensku ponúka s troma motormi v piatich výkonových verziách. K dispozícii sú teda dva benzínové motory objemu 1,4 a 1,6 litra. Oba sú prepĺňané a oba sú v ponuke v dvoch modifikáciách. Menší môžete mať buď s výkonom 88 kW (120 k), alebo 103 kW (140 k). Väčší je k dispozícii s výkonom 125 kW (170 k), alebo 147 kW (200 k). V ponuke je však ešte jeden motor a práve ten sme mali na test. Je ním vznetový 4-valec 2,0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Práve tento motor je u zákazníkov mimoriadne obľúbený a minulý rok dostal o trochu viac výkonu. Teraz má o 5 koní a 50 Nm viac ako pred tým. Je spojený so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a automobilka k nemu automat ani neponúka.

Nuž a ako jazdí Cascada s dízlom pod kapotou? Má pohotovostnú hmotnosť 1 626 až 1 741 kg, v závislosti od výbavy. To v našom prípade znamená hornú hranicu. Motor si s ňou hravo poradí, veď 400 Nm je fakt dosť. No jeho prejav sa k autu vyslovene nehodí. Teraz nemám na mysli primárne ten zvukový, hoci pri jazde bez strechy a v zastavaných oblastiach, kde sa pekne ozýva, naň nebudete hrdí. No ťažkopádny charakter dízla vyslovene kazí potešenie z jazdy. O trochu lepšie je to v režime Sport, kde motor lepšie reaguje na stlačenie plynu. No ja osobne by som vzhľadom na charakter auta preferoval benzínový motor a automatickú prevodovku. A to aj napriek tomu, že bežne obľubujem skôr športovejšie autá a manuál. Cascada je však vyslovene stvorená na hladkú a pohodlnú jazdu. Pri pohľade do cenníka ale zisťujem, že by som mal v podstate iba jednu možnosť. Opel totiž dodáva 6-stupňovú automatickú prevodovku iba s motorom 1,6 Turbo v slabšej, 125 kW (170 k) verzii.

Vráťme sa však k dôvodu, prečo ľudia dízle kupujú - jednoznačne spotreba. Motor je aj napriek hmotnosti naozaj úsporný. V tomto prípade sme sa navyše rozhodli netradične urobiť porovnanie spotreby pri jazde so strechou a bez strechy. Nuž a výsledok je veľmi prekvapivý. Jazda so strechou a bez strechy nerobí prakticky žiaden rozdiel. Doslova šokujúci je fakt, že bez strechy sme na rovnakej trase v ten istý deň dosiahli dokonca o chlp lepšiu spotrebu. Nuž a hodnoty? So strechou 5,7 l/ 100 km a bez strechy 5,5 l/ 100 km. Minimálny rozdiel pritom môže mať na svedomí napríklad mierne rozdielna premávka, hoci aj tú sa snažíme aspoň v meste čiastočne simulovať. Každopádne z toho vyplýva, že jazda bez strechy vám v Cascade spotrebu nezhorší a môžete si ju užívať úplne bez výčitiek svedomia.

Opel Cascada

Dať dolu strechu trvá iba 17 s a dá sa to urobiť aj na diaľku a bez naštartovaného motora. Skvelé!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Keď už sme pri streche, tá je naozaj výborná. Zákazníci vôbec nemusia ľutovať, že sa Opel rozhodol zbaviť pevnej skladacej strechy z Astry TwinTop. Plátenná strecha je rozhodne skladnejšia, takže Cascada nemusí mať prehnane veľký zadok, aby ju bolo kam schovať. Určite je aj ľahšia a navyše jej vypracovanie je až prekvapivo dobré. V tomto prípade je to skutočne jeden z prémiových prvkov auta. Je výrobne odizolovaná a ani pri jazde vyššími rýchlosťami neruší posádku aerodynamickým hlukom. Pri jazde po diaľnici budete mať naozaj pocit ako v kupé. Tu však musím upozorniť, že ak si vyberiete štandardnú čiernu strechu, budete si musieť za zvukovú izoláciu priplatiť. No je to iba 270 € a tie robia z Cascady naozaj celoročne využiteľné auto na každý deň. Za príplatok ju navyše môžete mať ešte v ďalších troch farbách. Jej ovládanie je detsky jednoduché a viete ju dokonca otvoriť aj na diaľku pomocou kľúča, alebo aj za jazdy do rýchlosti 50 km/h. Celý proces trvá presne 17 sekúnd. Jazda bez strechy je pritom príjemná aj pri diaľničnom tempe. Najmä ak máte deflektor za prednými sedadlami. Ten je súčasťou príplatkovej výbavy a manipulácia s ním azda ani nemôže byť jednoduchšia. Je však Cascada pri jazde bez strechy aj reálne použiteľná ako 4-miestne auto? Odpoveď znie áno, ale iba v meste do približne 50 km/h. Nad touto hranicou budú pasažieri vzadu naozaj trpieť. Znamená to, že jazdy vo štvorici po meste budú v poriadku, no na dlhšie výlety sa radšej vyberte iba vo dvojici.

Opel Cascada

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Miesto, kde je najjasnejšie vidieť, že Cascada vychádza z predošlej generácie Astry, je rozhodne interiér. Na stredovom paneli vás totiž privíta armáda tlačidiel. Inak je však pobyt v tomto aute veľmi príjemný. A to najmä vďaka výborne tvarovaným sedadlám. Sú skutočne ergonomické a pohodlné, no zároveň neuveriteľne dobre držia telo. Je už iba na vás, či sa uspokojíte so sériovým látkovým čalúnením, alebo preferujete kožu. Sedadlá môžu byť navyše vyhrievané aj ventilované, čo tiež zvyšuje každodennú použiteľnosť auta. Veľmi príjemným prvkom s nádychom prémiovosti je aj podávač bezpečnostných pásov. V aute s tak dlhými dverami je však nevyhnutnosťou. Mimochodom Opel to s celoročným použitím Cascady myslí naozaj vážne, čo dokazuje aj nezávislé kúrenie v katalógu príplatkov. Nájdeme tam však aj adaptívne bixenónové svetlá. Tie síce nevyrezávajú ako LED svetlá v najnovšej Astre, no napriek tomu fungujú naozaj dobre. Samozrejmosťou je napríklad dvojzónová klimatizácia a za príplatok môžete mať aj cúvaciu kameru, detekciu mŕtveho uhla, alebo dažďový senzor.

Opel Cascada

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Cascada je krásne a pohodlné auto, v ktorom si jazdu bez strechy vychutnáte pri akomkoľvek legálnom tempe. S dobre spracovanou a odizolovanou strechou je skutočne použiteľná celý rok. Je primerane praktická, no zároveň pôsobí luxusne. Ak ju však porovnáme s prémiovou konkurenciou strednej triedy, zistíme, že tam, kde Cascada cenou končí, konkurencia ešte ani nezačína. Neprémioví konkurenti, ako pred pár rokmi populárne 4-mieste kupé/kabriolety, sa medzi časom z trhu vytratili a tak to v prípade Cascady vyzerá naozaj na dobrú kúpu.

Opel Cascada (2016)

Cenník modelov Opel Cascada platný na Slovensku.

PLUSY:

+ krásny dizajn,

+ auto použiteľné celý rok,

+ výborne odhlučnená strecha - ako v kupé,

+ strecha sa dá otvárať/zatvárať za jazdy do 50 km/h,

+ strecha sa dá otvárať/zatvárať kľúčom na diaľku,

+ výborné sedadlá, ergonomické,

    pohodlné, s dobrou bočnou oporou,

+ jazda bez strechy v legálnych tempách je príjemná     aj na diaľnici, (ale iba pre vodiča a spolujazdca vpredu)

+ pohodlný podvozok, zvláda zákruty
  (primerane typu auta)

+ ideálne rozložené pedále na medziplyny

(u Oplu štandard)

+ vďaka sklápaniu zadných sedadiel

    nie je problém odviezť aj dlhšie predmety

+ adaptívne bixenónové svetlá - nie sú súčasnou   technologickou špičkou, čiže LED, no fungujú tak ako majú

     

MÍNUSY:

- vznetový motor sa nehodí k charakteru auta,

- bez strechy vzadu je to nad 50 km/h utrpenie,

- deflektor medzi zadnými sedadlami sa nedá              sklopiť/vybrať.

Opel Cascada 2,0 CDTI rok výroby 2016
Motor:

prepĺňaný vznetový radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1 956 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie Commonrail, vŕtanie x zdvih - 83 x 90,4 mm, kompresný pomer 16,5:1, max. výkon 125 kW (170 k)/ 4 000 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 64 kW (87 k)/ l. Emisná norma EURO VI

Pohon:

manuálna 6-stupňová prevodovka,

pohon predných kolies

Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu náprava HiPerStrut (High Performance Strut) z Insignie OPC (McPherson), vzadu vlečená náprava s torznou priečkou a Wattovym priamovodom, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, AEB, elektrický posilňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky 8 x 19", (základ 7,5 x 18")
pneumatiky  235/45 R19 (základ 235/50 R 18)
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 696 x 1 839 (2 020) x 1 443 mm, rázvor 2 695 mm, objem batožinového priestoru - 380/750 l, nádrž 56 l, pohotovostná hmotnosť - 1 741 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,9 l/100 km, výkonová hmotnosť  13,9 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 5,7 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 218 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,3 s

Cena:

základný model 1,4 Turbo - 23 630 €
základný model 2,0 CDTI - 27 430 €

testovaný kus - 32 960 €

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Nebudem veľmi preháňať, keď tu napíšem, že Cascada nie, že nadchla, som z nej doslova unesený. Bez osobnej skúsenosti s ňou by som sotva komu veril, že je tak skvelá. Lebo to, že je krásna vidí každý, ale že naozaj funguje, dokonca lepšie, než by ste od neprémiovej značky čakali, zistíte naozaj až osobne. Ja dokonca ani nemám zásadný problém s naftovým motorom pod kapotou. Toto totiž nie je športiak a ani sa naň nehrá. Je to prosto krásne auto pre zážitky a pôžitky. A za tými treba nezriedka aj ďaleko cestovať. A Cascada je pre dvoch na cestovanie doslova stvorená. Udivuje ma schopnosť manipulácie so strechou až do 50 km/h. Nespomeniem si na iné cabrio, ktoré to dokáže. Opel Cascada je prosto bomba. Sexbomba!

Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Na Cascadu som bol veľmi zvedavý, ale vlastne nič extra som od nej nečakal. Prvá vec, ktorá ma doslova šokovala bol naftový motor pod kapotou! Kto chce počúvať so strechou dolu dieselový rachot?! No, na moje počudovanie to až tak zlé nebolo. Aj so zlým palivom v nádrži na mňa urobila Cascada veľmi dobrý dojem. Interiér dokonca pôsobí až luxusne a dopĺňa tak celkový komfortný charakter auta. So strechou hore je navyše auto mimoriadne tiché a pôsobí ako kupé. Pokiaľ túžite po pohodovom kabriolete určite zájdite do showroomu Opel!