Jedno z najočakávanejších áut roka 2016 odhalili v predvečer konania autosalónu v Ženeve. Automobilka Bugatti ukázala nový hyperšport. Pri pohľade na Chiron vám nemôže uniknúť veľká vizuálna podoba s predchodcom Veyronom. Auto v podstate nie je revolučné, ale evolučné. Aj technika nadväzuje na predchodcu. Vzhľadom na to ako "rýchlo" vzniklo je zrejmé, že zásadné experimenty šli do ústrania a vedenie sa rozhodlo zúročiť znalosti a skúsenosti získané pri zložitom pôrode Veyronu.

Všetky horúce a dôležité novinky 86. autosalónu Ženeva 2016 nájdete na: http://zeneva-2016.topspeed.sk/

Predná časť neskrýva podobou s Veyronom. Vzadu je Chiron originálnejší

Napriek vysokému výkonu je paradoxne hyperšport pomalší, než Veyron Super Sport. Nové Bugatti zastaví obmedzovač pri 420 km/h.

Pri pohľade na exteriér je viditeľná silná podoba s Veyronom. Najmä predná časť sa za to vôbec nehanbí. Jozef Kabaň (dizajnér Veyronu) odviedol v minulom desaťročí zjavne dobrú prácu. Novinka má však agresívnejší štýl. Výraznejšie rozdiely nájdeme pri pohľade zozadu.


Interiér je minimalistický, najmä čo sa týka počtu tlačidiel a ovládačov. Na strednom paneli nájdeme len ovládanie klimatizácie, výstražné smerovky a volič prevodovky. Všetko ostatné ovládate z volantu. Žiadny dotykový displej nečakajte. Pri pohľade na prístrojový štít vás musí zaraziť tachometer ciachovaný do 500 km/h! Interiér zdobia plasty vystužené karbónom a kvalitná koža.

Minimum ovládačov a tachometer do 500 km/h

Za sedačkami nájdeme obrovský 8,0 litrový motor W16. Výkon je 1103 kW (1500 koní) pri 6700 ot./min. a 1600 Nm v rozsahu otáčok 2000 – 6000. O výkon sa starajú štyri turbodúchadlá. V nízkych otáčkach ťahajú len dve turbá, ďalšie sa pripoja nad hranicou 3800 ot./min. Nenájdete tu žiadnu pomoc elektromotorov, ako napríklad pri konkurenčom Koenigseggu Regera. Motor je totožný ako pri Veyrone, ale novinka dostala nové vstrekovače, nasávanie a výfukový systém. Obrovský výkon putuje na všetky kolesá cez 7-stupňovú dvoj-spojkovú prevodovku. Z pohľadu techniky ide teda len o vylepšený Veyron. Chiron pridáva aj vektorovanie krútiaceho momentu.

Dvoj-spojková 7-stupňová prevodovka v stredovom tuneli definuje umiestnenie sedačiek.

Napriek vysokému výkonu je paradoxne hyperšport pomalší, než Veyron Super Sport. Nové Bugatti zastaví obmedzovač pri 420 km/h. Veyron SS dokázal ísť rýchlosťou 431 km/h. Čo sa skrýva za malou maximálnou rýchlosťou? Necháva si Bugatti priestor pre špeciálnu edíciu, alebo jednoducho nedokáže získať dostatočne odolné pneumatiky?


Novinka však akceleruje lepšie. Presné údaje ešte nepoznáme, ale Chiron zvládne stovku pod 2,5 sekundy, 200 km/h pod 6,5 sekundy a trojstovku pod 13,5 sekundy. Inžinieri Bugatti nezabudli ani na poriadne brzdy. Vpredu sa starajú o spomaľovanie 420 mm kotúče a 8-piestikové strmene. Vzadu nájdeme 400 mm kotúče a 6-piestikové strmene. O dobrú trakciu sa starajú pneumatiky s rozmerom 285/30 ZR20 resp. 355/25 ZR21.
 

Cena ja závratných 2,4 milióna eur.

Hyperšport ponúkne päť jazdných režimov. Prvý sa volá Top Speed a jeho určenie je úplne jasné. Ďalšie módy nesú názvy Auto, Handling, Lift a Autobahn. Pri maximálnom možnom prítlaku obmedzuje elektronika maximálnu rýchlosť na 380 km/h.


Parameter, ktorý vás ale dostane, je hmotnosť. Čakali by ste nižšiu hodnotu oproti predchodcovi s miernou nadváhou? No to by sme čakali aj my. Namiesto toho Chiron pribral 155 kg! Jednoducho toto auto mieri do iného segmentu, než hyperšporty od Ferrari a McLarenu. Bugatti je pritom skoro celé z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. Nárast hmotnosti do istej miery môže ospravedlniť aj zväčšenie rozmerov. Na dĺžku má auto 4533 mm, na šírku 2038 mm a na výšku 1212 mm.


Francúzi plánujú postaviť 500 ks. Nedočkavci údajne rozchytali už prvých 150 áut. Ak nad Chironom slintáte a máte poriadne tučné bankové konto, tak si pripravte 2,4 milióna eur.