Fotografie Anttiho Kautonena neukazujú nijaké extrémy, skôr za zameral na autá v bežnej premávke, ktoré ho niečím zaujali. Či už svojou výnimočnosťou pre typického Európana, technickým stavom, v akom ešte dokázali bežne jazdiť, či exotickým pôvodom.

Niva kde sa len pozrieš

Jeho pozornosti pochopiteľne neušla Lada Niva. Ako sám opisuje, aj miestni občania z odľahlých oblastí ju považujú za vďačné auto, s ktorým sa dostanú všade, kde potrebujú. A ak sa pokazí, lacná a provizórna oprava je otázkou chvíľky. Práve to je vlastnosť, pre ktorú je Niva na Ukrajine stále obľúbeným strojom. Anttiho zaujala ešte pôvodná verzia Lada Niva 1600 (VAZ 2121) bez nárazníkov a s upraveným podvozkom. Len pre porovnanie, v galérii je aj fotografia, ako VAZ 2121 vyzeral vo svojej pôvodnej podobe po opustení fabriky v Togliatti (na obr. exportná verzia).

Československá klasika

Fínsku výpravu na ulici zaujala aj československá Škoda 120. Viac ako svojou koncepciou však tento konkrétny kus vynikal veľmi slušným technickým stavom, ktorý vzhľadom na vek patrí skôr k výnimkám. Šlo o modernizovanú verziu „M“ s upravenou karosériou a širším rozchodom prednej aj zadnej nápravy.

Pozdravy z Talianska

Zaujímavý môže byť príbeh tejto raritnej Alfy Romeo 75. V Európe už patrí medzi vyhľadávané zberateľské rarity a nájsť nejakú v slušnom stave je už pomaly umenie. Zdá sa však, že na Ukrajine si s jej šľachtickým pôvodom hlavu nelámu a používajú ju až kým naposledy nevydýchne. Aký je pôvod tohto exemplára a akými cestami sa sem dostal, sa môžeme len zamýšľať.

Moskvič stále žije

Fína údajne potešilo stretnutie s Moskvičom 2141. Hoci sa v Rusku prvýkrát ukázal už v roku 1986, pričom sa jeho výroba rozbehla o rok neskôr, na cestách ich dnes už veľa nejazdí a aj vo východných regiónoch sa pomaly stáva raritou. Len pre zaujímavosť, v ČSSR sa tento model ukázal v roku 1987 v Brne, zatiaľ čo západoeurópsku verejnosť prekvapil v septembri 1988. Práve na "Západe" začal používať exportné označenie Aleko.

ZAS Tavrija

Malé Daihatsu, či dokonca Mitsubishi Fínom pripomínala malá Tavrija v trochu úbohom technickom stave. Tá sa Rusom prvýkrát ukázala v roku 1987 na Výstave úspechov národného hospodárstva, pričom nie je tajomstvom, že od začiatku výroby bojovala s nedostatočnou kvalitou. Poznali sme ju aj v Československu, no vzhľadom na podpriemernú kvalitu a malé počty predaných áut je v Európe úplnou raritou. Na domácej Ukrajine ich však jazdí stále pomerne dosť.

Konečne Volga

Ďalším autom, ktoré chcel Antti na Ukrajine osobne vidieť, bola Volga. Nakoniec ako na prvý narazil na model GAZ 31105, ktorý patrí medzi posledné vyrábané typy. V ČSSR Volgu preslávil najmä typ GAZ-24, či neskorší modernizovaný sedan GAZ-3102. Exemplár na fotografii Fíni údajne stretli až na juhu, pri rumunských hraniciach. Antti dokonca odporúča tento región vzhľadom na rozmanitosť vozového parku navštíviť.

Iránsky Peugeot 405

Zaujímavý úlovok sa podaril nájsť fínskej výprave v južnej časti Ukrajiny. Ide o iránsky model Samand technicky vychádzajúci ešte z európskeho auta roka 1988, z Peugeota 405 a jeho neskorších derivátov. Pre Európana úplne neznámy model sa oficiálne dovážal aj do Ruska. Pravdepodobne tu treba hľadať pôvod auta na fotografii.

Západne od Číny

Pravdepodobne najzápadnejším miestom od Číny, kde môžete stretnúť čínsky Chery Amulet, je práve Ukrajina. Model vychádzajúci zo Seatu Toledo prvej generácie je u nás úplne neznámy, v domácej krajine a priľahlých regiónoch však patrí medzi to lepšie, čo na cestách môžete stretnúť. Exemplár na fotografiách je v prekvapujúco slušnom stave.

Pravý Japonec

Naraziť na japonské auto s pravostranným riadením údajne nie je na Ukrajine žiadny problém. Antti ponúka hneď jeden dôkaz. Starý hranatý Mitsubishi Galant E15 bol dokonca vo verzii Turbo. Aby hrdý majiteľ zvýraznil výnimočnosť svojho vozidla, ponechal na zadnom okne nálepku „Electro Jet“.

Snaha odlíšiť sa

Exotický Mercury Topaz na Ukrajine bol pre Fínov veľkým prekvapením. Hneď si ho preto museli vyfotiť. Odkiaľ sa tam dostal, nikto netuší, každopádne predstavuje originálnu cestu, ako sa odlíšiť od zvyšku vozového parku tvoreného prevažne autami ruskej výroby. Vôňa „Ameriky“ je skrátka lákavá všade na svete.

Francúz, ktorý prežil

Za exotickú záležitosť možno považovať aj preživší Citroën BX. Auto, ktoré vyžadovalo zvýšenú servisnú starostlivosť, často neobstálo ani v podmienkach vyspelejších európskych krajín, o to viac prekvapuje prítomnosť tohto unaveného exemplára na Ukrajine. Aký cestami a kedy sa sem vlastne dostal, dnes už asi nikto nezistí.