Automobilový svet zachvátila senzácia! Zimné gumy vraj už nie sú až tak potrebné. Aspoň takýto pocit mám z niektorých médií, ktoré pri zverejnení videa od Enginnering Explained odpísali zimné gumy ako nepotrebné a prelomený mýtus ich nevyhnutnosti. Nič však nie je čiernobiele. Jason Fenske jednoduchým spôsobom vyvrátil potrebnosť zimných pneu. Avšak len na jednom „type“ povrchu a pri disciplíne brzdenia.

Zimné gumy brzdia pri mrazoch horšie ako letné, ale len a len za SUCHA! Koľko dní je počas zimy naozaj suchých?

Čo sa to deje? Po dlhoročnom opakovaní mantry prezúvania na zimné pri denných teplotách nižších ako 7°C teraz isté médiá hlásajú, že zimné gumy sú nepotrebné a ako nás gumárensky priemysel zavádza. Je to však v skutočnosti tak? Nie celkom. 

Test prebiehal na takejto suchej vozovke.

Zimné gumy mali v mrazoch horšiu brzdnú dráhu na suchu...

Jason z EE porovnal zimné gumy pri brzdení z približne 100 km/h. Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami bol markantný. Tie zimné boli horšie o 10 metrov! Honda S2000 zastavila na letných po približne 40 metroch, na zimných sa priblížila 50 metrom. Celý pokus si môžete pozrieť na priloženom videu. Je to možné? Ale je, každopádne, test prebiehal na úplnej suchej, aj keď veľmi chladnej vozovke pri -4°C. Čo to znamená? Presne to, čo je v teste, a to, že zimné gumy brzdia pri mrazivých teplotách na SUCHU horšie ako letné. A to je všetko. Absolútne to nepopiera potrebnosť zimných gúm, dokonca ani pri plusových teplotách! Koľkokrát sú v zime cesty úplne suché? Málokedy. Navyše, na určitom úseku môže byť cesta suchá, o pár sto metrov ďalej už jazdíte na „vode“.  

...sú však potrebné

Vyvodzovať závery o (ne)potrebnosti zimných pneu je tak veľmi zavadzajúce. Na všetkých typoch povrchu okrem sucha budú letné gumy ťahať za kratší koniec, či už na ľade, snehu, alebo len vlhkej a slizkej ceste. O vode nehovoriac. Mnohí z vás potvrdia, ako to pri nízkych, ale stále plusových teplotách na letných gumách kĺže na vozovke pokrytej vrstvou vody. Toto sú praktické skúsenosti overené rokmi. Ďalšou vecou je zmena teploty a poveternostných podmienok v závislosti od oblastí, v ktorej žijete. Aj keď v BA je väčšinu času aj v zime teplota vysoko nad bodom mrazu, ak pôjdem v piatok večer cez Čertovicu, nebudem riskovať v žiadnom prípade letné pneu, aj keď okolo suchých 10°C by sa v hlavnom meste zišli. Stačí však jedno primrznuté ráno s poľadovicou na ceste a kritická situácia je na svete. 

Výsledky testu brzdenia na suchu pre letné a zimné pneu.

AKO VYRÁBAJÚ ORIGINÁLNE PNEUMATIKY? PREZRADÍ TO GOODYEAR A PIRELLI

AKO VYRÁBAJÚ ORIGINÁLNE PNEUMATIKY? ...

Vedeli ste, že gumy určené pre nové autá sú väčšinou iné ako tie, ktoré kúpite v pneuservisoch ako druhú či ...

16. 11. 2017
PNEUMATIKA ČI TALENT? PORAZÍ AMATÉR ŠAMPIÓNA?

PNEUMATIKA ČI TALENT? PORAZÍ AMATÉR ...

Na pretekárskej dráhe rozhoduje pilot. Pchee, kde žijete? Dnes je pilot iba polovica úspechu. Záleží na sérii a ...

03. 09. 2017

O žiadnu senzáciu nejde

Výsledky Jasonovho testu tak prinášajú svetlo a kritický pohľad na používanie zimných gúm, avšak sú veľmi špecifické, čo nepriamo potvrdzuje aj autor experimentu. V žiadnom prípade tak nedokazujú zbytočnosť „zimákov“. A navyše, už z vlastných skúsenosti viete, že to na nich „kĺže“ v zime menej. Najmä na vode pri nízkych teplotách a „slize“ na ceste. O snehu a ľade sa ani nemusíme baviť.

Naše cesty v zime vyzerajú najčastejšie nejak takto.

VIETE, AKO USKLADNIŤ PNEUMATIKY? VYHRAJTE STOJAN NA KOLESÁ!

VIETE, AKO USKLADNIŤ PNEUMATIKY? VYHRAJTE ...

Zima sa nezadržateľne blíži a s ňou prichádza čas prezúvania. Mnohí už jazdia na zimných gumách, ostatní čakajú na ...

15. 11. 2017
ČÍM A AKO NAFÚKAŤ PNEUMATIKY DOMA?

ČÍM A AKO NAFÚKAŤ PNEUMATIKY DOMA?

Kontrolujete pravidelne tlak v pneu? Vedzte, že z hľadiska bezpečnosti jazdy je to jeden z najdôležitejších úkonov. Ak ...

30. 12. 2017

Zdroj a foto: Engineering Explained, Oregon Experience