Možno by bolo lepšie napísať – o čo je hodnotnejšia. Pri nedávnej prezentácii a oficiálnom začiatku predaja modernizovanej štvrtej generácie Vitary zarezonovali dve informácie. Spolu s prichádzajúcimi systémami ochrany posádky zároveň odchádzajú obe známe jednašestky – dízel aj benzín. Druhá informácia, ktorá už nebola vyslovená s takou radosťou, že ceny sa mierne pohli smerom nahor. Neznamená to, že by Suzuki opúšťalo sympatický všeľudový charakter, ale elektronizácia života na palube si vyžiadala svoju daň. A nielen DPH. Aby sa autá nemýlili, dizajnéri zapracovali pár nie zásadných zmien, podľa ktorých spoznáme na ulici čerstvého majiteľa novinky jesene 2018. Rovno priznajme, že prieberčivejší zákazníci sa k svojim zložitejším konfiguráciám dostanú o 3 – 4 mesiace.  

Vitara v novej maske aj s novým vnútrom

Aj keď nejde o zásadnú dizajnovú zmenu, spredu hneď vidieť 6 rebier japonského vejárika, medzi ktorými je strčené hranaté S. Pribudol chróm, tenká linka lemujúca kapotu a či výrazné orámovanie denných svetiel. Vzájomne nezameniteľné sú kryty zadných kombinovaných LED svetiel, z ktorých sa odsťahovali cúvačky a vopchali sa do stredu pod nárazník.

Vnútri si Vitara dopriala výrazné ciferníky prístrojového panela aj s novým 4,2-palcovým farebným LCD displejom, ktorý informuje o práci skoroterénnych systémov ako pohon ALLGRIP, zostupový „hill descent control“, ale premietajú sa sem aj prečítané dopravné značky. Vybočením z radu skromnosti sú analógové hodiny, ktoré sú zapracované do hornej časti palubovky.

Kvalitnejšie sú aj materiály v interiéri, ako napríklad nové mäkké plasty na vrchnej časti prístrojovej dosky, objavili sa aj strieborné detaily na palubnej doske, dverách a stredovej konzole. Model v strednej výbave Premium a v najvyššej výbave Elegance disponuje navyše stredovou lakťovou opierkou s konzolou.

Po vzore iných značiek ponúka Suzuki špeciálny program Easy Way, ktorý poistí motor, turbo a prevodovku na 10 rokov.

DOSŤ BOLO NAFTY!

S týmto heslom stále častejšie pochodujú ochrancovia prírody, ktorí nás presviedčajú, že keď nám zakážu dízle v autách, bude na svete hej. Nuž, za dízlom od Suzuki nám zase až tak ľúto nemusí byť. Faktom je, že dnes Vitara ponúka dva benzínové turbo motory – jeden menší ako druhý. Okrem obľúbeného preplňovaného motora s objemom 1,4 l s priamym vstrekovaním, ktorým bol vybavený model Vitara S, pribudol pre model Vitara aj nový preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním s objemom 1,0 l. Kým nevyskúšam, nič k tomuto motoru radšej nenapíšem.

Viac bezpečnosti

Dizajnové zmeny mierne, motory bez dízla s jedným ani nie poriadnym motocyklovým, nuž... Tak sa pozrime na tie technológie. V nich Suzuki vyrovnáva istý deficit a dobieha vynechané učivo. Úprimne, ja by som bez väčšiny systémov pokojne prežil, ale trh si pýta elektroniku. Tak poďme chrániť vodiča a posádku pred nehodami. Bývalý Radar Brake Support (RBS), ktorý využíva mikrovlnný radar, nahradil systém Dual Sensor Brake Support (DSBS) s dvomi senzormi – monokulárnou kamerou a laserovým snímačom (MFL), s pridanou schopnosťou detekcie chodcov s cieľom zmierniť následky pri prípadnej kolízii. Na vybočenie z jazdného pruhu upozorní (Lane Departure Warning), prevencia vybočenia z jazdného pruhu (Lane Departure Prevention) a rozpoznávanie dopravných značiek (Traffic Sign Recognition).

Pre mňa najužitočnejší je adaptívny tempomat (ACC) aj so systémom Stop & Go, ktorý sleduje vozidlo vpredu a zachováva si dostatočný odstup. Po prvýkrát sú v modeloch Suzuki v ponuke aj systém sledovania mŕtveho uhla (BSM) a systém kontroly situácie za vozidlom (RCTA). Vozidlo (pri rýchlosti do 8 km/h) pri cúvaní používa dva bočné radarové snímače umiestnené vzadu, ktoré upozorňujú vodiča na blížiace sa vozidlá z oboch strán, pokým vozidlo opúšťa parkovacie miesto. Ak snímač zaznamená blížiace sa vozidlo, vodiča upozorní vizuálna výstraha na multiinformačnom displeji a výstražným zvukovým signálom. Asistent tak  pomáha vodičovi bezpečnejšie vyparkovať z parkovacích miest, kde je výhľad zakrytý z jednej alebo z oboch strán vozidla.

A ako je to cenou?

Hoci nová technika často posúva cenu autá smerom hore, keď som si položil cenníky Vitary dvoch generácií, nezdal sa mi cenový rozdiel mimoriadne významný. Azda na dolnej hranici je vidieť, že najlacnejšia Vitara 2WD Comfort doteraz s benzínovým motorom 1,6 VVT a výkonom 120 koní (v dlhodobej akciovej ponuke) je v prípade novinky drahšia až o 990 €, pričom ponúka „len“ litrový turbomotor boosterjet s výkonom 112 k (82 kW). Viac ako ten liter peňazí by trápili chýbajúce koníky. Ešte výraznejší je rozdiel pri porovnaní povedzme novej benzínovej verzie 1,4 boosterjet s pohonom všetkých kolies, výkonom 140 koní, manuálnou prevodovkou a v príjemnej výbave Elegance, ku ktorej ak by sme postavili 1,6 VVT (120 k) 4WD s adekvátnym šesťstupňovým manuálom. Lenže tu sa treba pozrieť na to, čo vo verzii Elegance už Vitara ovláda. Dual Sensor Brake Suport, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffis Alert, veci, o ktorých sa jej predchodkyni len snívalo. K tomu má parkovacie senzory vpredu aj vzadu, kontroluje rýchlosť zjazdu z kopca, inteligentný adaptívny tempomat. Pri takomto podrobnejšom štúdiu cenníkov sa mi ten rozdiel nezdá až taký zásadný. Jedného sa však bojím, a to jazdy s litrovým motorom pri plne naloženej kabíne. Preto by som si v cenníku ďalej všímal už len verzie 1,4. Navyše, tie vybavenejšie sú uvedené len s týmto motorom kombinovaným so šesťstupňovým manuálom, alebo automatom.

Bez zaujímavosti nie je ani to, že po vzore iných dokonca až prémiových značiek sa Suzuki rozhodlo sebevadomo ponúknuť špeciálny program Easy Way, ktorý sa vzťahuje na motor, turbo a prevodovku, vďaka ktorému až 10 rokov umožňuje majiteľovi spoliehať sa na a poistenie na tieto tri komponenty.

Foto: Suzuki