Samostatná jazda tretej úrovne

Viete, ako v Škode rozdeľujú autonómne riadenie? Má päť úrovni a Vision E spadá pod úroveň 3, teda vysoko automatizované riadenie. Vie sa chopiť jazdy po diaľnici, riadiť predbiehanie, brzdenie a zaradenie sa do jazdného pruhu. V nebezpečných situáciách vyzve vodiča, aby sa venoval riadeniu. Od tejto úrovne autá medzi sebou komunikujú a vymieňajú si informácie. Výsledkom je bezpečnejšia a plynulejšia jazda.

Škoda Vision E

Pre zaujímavosť, level 1 je asistované riadenie. To je realitou súčasnosti. Autá s adaptívnym tempomatom, asistenčné systémy s núdzovým brzdením, to všetko patrí do tejto kategórie. Typickým príkladom je napr. vybavený Passat B8. Vodič však stále musí držať volant. Level 2 k tomu pridáva úplne autonómnu jazdu na diaľnici a pri ideálnych poveternostných podmienkach. Odpadá potreba držať volant.

Šoférovať už nebudete musieť, autá prevezmú riadenie za Vás. Jedným z nich je aj štúdia Vision E.

Úroveň 4 dosiahneme za niekoľko rokov. Vozidlo zvláda bežné situácie v premávke, pohybuje sa bez práce vodiča a je prepojené s mestskou infraštruktúrou a účastníkmi motorizovanej dopravy. Volant ostáva. Úroveň 5 je nadstavba štvorky a od štartu až po cieľ vás auto odvezie bez zásahu. Takouto štúdiou koncernu je Audi Aicon.

Modulárna platforma pre elektrické autá

Poďme spať k Vision E. Na pohľad ide o obľúbenú kombináciu hatchback-kupé. Stojí na modulárnej koncernovej platforme pre elektrické vozidlá MEB (Modularer Elektrifizierungbaukasten) s možnosťou indukčného nabíjania. Ako pri väčšine štúdií budúcnosti, chýbajú B stĺpiky a spätné zrkadlá, nahradené kamerami. Komplet LED osvetlenie nechýba a pýši sa technológiou LED Matrix. Na margo vzhľadu sa Karl Neuhold, vedúci dizajnu exteriéru, vyjadril: „Nový dizajnový jazyk značky ŠKODA priniesol niekoľko vzrušujúcich štúdií, ktoré ukázali cestu značky do budúcnosti. Škoda VISION E teraz predstavuje ďalší krok vo vývoji budúceho dizajnu“

Škoda Vision E

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Karoséria má veľkorysé rozmery, ruka v ruke s nimi ide komfortný a priestranný interiér. Vo vnútri nechýbajú displeje vpredu aj vzadu, slúžiace na komunikáciu pasažierov s vozidlom a so zábavnými systémami, nechýba Wifi hotspot a LTE pripojenie. Eye Tracking neustále sleduje oči vodiča a zobrazuje informácie vždy v správny čas a ergonomickej polohe.

Škoda Vision E

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pôsobivé zrýchlenie elektromotorov

Pohon zabezpečujú dva elektromotory so systémovým výkonom 225 kW (306 koní) v spolupráci s inteligentným pohonom všetkých kolies. Lítium–iónové batérie a rekuperácia energie zabezpečujú dojazd 500 km. „Charakteristickou vlastnosťou elektromobilov je dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu už pri rozjazde. To je prípad Škody VISION E. Aj vďaka tomu štúdia dosahuje najlepšiu dynamiku, akú bolo kedy možné zažiť u vozidiel Škoda,“ hovorí Christian Strube, člen predstavenstva zodpovedný za technický vývoj.

(Ne)istá budúcnosť

Budúcnosť mobility a jazdy autom je jasná. Všimnite si koncepty budúcna, jedno majú spoločné. Autonómne riadenie bez zásahu „vodiča“ a maximálne hýčkanie posádky. Už sa nebudete musieť ani pozerať! Auto vám vysleduje pohyby očí a ukáže informáciu v „optimalizovanom“ zornom poli. Toto je cesta najbližších rokov. Pre bežných užívateľov luxus, pre fandov áut zdesenie. Otázkou tiež  je, chceme natoľko zlenivieť, že už nebudeme musieť ani prstom pohnúť?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zdroj: Škoda press