Keď hovoríme, že nová 308 má niektoré komponenty vyrobené 3D tlačou, nečakajte veľké konštrukčné celky. Ide totiž len o dodatočnú výbavu vozidla. Na druhej strane, je to vôbec prvýkrát, čo sa táto technológia použila na výrobu doplnkov do auta. Napriek tomu, že to môžu mnohí považovať za drobnosť, ide o krok vpred v otázke využitia nových a moderných materiálov. 

Peugeot použil technológiu 3D tlače s označením HP Multi Jet Fusion (MJF) a vyrobil ňou držiaky na slnečné okuliare, nápoje, mobilné telefóny či karty. Cieľom dizajnérov pritom bolo zviditeľniť a zatraktívniť interiér inováciou a použitím moderných materiálov. Zároveň však tradičné plasty podľa slov automobilky nespĺňali požadované vlastnosti, a preto oslovila externých partnerov so skúsenosťami v danom odbore. 

Technológiu 3D tlače si Peugeot vybral aj kvôli ďalším výhodám. Konkrétne komponenty totiž môžete vyrábať bez drahých foriem a výrobných nástrojov. Zároveň majú dizajnéri pri navrhovaní oveľa väčšiu slobodu. Kreativite sa skrátka medze takmer nekladú a konštruktéri majú prakticky nekonečné možnosti prispôsobenia súčiastky. Zároveň je táto technológia šetrnejšia k životnému prostrediu, pretože pri nej nevzniká prakticky žiadny odpad

Nový materiál

Peugeot so svojimi partnermi zároveň vyvinul nový polymér. Ide o termoplastický polyuretán (TPU) a má tri hlavné výhody. Je pružný, tvárny a robustný a zároveň zrýchľuje výrobné procesy, pretože vďaka jeho štruktúre majú súčiastky veľmi presné detaily. Materiál sa tak dá použiť aj na výrobu dielcov so značnými nárokmi na kvalitu povrchu a veľmi vysokú úroveň detailov. A pretože ide o novinku ako takú, Stellantis si nechal túto technológiu patentovať. 

Ako to funguje? 

HP Multi Jet Fusion využíva systém selektívneho nanášania činidiel na lôžko polymérového prášku, ktoré sa potom roztaví. Po každej vrstve (s hrúbkou 80 µm) sa do predchádzajúcej vrstvy pridá ďalší prášok a proces sa opakuje. Po dokončení zostavy sa zvyšný práškok odstráni a súčiastky sa opieskujú a nalakujú.

Zdroj, foto: Peugeot