Pokračujeme v 90. rokoch, kedy časy automobilkám priali vyrábať úžasné stroje. Minule sme sa pozreli na prvých troch zástupcov, teraz predstavím tri ďalšie autá, ktoré právom môžu nosiť označenie ako najlepšie hothatche 90. rokov. Máme tu Taliana, Francúza a Nemca, a nejde o začiatok nemiestneho vtipu. Francúz je ľahká váha a Nemec, naopak, celkom ťažký a neobratný, zato so silným a veľkým srdcom. A čo nadopovaný Talian? 

Na ktorú kartu stavíte dnes? Máme tu troch zástupcov a každý z nich vyznáva inú filozofiu.

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 90. ROKOV! KTORÝ JE VÁŠ OBĽÚBENÝ? (1. ČASŤ)

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 90. ROKOV! ...

80. roky sú za nami! Ak ste sériu najlepších vreckových rakiet nečítali, v troch častiach som vybral spolu 10 ...

27. 12. 2017
TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! KTORÝ JE VÁŠ OBĽÚBENÝ? (1.ČASŤ)

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! ...

Všetko začal Golf GTI. Založil triedu hothatchov a priniesol dostupnú radosť z jazdy pre každodenné použitie. Ani ...

04. 10. 2017

Peugeot 106 GTi / Citroën Saxo VTS

O Peugeote 106 GTi a Saxe VTS som už napísal samostatný článok. Ide o malých drobcov, môžeme povedať aj dvojičky, s pomerne veľkým atmosférickým motorom. A verte, že ide o úžasné autá. Niektorí dajú prednosť Saxu, iní nedajú dopustiť na rally charizmu mini Peugeotu. Ten je aj viac cenený. Ak si ho chcete zaobstarať, pripravte si väčšiu sumu. Saxo VTS vyrábali aj so slabšími motormi 1,4 a 1,6 8V. Plnotučné verzie majú pod kapotou GTička aj VTSka 1,6-litrový nadštvrocový, ale zároveň vysokootáčkový motor. 120 koní cvála pri 6600 ot/min a 145 Nm vrcholí pri 5200 ot/min. Zrýchlenie z 0-100 km/h oficiálne zvládne za 8,7 s, neoficiálne aj za 7,5 s. S hmotnosťou 950 kg ide o zmenšeninu legendárnej 306 GTi. Alebo nie? Tristošestka je dospelejším autom, 106 GTi jej zábavnejšou a ľahšou verziou. Pripomína úžasné 205 GTi. „Francúzska“ pretáčavosť je na dennom poriadku. Aj keď je GTi väčším pojmom, bodykit Saxa VTS má neskutočnú charizmu. Ak vám nevadí pasívna bezpečnosť na úrovni rakvy na kolesách, 106 GTi zoženiete od 2500 eur, pekný kus stojí dvojnásobok a viac a na cene už len porastie. Oproti tomu je Saxo lacnejšie, je ich viac a máte tak z čoho vyberať. Ktorému by ste dali prednosť? :)

Volkswagen Golf III VR6

Trojkový Golf vo výbere naj hothatchov? Ale áno, prečo nie, najmä s motorom VR6. Aj keď som dlho zvažoval, či ho sem zaradím, Golf III VR6 je zaujímavý počin. Trojkové GTIčko by som sem nedal ani omylom, osemventilový spodový dvojliter so 115 koňmi je všetko, len nie „hot“ a 16V verzia nie je omnoho výraznejšia. Ale kompakt s objemným 2,8 l VR motorom? Golf určite nebudem velebiť za jazdné vlastnosti. Podvozok, aj keď pre konkrétnu verziu modifikovaný, nie je bohviečo a oproti Golfu GTI Mk2 mu chýba hravosť a ovládateľnosť. Je to logické, keďže trojka je ťažšia a navyše nad prednou nápravou tróni veľký motor s rozovretím valcov 15°, čo je pre „verunu“ špecifické. Jazdí však lepšie ako obyčajné kusy s malými benzínovými štvorvalcami alebo dieselmi. Motor dával hutných 174 koní pri 5800 ot/min a 235 Nm pri 4200 ot/min. Keď vezmem do úvahy zdvihový objem 2,8 l, číslo až tak neohromí. Golf s ním zrýchlil na stovku za 7,6 s a uháňal maximálne 224 km/h. Ponúkali ho aj so 4-stupňovým automatom, klasikou bol 5-stupňový manuál. Verzia Syncro dostala dokonca 2,9 VR6 so 190 koňmi, kvôli nadbytočným kilám rýchlejšia nebola. Golf VR6 bol skôr rýchlym v priamom smere ako v zákrutách (vážil 1200 kg) a kvôli veľkému motoru so špeci radovo-véčkovou konštrukciou má charizmu. Aj preto si zaslúži byť vo výbere. Ceny v Európe začínajú na 2500 eur a vedia sa šplhať ku 10 tisícom, niekedy aj viac.

Fiat Punto GT

Prvé Punto je jedno z tých áut, ktoré vás baví šoférovať aj s úplne obyčajným motorom 1,1 Fire. Myslím to vážne, riadenie bez posilňovača, presné a ľahké radenie, vcelku obratný podvozok a malý, ale zato dravý motor. Ak si teraz ťukáte na čelo, vedzte, že aj takéto auta dokážu baviť. Najmä tým, ako s vami komunikujú. A čo potom prepĺňaný 1,4 l 8V štvorvalec v rovnakom aute? V r. 1994 131 koní pri 5750 ot/min a 204 Nm pri 3000 ot/min dáva tušiť celkom zaujímavé dynamické parametre. Na stovke bolo GT za 7,9 s a maximálka ľahko prekročila 200 km/h. Puntu GT chýbala finesa Francúzov, ani podvozkovo nedosahoval ich kvality. Navyše, do riadenia kecal výrazný torque steer. Avšak pôsobí oproti nim ako „bad boy“, najmä kvôli turbomotoru starej školy. Spotreba 9-10 litrov je úplne bežná... V maličkom Punte. Podvozok nedosahoval kvalít konkurencie. Takže ultrarýchle zákruty mu robili trocha problém, napriek hmotnosti len okolo jednej tony. Ťažil však so „slimáka“ pod kapotou. Čo ste stratili pri prejazde, ste rýchlo dobehli pri údernom výjazde. Punto začína na 3 tisícoch eur, pekný kus stojí 5-tisíc a cena stúpa až po 7,5-tisíc za TOP kusy.

Zdroj: Top Gear, Davide Cironi, autosnout.com, motormag

Foto: rac.co.uk, Davide Cironi, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Fiat, rsiauto, weilinet, carandriver, motorauthority, LoveCar Vids, fast-classics.com, evo.co.uk, italicar

PEUGEOT 106 GTI JE SKVELÝ JUNIOR HOTHATCH

PEUGEOT 106 GTI JE SKVELÝ JUNIOR HOTHATCH

Nedajte sa zmiasť bežnými verziami, na ktorých jazdia pubertiaci, alebo staršie páry po Rubínovej svadbe. Peugeot 106 GTi ...

09. 08. 2017
TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! KTORÝ JE VÁŠ OBĽÚBENÝ? (3. ČASŤ)

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! ...

Finišujeme! Nie však úplne. Táto štvorica patrí medzi najlepšie hothatche a uzatvorí prehľad 80. rokov. V minulých ...

07. 11. 2017