Čo mohlo byť, sa už nedozvieme

Na záberoch sa objaví Laurin & Klement FC, jedno z prvých pretekárskych vozidiel z Mladej Boleslavi z roku 1908, prípadne úžasný roadster Škoda Sport, ktorému nešťastne unikol fantastický výsledok v slávnej 24-hodinovke v Le Mans v roku 1950. Skromný tím českých inžinierov postavil na štart auto, ktoré sa vyrovnalo továrenskej konkurencii. Výkon štvorvalcového motora s objemom 1,1 litra sa po úpravách takmer zdvojnásobil aj vďaka karburátoru Solex a použitiu metylalkoholovej palivovej zmesi. Sériový „Tudor“ z ktorého špeciál vychádzal, mal 32 koní, pretekársky špeciál 50. V kombinácii s nízkou hliníkovou karosériou to stačilo na maximálnu rýchlosť 140 km/h. Ďalšou konkurenčnou výhodou škodovky bola nízka spotreba paliva. Na plnú nádrž sa dalo jazdiť štyri hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil boli schopní bez zastávok zvládať citeľne dlhšie úseky ako ich konkurencia.

Legendy zo 120 rokov ŠKODA Motorsport: 1. LAURIN & KLEMENT Slavia typ B (1901), 2. ŠKODA 1100 OHC (1959), 3. ŠKODA Spider (1972), 4. ŠKODA 1000 MB Rallye (1967), 5. ŠKODA 130 RS (1976), 6. ŠKODA F3 (1965), 7. LAURIN & KLEMENT BSC (1908), 8. ŠKODA FABIA WRC (2003), 9. ŠKODA 440 Rally (1957), 10. ŠKODA FELICIA KitCar 1500 (1996), 11. ŠKODA OCTAVIA WRC (2003)

Nachádzali sa na skvelom druhom mieste v triede a držali 5. miesto v celkovom poradí. Všetko sa pokazilo pri svitaní, keď sa kvôli súčiastke za pár halierov pokazil celý motor a Škoda v pretekoch skončila. Už o rok neskôr sa chceli do pretekov zapojiť znovu, ešte silnejší, avšak režim im to nedovolil a celý projekt ostal v šuflíku. Pre toto obdobie nič nezvyčajné. Pritom, nebyť tejto politickej situácie, mohlo prísť k senzácií. V roku 1951 totiž v Le Mans v triede do 1,1 litra debutovalo Porsche 356, ktorého časy na kolo boli horšie ako výkony vozidla Škoda Sport. Zabudnúť nemôžeme ani na legendu rely Škoda 130 LR. „Prvýkrát v živote som riadil vozidlo Škoda 130 LR a totálne ma nadchlo. To auto úžasne zatáča a je také nákazlivé, že som začal premýšľať, či sa po nejakom nepoobzerám,“ vyzdvihuje Kopecký jeden zo zážitkov z natáčania. Taktiež sa Kopecký usadil aj za volant Škody Favorit, ktorá vyhrala svetový šampionát v triede.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Fabia Rally 2 zbiera úspechy po celom svete

„A napríklad zvezenie pretekárskym špeciálom Laurin & Klement, ktorý má 113 rokov, tak to bola ozaj skvelá a výnimočná záležitosť. Na tom aute vidieť, že už v tom čase na ňom pracovali ozajstní profesionáli. Z dnešného pohľadu je až neuveriteľné, ako je to auto funkčné,“ dodáva. Jan Kopecký v súčasnosti predlžuje históriu úspechov značky. Kvôli zmenám pravidiel v triede WRC 2 už Škoda nenasadzuje továrny tím do majstrovstiev sveta, ale naďalej podporuje súkromné tímy. Jan Kopecký sa v súčastnosti stará o vývoj Fabie Rally 2 Evo. „Motoršport je súčasťou značky ŠKODA a táto tradícia dodáva značke celkovú atraktívnosť. Verím, že to takto bude fungovať minimálne ďalších 120 rokov,“ hovorí Kopecký.