Máte radi fámy? Hlavne tie, ktorým nedokážete odolať? Máme tu jednu, ktorá vám dvihne tlak tak, že prerazí strechu. Nová Corvette ZR1 bude mať motor v strede. Áno! Viac zdrojov hovorí, že ďalšia Corvette ZR1 príde s motorom uprostred. Jeden dokonca uviedol, že nová generácia Corvette C8 tiež dorazí s motorom v strede. Tom Matsumoto ukazuje ako by to mohlo vyzerať.

Tom Matsumoto si takto predstavuje Corvette s motorom uprostred

Corvette s motorom uprostred patrí do folklóru Chevroletu, no nikdy sa nedostala do sériovej výroby.

Jasné, vieme, ďalší z príbehov o Corvette s motorom v strede. Skončí to niekedy? Príbeh stále pokračuje od roku 1963, kedy predstavili CERV II. Otec Corvette, Zora Arkus-Duntov, vždy chcel auto s motorom za vodičom. Spiatočnícky manažment GM však vždy projekt stopol. Chevrolet to skúsil v roku 1964 s XP-819, potom v 1969 s XP-882. Stále to skúšali, v 1972 ukázali XP-895, v 1973 wanklovým motorom poháňaný XP-897GT, v 1976 predstavili Aerovette a nakoniec v 1986 CERV III. Nikdy ale nedostali zelenú na stavbu sériového auta.

Mohlo byť CERV II prvou Corvette s motorom za vodičom?

Corvette s motorom uprostred patrí k folklóru Chevroletu už desaťročia. Príbeh sa stal súčasťou histórie Corvette, ako nikdy nesplnený sen. Chevrolet pracoval aj na súčasnej generácii s motorom v strede, no keď Bob Lutz pustil GM a bývalý hlavný inžinier Tom Wallace odišiel do dôchodku, projekt zastavili. Inými slovami, už Corvette C7 mohla mať motor za vodičom!

Chevrolet Aerovette bol tiež jedným z pokusov, ako dostať motor do stredu auta

Hypotézu podporuje aj fakt, že Chevrolet si zaregistroval 2. júna ochrannú známku Zora, a použije ju pre „pozemné motorové vozidlá, menovite automobily“. Toto naznačuje, že budúca Corvette by sa mohla volať Zora. Existuje lepší spôsob ako si uctiť muža, ktorý vytvoril z auta ikonu, ako postaviť stroj, o ktorom vždy sníval? Spomeňte si na tok 1959, kedy Arkus-Duntov postavil CERV I (CERV znamená Chevrolet Engineering Research Vehicle) s motorom uprostred. Veril, že nízky moment zotrvačnosti je kľúčom k prvotriednemu športovému autu.

Zora Arkus-Duntov postavil CERV I s motorom uprostred už v roku 1959

Ďalší dôvod, prečo by mala mať Corvette motor v strede sa volá Camaro. Novú generáciu Camara postavia na platforme Alpha, ktorú používa Cadillac ATS. ATS s 2,0 litrovým turbo motorom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou váži 1560 kg. Môžeme predpokladať, že Camaro s dvojlitrom turbo, ktoré mieria proti Fordu Mustang s EcoBoostom, bude so skráteným rázvorom ešte ľahšie ako ATS. Stingray C7 kupé so 7-stupňovým manuálom má hmotnosť 1565 kg, zatiaľ posledné Camaro SS 1765 kg. Okrem toho C7 Z06 s kompresorom a aero pomôckami váži viac ako štandardná verzia, približne 1580 kg, čím je o 45 kg ľahšia ako Porsche 911 Turbo. Z pohľadu pomeru výkonu k hmotnosti bude šliapať nové Camaro Corvette na päty. Zvlášť ak si predstavíme, že ďalšia generácia Chevrolet Camaro Z/28 schudne 270 kg oproti súčasnému monštru. Ak Chevrolet vytvorí nielen C7 ZR1, ale aj celú rodinu Corvette C8 s motorom uprostred, bude to dávať zmysel z pohľady predaja, marketingu a odlíšenia typov.

Podľa GM je Corvette dosť silná pre samostatnú značku. Chcú vytvoriť rodinu vozidiel Corvette, podobne ako Land Rover vytvoril Range Rover.

Hovorí sa, že by Corvette s príchodom generácie C8 mohla mať vlastnú značku. Chevrolet ale nechce ísť rovnakým smerom, ako Chrysler s neúspešným SRT. Radšej by nasledovali Land Rover s jeho autami Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Evoque a vytvorili tak Corvette, ktorá by mohla mať obe konfigurácie. Teda motor vpredu a aj uprostred.

Corvette je vraj dosť silná, aby bola samostanou značkou

Znesie jedna platforma dve umiestnenia motora? Dá sa to, aj keď by to bolo šialené a nehorázne drahé. Ak GM chce vytvoriť rodinu áut Corvette, podobne ako Land Rover má Range Rover, môžeme predpokladať, že autá budú stavať na dvoch rôznych platformách. Modely s motorom vpredu by postavili na súčasnej generácii C7. Udržali by tak ceny pomerne nízko a mali by Stingray ako základný typ Corvette.  Do C8 Stingray by nemontovali najvýkonnejšie motory.

Corvette C8 bude vychádzať zo súčasnej generácie C7

Zora/ZR1 s motorom uprostred by bol drahý, s najvýkonnejšími motormi a zaistil by rozdiel medzi dvoma súrodencami Corvette. S výkonom 750 – 800 koní, motorom v strede, zadným pohonom by to dávalo zmysel. Lenže zmysel by malo aj auto s pohonom všetkých kolies. Ak by sa Chevrolet rozhodol nasledovať Ferrari s jeho štvorkolkou FF, bola by to krásna spomienka na CERV II s motorom uprostred a pohonom všetkých kolies. Chevrolet bude určite konať logicky a pripraví platformu s motorom v strede na pohon 4x4. Z dlhodobého hľadiska by bolo potom jednoduchšie do auta zapracovať výkonný hybridný systém, podobne, ako to používa Porsche 918 Spyder. Vydá sa Chevrolet smerom k hybridnému supercaru? Jeden zo zdrojov hovorí, že majú takéto auto v talóne.

Zora/ZR1 by mohla mať výkon 750 - 800 koní

Corvette s motorom uprostred by mohla mať 750 – 800 koní a chce súperiť s supercarmi ako Ferrari, Lamborghini, či McLaren.

Nová platforma s motorom uprostred bude drahá, ale je to jediný spôsob ako dostať značku Corvette vyššie a predávať ju drahšie. Dnes ide o globálne predaje. Udržanie základného modelu Corvette na existujúcej platforme zaistí, že autá budú aj naďalej prístupné. Stingray s motorom vpredu bude pre Corvette niečo, ako 911 pre Porsche. Zora s motorom uprostred však mieri to iných vôd. S cenou okolo 200 000 dolárov budú jej súperi Ferrari M458-T, Audi R8 V10, Lamborghini Huracán alebo McLaren 650S. Najsilnejšia Zora by sa dokonca mohla postaviť a proti autám ako Lamborghini Aventador.

Corvette ZR1 chce súperiť s Ferrari, McLarenom a Lamborghini

Posledný problém platformy s motorom v strede: Potrebuje Cadillac supercar? Odpovieme otázkou: Potrebovalo Audi R8? Ak áno, Zora dáva ešte väčší zmysel. Cadillac XLR bol síce prepadák, ale viac prevedením, myšlienka bola dobrá. Supercar značky Cadillac by dal technike Zora viac priestoru. GM má rád zdieľanie výkonných súčiastok medzi typmi a značkami, čím dokáže znížiť ceny. Napríklad motor LSA používala posledná generácia Cadillacu CTS-V, aktuálne Camaro ZL1 a motor má veľa spoločných dielov s LS9 z poslednej Corvette ZR1. Supercar Cadillacu by vytvorili v inom štýle, s inou špecifikáciou motora a iným nastavením podvozku, čím by dostal vlastný charakter, no stále by mal niečo spoločné s Corvette. Presne tak, ako Volkswagen odlíšil Audi R8 od Lamborghini Gallardo. Najvýkonnejšia a najostrejšia verzia s motorom uprostred by stále patrila Corvette, Cadillac by bol viac GT.

Aký výkon môžeme očakávať od Zora/ZR1 a jej bratranca od Cadillacu? Motor zo Z06 s výkonom 650 koní a krútiacim momentom 881 Nm by bol adekvátny. Lenže informácie z GM hovoria, že prepĺňaný LT4 dokáže bez problémov vyprodukovať aj 1000 koní, len aktuálna Z06 ich nezvládne preniesť na cestu. Motor uprostred by pomohol rozloženiu hmotnosti a väčšej trakcii zadných kolies. Pred rokmi jeden zdroj povedal, že je možné odhadnúť výkon budúcej ZR1 na základe C7 Z06. Ak by mal Z06 len 575 koní, mohli by sme očakávať ZR1 so 700 koňmi, čo je logické zvýšenie po C6 ZR1 s výkonom 638 koní. Ale v prípade, že by Z06 produkoval 625 koní (to bolo pred pár rokmi) alebo viac, motor ZR1 mal mať 750 – 800 koní. Američania majú radi veľké čísla a výkon 800+ koní by bol top. Obe verzie, 650 koňová a 800 koňová, dávajú zmysel. Podobne ako pri Audi R8 V8 a V10.

Motor LT4 v Corvette Z06 nemá problém ponúknuť 1000 koní, no auto nedokáže taký výkon preniesť na cestu

A cena Corvette s motorom uprostred? Minimálne 150 000 dolárov, ani cene 200 000 dolárov by sme sa nečudovali, plus ďalších 50 000 dolárov za Cadillac. Možno sa to zdá veľa, ale Zora/ZR1 bude bojovať s McLarenom 650S a pri súčasných cenách supercarov to bude dobrý kšeft. Nezabudnite na bohatých Číňanov, oni vnímajú ceny inak ako my a je ich viac. Rovnako nemôžeme zabudnúť na kráľov, šejkov a mafiánov v Európe, Strednom Východe a Rusku. Zoru by sme mohli prvýkrát vidieť na budúcoročnom Indy 500.

Sú reči o americkom supercare s motorom v strede príliš dobré na to, aby to bola pravda? Existuje niekoľko dôvodov, prečo si to môžeme myslieť. Prvý a najdôležitejší, Corvette s motorom v strede sa nikdy nedostala do sériovej výroby a bola tu odkedy svet pozná Corvette. Výroba takého auta by bola strašne drahá a predávalo by sa len v malom množstve. Medzitým, C7 zažíva lepšie predaje ako C6. GM je spokojný s Corvette, ako svojím najlepším autom za aktuálnu cenu a jeho postavením na trhu. Nie je to organizácia, ktorá by sa vrhala do zmien ak súčasná stratégia funguje.

Pozrime sa na situáciu spred dvoch rokov. Každý automobilový expert v známom vesmíre hovoril, že Tesla zlyhá a ukazoval pritom na Tucker. História sa opakuje, ale nie vždy. Tak, ako Corvette s motorom uprostred znie ako sen 12-ročného chlapca, mnohé kúsky skladačky začínajú do seba zapadať a rôzne zdroje hovoria to isté. Všetky klebety o Corvette s motorom uprostred tentoraz vyzerajú inak, reálnejšie.