Zapaľovacie káble hlavným chodom

Kunám chutia najmä izolácie, penové časti, gumové hadice, káble elektroinštalácie a podobne. Doslova počas jednej noci môže zo špičkovo fungujúceho stroja ostrými zúbkami spraviť nepojazdné auto. V chladnom počasí vstupujú do motorového priestoru aj kvôli teplu, spolu s množstvom „jedla“ je to pre ne hotel all inclusive. A ani tí, ktorí majú garáž, to nevyhrali. Kuny sú mimoriadne mrštné a stačí malá škára a máte ich ubytované v garáži. Aj na to existuje riešenie...

Najučínnejśím riešením sú elektronické plašiče kún. Najpraktickejším zase spreje proti kunám.

Za mojich mladých motoristických čias (pár rokov po vodičáku) som kuny „neriešil“. Áno, mal som obhryzený tlmiaci materiál zvnútra kapoty, do káblov sa našťastie nepustili. Alebo som o tom len nevedel. Až pokým som nenašiel pod autom červený  servo olej, vyhryzený kus niečoho, čo vyzeralo ako molitan a malé podozrivé olejové stopy na novej zámkovej dlažbe, ktoré viedli cez plot k susedovi. Kuna sa na mojej vtedajšej Lagune vyhrala hneď dvakrát. Odniesla si to servo hadica práve pred dlhou cestou, ktorú som musel absolvovať. A tí, ktorí máte zámkovú dlažbu, viete, aké ťažké je zbaviť sa olejových škvŕn.

Aj na izolačnej výplni môjho auta si už kuna pochutnala...

4 produkty na vyskúšanie od Auto Kelly. Záleží len na vás, ktorý si vyberiete.

Sprej proti kunám a hlodavcom

Odvtedy používam sprej proti kunám a nemám problém. Vyskúšal som viaceré značky a všetky splnili účel. Asi najúčinnejší bol lepkavý sprej značky, ktorú si nepamätám. Doteraz mi však po ňom v motorovom priestore ostali stopy. Na lepkavú konzistenciu sa nalepí prach, špina a hmyz. Naoko to dvakrát príťažlivo nepôsobí. A nedajboh keď s tým neúmyselne postriekate časť čelného skla... Pri otvorenej kapote a silnejšom vetre to nie je problém.

Sprej je praktické a lacné riešenie. Raz za pár mesiacov ho treba aplikovať nanovo. PS: vychytávku v podobe penovej "redukcie" pre klasický "nejaponsky" vysoký akumulátor si nevšímajte.... :)

Od Auto Kelly som mal na skúšku sprej proti hlodavcom od Starline. Prekvapilo ma, že vôbec nemá lepkavú konzistenciu. Navyše vonia výrazne za škoricou. Silná vôňa bude asi „účinnou látkou“ v boji proti nechceným hosťom na hodoch v motorovom priestore. Sprej nezanecháva žiadne stopy. Aj po pár dňoch na horúcom slnku a otvorení kapoty bolo cítiť škoricový zápach. Ťažko sa vyjadriť k "životnosti", možno bude trocha nižšia ako pri lepkavých sprejoch. Ale množstvo v spreji vám vydrží niekoľko „ošetrení“ pod kapotou, preto si myslím, že postriekanie raz za dva mesiace nemôže robiť problém. Navyše ide o najlacnejšie a účinné riešenie.

Elektronický odpudzovač pod kapotou

Elegantnejším riešením môže byť elektronický odpudzovač, ktorý namontujete na batériu auta. Vysiela ultrazvukové signály, ktoré ľudia nepočujú, ale pre hlodavce sú veľmi nepríjemné. Ide o najúčinnejšie riešenie. Máte na výber viacero riešení a záleží len na vás a vašej peňaženke, ktoré zvolíte. V Auto Kelly predávajú plašiče zn. Kemo, čo je overená firma špecializujúca sa na „prípady hlodavcov pod kapotou“. Tu mám veľmi dobrú skúsenosť, o ktorú sa chcem podeliť.

Strýko pracujúci v Nemecku mal pravidelne poškodený motorový priestor od hlodavcov. Dal namontovať elektronický odpudzovač kún a odvtedy bol pokoj. S kamarátom Martinom, ktorý od strýka staršiu Mazdu 626 s namontovaným plašičom kúpil, sme sa na túto tému bavili pri príležitosti produktov, ktoré som dostal do Auto Kelly. Po otvorení kapoty som zistil, že je to rovnaký model Kemo M100N, ktorý predávajú (možno s malými zmenami) doteraz. Aj napriek tomu, že nejde o drahší s ochranou proti vode s normou IP 65, funguje už okolo 14 rokov. Takže o životnosť by som sa nebál.

Kemo M100N a M180 s ochranou IP 65

Okrem základného Kemo M100N môžete kúpiť aj drahší Kemo M180N. Rozdiely? Je ešte menší a kompaktnejší ako M100N. Okrem toho ho kvôli ochrane pred vodou IP 65 môžete namontovať do spodných častí motorového priestoru, kde má potenciál byť účinnejší.  

Ak ste už v motorovom priestore kunu a hlodavce mali, pred namontovaním elektronického odpudzovača je vhodné zbaviť sa pachovej stopy vyčistením priestoru. 

Často vídať elektronické plašiče namontované na priečke medzi motorom a kabínou. Dajte si pozor, aby prístroje neroztavilo teplo do výfuku.

Pri montáži nezabudnite vybrať také miesto, aby sa plašiče nepoškodili od sálajúce tepla. Ja mám výfukové zvody na zadnej strane smerom ku kabíne auta, preto ich do stredu motorovej priečky namontovať nemôžem. Myslím, že sedliacky rozum vám napovie, kde ho umiestniť. Limitovať vás bude aj dĺžka káblov, ktorá je tak akurát, aby ste dosiahli tam, kam potrebujete a zároveň káble voľne neviseli.

Na tele oboch prístrojov sú diery pre skrutky pre lepšie upevnenie. Len neprevŕtajte to, čo netreba, napr. plastový filterbox... Odpudzovače pripojte na batériu, na zápornom kábli je očko, plusový kábel má len vyvedené drôty. Dáte ich ľahko pod kladný pol batérie.

Najviac by mi vyhovovalo uchytenie na batérii. Vyrieši to silná obojstranná páska. Samozrejme, do akumulátora vŕtať nebudem :)

To, že ste plašič zapojili správne, indikuje zelená dióda.

Aj pre garáž a dom

Pre tých, ktorí majú garáž, poprípade problém s hlodavcami v dome, existuje väčší elektronický odpudzovač s napájaním do klasickej domácej zásuvky. Môžete ho použiť vo vnútri budov, ale aj ako vonkajší plašič. Ide o model s ochranou IP 65, takže sa nemusíte báť ani vody, vlhkosti a pádov. Je robustnejší ako jeho menší braček určený do motorového priestoru. Je vhodný tiež na odpudzovanie myší, takže sa hodí do pivníc atď. Verím, že využitie v domácnosti preň nájdete. 

Odpudzovač s napájaním z klasickej zásuvky môžete použiť aj vonku. Ak máte poblíž zaparkované autá, kuny a hlodavce odplaší. Bonusom je to, že ani do domu vám hldoavce liezť nebudú.

Aké máte skúsenosti s kunami vy? Vyrobili už nejakú faktúru pre autoservis alebo od nich máte pokoj? Aké metódy používate na ich odplašenie? Pokojne sa v komentároch podeľte aj so skúsenosťami s produktmi proti kunám. Pomôžete tak motoristom, ktorí majú s nepríjemnými malými hajzlíkmi problémy.

Zdroj foto: KEMO, autor