Pri myšlienke na točivé štvorvalcové atmosférické „benzíňaky“ väčšine fanúšikov napadne Honda s legendárnym VTEC-om. Nespochybňujem kvality úžasných motorov Hondy. Existuje však alternatíva. Koncom osemdesiatych rokov Nissan vyvinul nástupcu známeho radu zážihových motorov CA. Vývoj trval 3 roky. Podľa oficiálnych informácií vtedy nový rad motorov SR vyvinuli s ohľadom na:

 


excelentný výkon a prislúchajúci krútiaci moment v stredných a vysokých otáčkach,
vyváženosť medzi výkonom a spotrebou paliva,
„čistý, lineárne gradujúci“ zvuk v celom otáčkovom spektre až po obmedzovač.

 

Predimenzovaný a robustný základ

Najznámejší motor zo série je ten s objemom 2,0 l (označenie SR20). Okrem neho ešte vyrábali motory SR16 a SR18 známejšie z japonského a amerického trhu. Išlo o celohliníkový, prísne „štvorcový“ motor s vŕtaním a zdvihom valcov 86 mm, nepriamym viacbodovým vstrekovaním paliva, 16 ventilmi a s rozvodovým mechanizmom DOHC poháňaným robustnou reťazou. Na európskom trhu sa počas 90.tych rokov najčastejšie objavoval v Primerách a v rýchlych a úžasne podvozkovo vyvážených Almerách GTI. Pri vývoji a konštrukcii Nissan nenechal nič na náhodu. O kvalitách motora svedčí jeho sériové nasadenie, ktoré trvalo celosvetovo viac ako dekádu! To, ako inžinieri skĺbili výkony jednotlivých verzií (DE, DET, VE a brutálny VET) so spoľahlivosťou, mechanickou odolnosťou a perfektnou spotrebou paliva je impozantné. Medzi znalcami sa vie, že motor bez problémov vydrží dvojnásobný výkon (podobne ako šesťvalcový 2JZ v Toyote Supra).

Znalci a petrolheadi vedia, že Nissan vyrobil v podobe motorov SR jeden z najlepších štvorvalcov všetkých čias. 

Už najrozšírenejšia verzia v Primerách P11 vo verzií 96 kW (131koní) je skvelá a tvorí perfektný základ pre úpravy, kedy s motorom dostanete aj „pološportový“ podvozok v sérií. Najčastejšou voľbou pri úpravách je Primera GT, ktorá má motor SR20DE naladený na 110 kW (150 koní). Pokiaľ by sériový výkon nestačil, možnosti úprav vzhľadom na popularitu motorov a dostupnosť dielov sú rozsiahle - aftermarketové vačky, piesty, software na užívateľské ladenie motora atď. Legálne je do nej možné dostať motor SR20VE a dokonca aj preplňované verzie DET a VET (odporúčame pozrieť videá na youtube). Motory sú známe najmä z japonského trhu a objavili sa v Nissanoch Silvia, Pulsari GTi-R, Sunny GTiR (Sr20DET) a v Nissane X-Trail GT (SR20VET).

Cesta k exkluzivite a vysokým otáčkam

SR20VE má variabilné časovanie ventilov, oficiálne sa do Európy nikdy nedovážal, na českom nissanclube sú však borci, ktorí s objednaním motora a SWAP-om pomôžu. A nebude to ani tak finančne náročné, ako by si jeden myslel... V Česku aj na Slovensku ich už spolu niekoľko desiatok jazdí. Atmosférický motor SR20VE vychádza z motora SR20DE, má však variabilné časovanie ventilov Neo VVL. Produkuje výkon 139 kW (190 koní) pri 7000 ot a krútiaci moment 196 Nm pri 6000ot. Neskôr zosilnel postupne až na 150 kW (205 koní). Úžasne je, že pri pohodovej jazde dokáže chodiť za 6,5 - 7 l/100km!

Tento „motorársky“ skvost je právom označovaný ako jeden z najlepších zážihových štvorvalcov, aký kto kedy vyrobil. Je iba málo motorov, ktoré si získali celosvetovo taký status ako SR20. Potvrdzuje to časté subjektívne pocity – tie, ako sa v 90. rokoch robili najlepšie autá a motory všetkých čias. Je veľká škoda, že nástupca QR20 túto reputáciu ani zďaleka nepotvrdil.