V minulom roku zmontovali na Slovensku viac ako 1 040 000 automobilov. V prepočte na 1000 obyvateľov ide o 191 vyrobených vozidiel.

V minulom roku zmontovali na Slovensku viac ako 1 040 000 automobilov. V prepočte na 1000 obyvateľov ide o 191 vyrobených vozidiel. Išlo o produkciu troch závodov Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a Peugeot Citroen Slovakia.

V roku 2015 tri automobilky po prvýkrát vyrobili viac ako milión vozidiel. Presné číslo 1 038 503. Medziročný rast je teda len minimálny. Rok 2017 by mal vyzerať podobne aj napriek tomu, že niektoré automobilky majú začať vyrábať nové typy.

Volkswagen konkrétne čísla výroby za rok 2016 ešte nezverejnil. Novinkou však je, že v martinskom závode produkujú po novom aj komponenty pre motory. Doteraz tam vyrábali len diely pre prevodovky. PSA v Trnave však vyrobilo až 315 050 vozidiel, väčšiu časť z toho tvoril Peugeot 208. Darilo sa aj novinke v podobe Citroenu C3. Cieľ výroby na rok 2017 je cca 350 000 ks. Najmä vďaka novej C3. Podnik v Trvnave spúšťa aj štvrtú pracovnú smenu. Francúzi pripravujú na Slovensku aj spustenie výroby motorov. Produkciu chcú spustiť na prelome rokov 2018/2019. Slovenská Kia vyrobila v minulom roku 339 500 automobilov a viac ako 612 tisíc motorov. Pri Žiline schádzajú z výrobných liniek typy Sportage, Ceed a Venga. Zaujímavosťou je, že najväčší trh už nie je Rusko, ale Veľká Británia. Môžu za to najmä problémy ruskej ekonomiky.

Automobilový priemysel hrá aj naďalej kľúčovú úlohu v národnom hospodárstve. Podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe dosiahol podiel až 44 %. Oblasť automotive sa na priemyselnom exporte podieľala hranicou 35 %. Podiel HDP automobilového priemyslu je na úrovni 12 %.

Momentálne pracuje priamo v automobilovom priemysle 129 tisíc ľudí. Podľa ZAP SR k ním prináleží ďalších 250 tisíc naviazaných miest. Slovenské hospodárstvo sa však už dlhšiu dobu potýka s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Podľa ZAP SR bude v najbližších troch rokoch potrebných viac ako 14 000 pracovníkov pre automobilový priemysel. Približne 4000 ľudí príde zo škôl. Ďalších 10 000 ľudí je nutné rekvalifikovať alebo zamestnať cudzincov. ZAP SR odhaduje, že rekvalifikovať je možné do troch rokov cca 5000 – 6000 ľudí. No potrebné je zmeniť najmä vzdelávací systém. Bohužiaľ, vláda túto oblasť už dlhodobo zanedbáva. Súkromný sektor preto do oblasti vstupuje sám. Samotné automobilky majú v duálnom vzdelávaní takmer 1000 žiakov a majú aj programy rekvalifikácie.