Stále väčší počet vodičov volí do áut automatickú prevodovku. Nie je vylúčené, že v priebehu pár desaťročí sa manuál z áut vytratí úplne. Je to pochopiteľný trend. Niektoré moderné samočinné prevodovky sú v každom smere lepšie. Majú viac prevodových stupňov, šetria spotrebu paliva, ak treba radia rýchlejšie, ostrejšie aj plynulejšie, motor s nimi "nikdy" neskape, pretočenie motora s nimi pri zlom preradení prakticky nehrozí, vlastne v zásade nehrozí ani zlé preradenie. Prinášajú komfort - na jazdu "stačí jedna ruka", alebo presnosť, precíznosť a menej starostí pri športovej jazde s oboma rukami stále na volante. Elektronika v nich ochráni prevodovku aj motor pred zlým zaobchádzaním vodiča a vo väčšine prípadov nedovolí radiť vždy vtedy keď chce vodič, keď to "nedáva zmysel". Z toho vyplýva, že stále menej vodičov potrebuje pre jazdu otáčkomer. No podobný trend je aj medzi užívateľmi manuálnych prevodoviek. Mnohí sa hrdia tým, že radia podľa zvuku motora a ten kto to nevie je blbec. Moderné autá navyše prinášajú vodičovi informáciu o tom, kedy preradiť, čo vodičovi znova nedáva dôvod sledovať otáčky motora.

Stačil by ti v aute taký hlavný budík s kontrolkami uprostred?

Viaceré moderné, hlavne lacnejšie a menšie autá otáčkomer nemajú. No nie je to len nový trend. Spomínam si, že lacné škodovky ho nemali tiež a keďže tam nebol ani obmedzovač otáčok, vodič skutočne musel dávať veľmi pozor a radiť len podľa sluchu. Pre vodičov nákladných áut a dodávok je však otáčkomer aj dnes stále dôležitý. Dokonca v niektorých prípadoch viac než rýchlomer. Keď vodič dobre pozná otáčkovú charakteristiku svojho motora, vie lepšie využiť schopnosti motora pre zníženie spotreby, alebo efektívnejšie ťahanie do stúpania, či v protivetre v oblasti maximálneho krútiaceho momentu. Zástupcovia VW Group a GM nepredpokladajú, že otáčkomery sa z áut vytratia. To však neznamená, že im vodiči venujú pozornosť a že v autách majú stále zmysel. Podobne ako rádiá, stále ponúkajú AM frekvencie, aj keď na nich vysielanie nepočúva určite ani 10% vodičov. Ako je to u vás? Používaš pri jazde otáčkomer, alebo je to už na prístrojovej doske zbytočnosť a ušetrené miesto by mali autá využívať na iné informácie ako navigácia, rôzne údaje palubného počítača ako spotreba, dojazd, vonkajšia teplota...? Daj vedieť v ankete a diskusii.

POUŽÍVATE PRI JAZDE OTÁČKOMER?

  • Absolútne nie, je to zbytočnosť ( 2% )

     

  • Výnimočne ho pozriem, no nepotrebujem ho ( 6% )

     

  • Len pri športovej jazde, inak idem podľa sluchu ( 7% )

     

  • Mám automat, otáčkomer tu nedáva zmysel ( 1% )

     

  • Sledujem ho vždy, bez ohľadu na typ prevodovky ( 84% )

     

Odpovedalo 577 ľudí