Desiatky tisíc majiteľov áut koncernu VW na Slovensku v týchto dňoch dostanú poštou list, ktorý ich zavolá do autorizovaného servisu. Konkrétne sa to týka majiteľov áut, ktoré majú motor typu TDI EA189 s objemom 1,6 a 2,0 litra. Počty sa týkajú 24 775 osobných áut značky Volkswagen a 1963 úžitkových vozidiel. V radoch majiteľov prémiových Audi je to až 7633 áut a zásielku na návštevu servisu dostane aj 1963 majiteľov Seatov.

 

Samozrejme, aféra s podvodom pri meraní emisií neobišla ani u nás najrozšírenejšiu značku Škoda. Značka z Mladej Boleslavy ešte čaká na presné pokyny z Nemecka, no blízkej dobe budú volaní do servisov aj majitelia okrídlených šípov. V tomto prípade sa jedna spolu o zhruba 32 000 áut. Po zrátaní sa dostávame k celkovému účtu slovenských vozidiel, ktoré sú súčasťou globálneho problému s vyše 11 miliónov áut. Na Slovensku s motorom EA189 teda jazdí asi 69 200 áut! No môže ich byť oveľa viac, keďže mnohí majitelia si autá s týmto motorom doviezli na Slovensko individuálne. Celý proces servisných zásahov potrvá do konca roka 2016.

Zvolávacia akcia je na rozdiel od Nemecka, Rakúska a Portugalska v ostatných krajinách EÚ dobrovoľná. Teda aj na Slovensku je návšteva servisu síce nutná, no podstúpenie úpravy softvéru povinné nie je. Klient však má podpísať prehlásenie nesúhlasu.

Servisný zásah do auta postihnutého aférou dieselgate je elektronický. V autorizovanom servise do riadiacich jednotiek motorov nahrajú novú verziu softvéru. Zásah by mal trvať necelú hodinu.

Majiteľov zo zahraničia dovezených áut s inkriminovanými motormi EA189 je zhruba rovnako veľa ako tých, ktorí dané verzie kúpili od slovenských predajcov. Dovozci spolupracujú s polícou SR, ktorá im pre tieto účely poskytla databázu vozidiel daných značiek, aby kompetentní podľa možnosti oslovili všetkých majiteľov týchto áut.

Servisný zásah potrvá na každom vozidle od 45 minút do 1 hodiny. Je, samozrejme, bezplatný. Dovozcovia jednotlivých značiek koncernu na Slovensko odporúčajú, aby mali majitelia pri sebe pozývací list a servisnú knižku, do ktorej opravu zapíšu. Podľa našich informácií sa servisný zásah týka len úpravy softvéru v riadiacej jednotke motora. Ak som to pochopil správne, pozvánka do servisov má odstrániť podvodný softvér, ktorý svoju funkciu aktivuje pri testovaní motorov na emisie. O samotnom odstránení zásadne vyšších hodnôt emisií týchto motorov informácie nemáme.