Hľadáte coupé do 3000 €? Veľa z vás jednoducho len prejde jednotlivé miesta. Prečo tu nie je dvojdverové BMW E36? Preto, lebo je jediné so žiadaným pohonom vzadu. Ukážem vám 9 pekných športiakov, ktoré kúpite lacno (v lepších prípadoch vám ešte tisícka ostane). Všetko autá, ktoré majú z hľadiska úprav pre jazdecký zážitok potenciál. Dokonca aj bez úprav sa dajú označiť za komfortné a imidžové presúvadlá. Aj keď ich vek neschováte.

Predný náhon pri silnejších strojoch, spoločne so slabšími vodičskými schopnosťami považujem za veľmi dobrý bezpečnostný asistent :)

Tieto autá boli v minulosti často napádané tunermi. Móda F&F už pominula a na trhu sa nájdu aj zachovalé sériové, prípadne decentne upravené autá. Nie každá úprava je štýlová, ale na druhej strane, každému sa páči niečo iné. Ďalšia vec. Kúpou týchto áut to nekončí. Peniažky vám z rodinného rozpočtu určite vytiahnu opravy. Poďme rovno na rebríček...

Ford Cougar

Ako študent prvého stupňa základnej školy so slabou angličtinou som jednoducho nechápal, prečo Ford robil 2 rozličné autá, ktoré mali rovnaké meno. Cougar sa stal nástupcom populárneho a štýlového Probe. Vyrábali ho medzi r1998 až r2002. S tým autom sa výnimočne môžete stretnúť aj ako s Mercury Probe. Cougar mal 2,0-liter Zetec, alebo 2,5-liter Duratec V6. Slabší mal 132 koní (97 kW) pri 5 600 ot, silnejší 170 koní (125 kW) pri 6 250 ot. Oba mohli mať automatickú prevodovku. Jednoznačne by som volil model V6, ktorý si celkom rozumie s LPG. Problém tých motorov je modul IMRC, ktorý sa zvykne pokaziť, lebo sa stále prehrieva. Najväčším mínusom je hrdza. Tou trpí každý. Najväčším plusom je kompatibilita dielov s vtedajším Ford Mondeo.

Peugeot 406 Coupe

Ťažko uveriť, že toto krásne dielo vzniklo pred vyše 20 rokmi. Prvýkrát ho predstavili v roku 1996 na autosalóne v Paríži. Za dizajnom stojí štúdio Pininfarina. Coupé v podstate zažilo od uvedenia 2 rozsiahlejšie modernizácie. Z počiatku bol k dispozícii len s 2 motormi. Štvorvalcový 2,0 liter má približne 130 koní, prvá trojlitrová benzínová V6 mala 190 koní. Po prvej modernizácii po prelome milénia prešla hlavnou zmenou najmä palubná doska a elektrika. Pod kapotu sa už nasťahovali ďalšie motory. Štvorvalcový benzín s 2,2l a výkonom 160 koní a diesel s rovnakým objemom s výkonom 133 koní. V6 prepracovali na výkon 207 koní. Posledná modernizácia sa dotkla hlavne predných partií, kde zmenili predný nárazník s veľkou „tlamou“. Najväčší potenciál má trojliter z posledných rokov v bohatej výbave.

Opel Astra Coupé G Bertone

Opel Astra G od Bertoneho vyzerá aj po rokoch dobre. Už keď som spomínal otvorenú verziu v samostatnom článku o kabrioletoch, nesmiem zabudnúť na krásne coupé. Zatiaľ čo bežné verzie, či už sedan, kombi – caravan a i. vo mne nikdy nič zvláštne neevokovali, tieto dve verzie v bodykite a s technikou OPC ma nikdy nenechali chladnými. S týmto coupé sa snažili nadviazať na úspech Calibry. Podarilo sa im to? Tak z polovice. Motorizácií bolo na karosársky variant požehnane. Začínala 1,6i so zhruba 105 koňmi, 1,8i mala 115 k, resp. 122 k, 2,2i 148 k, a prepĺňané dvojlitrové verzie boli 3. Mali 188, 191 a 200 k. Nesmiem zabudnúť ani na 2,2 litrový diesel s výkonom 125 k.

Fiat Coupé

Viete čo má spoločne Fiat Coupé a Multipla? Rovnako rozdeľuje motoristov na 2 veľké skupiny. Veľká skupina ho nemôže ani len vidieť, druhá ho miluje. Kam patríte vy? Coupé jednoznačne patrí medzi najsvojskejšie auta vyrábané pred rokom 2000. Auto malo premiéru na Autosalóne v Bruseli v r1993. Vo výrobe ostalo do r2000.

 

Na začiatku bolo Coupé dostupné so 4-valcovým motorom 2.0L 16V, vo verzii Turbo (190 k) a v atmosférickej verzii (139 k). Rok 1996 priniesol motor 1.8L 16V spolu s 2-litrovým päťvalcom 20V (147 k) a päťvalcom 20V Turbo (220 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládlo Coupé s týmto motorom za 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť bola 250 km/h, čo ho zaradilo medzi najrýchlejšie vozidlá s predným pohonom. Tieto kúsky však začínajú na sume zhruba 5000 eur. Prepĺňané 16V a 20V verzie boli vybavené veľmi účinným Viscodrive samosvorným diferenciálom proti nedotáčavosti, ktorý znižoval namáhanie výkonného predného kolesa. Dizajn stvoril Chris Bangle, interiér mala na starosti Pininfarina.

Honda Prelude 5g

Piatu generáciu Hondy Prelude kúpite za veľmi slušné peniaze. Vyrábať ju začali v r1997, skončili v r2001. Auto vyzerá aj po rokoch veľmi dobre. Predávali ju po celom svete a spoločne bolo vyše tucta motorizácií. Niektoré však u nás nekúpite. Výkon najslabších motorov začínal na 130 koňoch, končil na výkone 220 koní. Zaujímavosťou najsilnejších verzií je natáčaná zadná náprava. Systém známy ako 4WS. Pri Honde počítajte so zvýšenou spotrebou oleja a slabšou protikoróznou ochranou (ale je na tom lepšie ako iné staré Hondy). Na jazdu s Preludom si musíte zvyknúť. Dlhá predná kapota vám nedovolí zaparkovať všade.

Mitsubishi Eclipse

Jediný Eclipse, ktorý by som si vedel predstaviť vlastniť, je kultová 2. generácia. To, čo prišlo neskôr, by sa dalo označiť ako z núdze cnosť. Kupé predstavili v r1994 a výrobu stihli ukončiť ešte v r1999. Auto sa pohybuje v rôznych cenových kategóriách. Môže za zo aj jeho srdce a pohon. Základné modely boli predokolky, najsilnejšia verzia bola výlučne 4x4. Čo sa skrývalo pod kapotou? Všetko radové štvorvalce. Prvé dve boli atmosférické 2,0 l 103 kW/140 koní a 2,4 l 105 kW/141 koní, najsilnejší je dvojliter turbo s výkonom 155 kW (210 k). Pri týchto autách sa zamerajte na karosériu. Hrdza napáda takmer všetko, čo je zo železa. Radšej zvoľte kus so zdravou karosériou a motorom po smrti, ako naopak. Ušetrí vám to kopec času, energie a peňazí.

Toyota Celica 6g

Poviete si, že za tritisíc eur sa dá zohnať už aj siedma generácia. Tej by som sa v takom rozpočte radšej vyhol a volil staršiu, nemenej zaujímavú 6. generáciu. Výroba začala v roku 1993 a skončila v 1999. Najspoľahlivejším motorom pod kapotou je 2,0. V jednoduchosti sa delia na 2 typy. Pred modernizáciou a po modernizácii. Po modernizácii sa v motore nachádza pár dodatočných vecí, ktoré sa v budúcnosti môžu pokaziť. Vyhýbal by som sa 1,8l motoru. Rád pije olej. Bežne do tej sumy zoženiete práve tieto motory v relatívne schopnom technickom stave. Existovali namakané verzie s výkonom cez 230 koní, ale tie sú cenovo tiež niekde inde. 

Mazda MX6

O Mazde MX-6 2. gen. ste mnohí možno ani len nepočuli. Na vlastné oči som ju videl len párkrát v živote. Je to u nás veľmi veľká rarita. Vyrábali ju v roku 1992-1997, čiže ide o najstaršieho zástupcu v našom rebríčku. Paleta motorov sa líšila podľa trhu. V Európe boli postupom času k dispozícii 4 motory. Za zmienku stojí iba u nás dostupný dvojliter s výkonom 114 koní, resp. 2,5 V6 v dvoch výkonových verziách a to 164 k a 201 k. Mazda MX-6 zdieľala podvozkovú platformu s Mazdou 626 a s Fordom Probe. Prísun dielov nie je veľký problém. Najväčší problém môže robiť zháňanie karosárskych dielov. Mazda MX-6 tiež disponovala natáčanou zadnou nápravou 4WS, podobnou ako v Honde Prelude. 

Hyundai Tiburon/Coupe 2g

Hyundai Coupe/Tiburon/Tuscani 2. generácie (GK) stojí tiež za zmienku. Výroba začala v r2001 a skončila v r2008. Pod kapotou boli 1,6ky s výkonom 105 koní, väčší 2 liter mal skoro 140 koní. Boli 2 verzie. S variabilným časovaním ventilov a bez. Najväčší V6 mal približne 170 koní. K dispozícii boli aj automatické prevodovky. Najlepšia voľba cena/spoľahlivosť je zlatá stredná cesta. V6ky sú na servis trochu náročnejšie, ale nie je to nič tragické.
 

Coupé nie je úplne perfektné. Ale ani vyslovene zlé. Nachádza sa niekde v strede. Medzi klasické problémy patrí korózia podvozkových dielov, najmä ramien. Hrdza trápi aj prvé roky výroby. Po prvej decentnej modernizácii už sú na tom trochu lepšie.