Ako si predstavujete kameru do auta? Takzvanú čiernu skrinku? Rakovinotvorné čínske plasty, optika ako dvere z práčky a žiadne GPS súradnice? Dostali sme na test najnovší model z dielní taiwanského špecialistu na oblasť čiernych skriniek, firmy DOD. Má označenie LS470W. Ide o nasledovníka nami dávnejšie testovanej LS460W. A žiadne prešľapy v kvalite sa nekonajú. Skôr naopak, takto vyzerá (možno) najlepší produkt na trhu.

O značke DOD - čo to vlastne testujeme?

DOD Tech Co, Ltd založili na Taiwane ešte v roku 1993. Venujú sa hlavne výrobe čiernych skriniek do auta. Výhradne kamerám do auta sa firma venuje viac ako 10 rokov, čo možno brať ako určitú záruku kvalitných a časom overených produktov. V dnešnom teste sa pozrieme na najnovší produkt, typ LS470W. Jeho predchodcu sme podrobne testovali pred dvoma rokmi. Zameriam sa teda hlavne na vylepšenia.

2,7 palcový displej a pár tlačidiel. Nič viac netreba. Na displeji je aktuálny záber kamery spolu s nastaveniami záznamu.

DOD LS470W je kompaktná a ľahká kamera, ktorej tvar približne kopíruje vnútorné spätné zrkadlo. Výrobca sa chváli hlavne kvalitným záznamom v noci a rýchlym spracovaním GPS signálu. Obraz zaznamenáva značkový snímač Sony, obraz prechádza cez doširoka roztvorený širokouhlý objektív s nízkou clonou. Na displeji kamery je možné kontrolovať záznam, alebo sledovať aktuálnu rýchlosť. Tlačidlá po boku umožňujú prácu so systémom kamery. Cez pribalený program si môžete prezerať videá aj s informáciami o aktuálnej rýchlosti a preťažení priamo v pc.

Slovenský dovozca kamier DOD nešetrí chválou. Označenie "najlepšia kamera do auta" padá každú chvíľu.

Fyzické rozmery, tvar

V porovnaní s predchodcom sa rozmery veľmi nezmenili, stále sme na 112 x 61 x 34 mm (šírka, výška, dĺžka) a hmotnosti 100 g. Na prednej strane sa nachádza vystúpený objektív s reproduktorom, na jednej bočnej strane je miesto pre microSD kartu (maximálne 32 GB, vstavaná pamäť tu nie je), na druhej zase zmenšený HDMI konektor na prenos audia a videa napr. do televízora. Zadnej strane dominuje 2,7 palcový širokouhlý nedotykový displej spolu so šiestimi tlačidlami. Tie na ľavej strane slúžia na pohyb v menu, žltý výkričník v strede použijete na označenie aktuálne nahrávaného videa ako dôležitého (to sa potom automaticky nezmaže). Na pravej strane je tlačidlo pre vstup do menu, prepínanie funkčnosti mikrofónu a prepínanie režimov kamery.

 

Na vrchnej strane je mini USB konektor (nabíjanie a prenos dát), analógový audio/video výstup, v strede je umiestnený protikus pre držiak na sklo, ďalej sa tu nachádzajú tlačidlá na zapnutie a začatie nahrávania. Nakoniec, spodná strana obsahuje iba výrobný štítok. V tomto smere sa v porovnaní s minulým modelom nič nezmenilo, iba jemne upravilo.

Oficiálny dovozca kamier DOD na Slovensko, dod-tec.sk, nešetrí slovami chvály na nový model LS470W za 279 €.

Použitý hardware, funkcie a technológie

Kamera sa chváli záznamom vo Full HD (1080p) pri 30 snímkach za sekundu, pričom toto nastavenie spotrebuje na 3 minúty záznamu 350 MB pamäte. Na pamäťovú kartu veľkú 32 GB teda zmestíte asi 4,5 hodiny. Pomôcť môže nižšie rozlíšenie videa, kamera podporuje HD (720p) pri 30 alebo 60 snímkach za sekundu. Tým ale stratíte podstatnú časť kvality obrazu - v tejto oblasti čo najvyššie rozlíšenie pomáha pri čítaní ŠPZ áut, alebo dopravných značiek.
 

V porovnaní so starším modelom obsahuje testovaná LS470W senzor Sony Exmor s vylepšenou technológiou WDR 2.0. Tá podľa výrobcu napomáha vyváženej expozícii obrazu (upravuje prepálené miesta atď.) a celkovo prispieva ku krajšiemu obrazu. Ďalej sa výrobca chváli vyššou maximálnou citlivosťou, konkrétne ISO 12800. Toto je vysoké číslo aj vo svete fotoaparátov a pomáha vytlačiť z nočných záberov maximum. So zvyšujúcou sa citlivosťou zákonite narastá aj šum v obraze a o ten sa zase stará technológia na 3D odstránenie šumu. Ďalej je tu objektív s clonou f1.6, 150° širokým uhlom záberu a "7G šošovkou" - zrejme 7 sklenených optických členov.

Treba tiež spomenúť vstavané GPS, ktoré výrobca označuje ako "10x speed". Podľa všetkého to znamená obnovovanie informácií o polohe 10x za sekundu, teda 10Hz. Nesmiem zabudnúť na vstavanú batériu s kapacitou 200 mAh. Meraním som zistil, že nahrávať FullHD video dokáže približne 20 minút. Ak sa aj vy pýtate, prečo je batéria tak slabá, je to údajne ochrana pred poškodením celej kamery. V horúcich letných dňoch totiž hrozí jej nafúknutie. Menšia jednotka určite napácha menej škôd ako batéria s väčšou kapacitou. Výrobca pritom tvrdí, že kamera bude fungovať v rozmedzí -20 až +65°C.

Skúsenosti s používaním

Kamera funguje na jednoduchom princípe, neustále nahráva a ukladá trojminútové videá na pamäťovú kartu. Keď sa karta zaplní, kamera prepíše najstarší súbor a nakrúca ďalej. Ak však kamera zaregistruje silný náraz (alebo stlačíte tlačidlo s výkričníkom), dané video sa označí a zabráni sa jeho prepísaniu. Našťastie sa v systéme kamery dá nastaviť citlivosť na nárazy, pretože kamera označila záber aj pri jazde po rozbitej ceste. A také u nás hľadať určite netreba. Tie si vás nájdu samé... Čo sa týka ovládania a navigovania v systéme kamery, po pár minútach sa v ňom budete bez problémov orientovať. Výhrada smeruje iba ku zastaranej grafike systému. Na druhej strane, všetko je čitateľné a prehľadné.

 

V balení kamery nájdete rôzne príslušenstvo. Je tu hlavne prísavka na čelné sklo, ktorá funguje presne tak, ako by ste čakali. Druhý držiak je nalepovací, drží skutočne silno. V balení je tiež autonabíjačka s cca 3,5 m dlhým káblom, ten teda môžete viesť autom tak aby nezavadzal. Zvyšok tvorí CD so softvérom a slovenský manuál.

Pribalený software DOD Player 2.0 spolu s videom zobrazí aj aktuálnu rýchlosť, preťaženie, GPS súradnice, prejdenú vzdialenosť a iné. Dokáže tiež odmerať čas zrýchlenia z 0 na 52 a 100 km/h. Zakreslenie prejdenej trasy do mapy je už len čerešnička na torte.

Čo asi najviac prekvapilo, bola rýchlosť GPS snímača. Rýchle určenie polohy, pár sekúnd po zapnutí nahrávania, ale aj spomínaná rýchlosť obnovovania údajov. Údaje ako poloha a rýchlosť sa skutočne aktualizujú niekoľkokrát za sekundu. Najviac to vidieť pri rýchlosti, ktorá sa mení presne tak ako skutočná rýchlosť auta. Pri prudkom zrýchlení teda nevidíte aktuálnu rýchlosť každé dve sekundy štýlom 0-15-38-55 km/h. Rýchlosť sa mení krokom po 1 km/h. Výsledný dojem je veľmi dobrý, takáto presnosť a rýchlosť by sa dala použiť aj na meranie zrýchlenia, alebo jazdy po okruhu. Treba tiež spomenúť pomerne kvalitnú konštrukciu, ktorá je síce kompletne plastová, no veľmi pevná. Nikde nič nevŕzga ani pri pevnom stlačení a skrúcaní. Spracovanie je v poriadku.

Obrazová kvalita

Zhodnotiť obrazovú kvalitu je komplikované. Na pohľad sa obraz zdá príliš preostrený a pri krajoch zdeformovaný širokouhlým objektívom. No širokouhlý záber je výborný pre lepší prehľad o dianí okolo auta. Na pohľad až nepríjemný obraz je zas dokonale čitateľný. Poznávacie značky áut sú čitateľné aj na väčšiu vzdialenosť, prakticky nehrozí, že by boli nejasné alebo rozmazané.

Porovnanie záberu z toho istého miesta cez deň a v noci.

Nočné zábery naplno využívajú vysoké ISO, jasne sa na nich dá rozoznať okolie, cestu a autá. Prečítať poznávaciu značku je však ťažšie. Nočné zábery sú tou najťažšou disciplínou a tento výsledok je veľmi dobrý.

Zhodnotenie, záver

Tak si to zhrňme. Máme tu kvalitnú konštrukciu, výborný obraz cez deň a veľmi dobrý v noci. Dobrý dojem je umocnený rýchlym GPS signálom a kvalitným softvérom. Zamrzí nižšia kapacita batérie (existuje vylepšený model LS470W+ so 650 mAh batériou za cenu 329 €), zastarané menu kamery a cena - presne 279 €. Pokiaľ si však svoje auto ceníte a chcete kvalitný výrobok, pokojne zaraďte túto kameru do výberu. Je veľmi pravdepodobné, že sa aktuálne jedná o najlepší výrobok v tejto oblasti na trhu. Ak chcete čiernu skrinku do auta, no nie ste ochotní vlastniť kameru v cene nových pneu pre nižšiu strednú triedu auta, poobzerajte sa po webe kamery do auta DOD. Ich ponuka je mimoriadne široká.