Ako test prebiehal? Na miestnej komunikácii v Austine organizátori postavili školský autobus so zapnutými výstražnými svetlami a vysunutou stopkou. Pred autobusom ,,prechádzala” cez cestu figurína dieťaťa presne tak, ako to vodiči poznajú z reálneho života. Tesla Model Y s aktívnym FSD mala túto situáciu rozpoznať a zastaviť. Test sa zopakoval osemkrát – a osemkrát vozidlo nezastavilo, obišlo autobus a figurínu zrazilo. Softvér sa nevypol a vodiča ani raz nevaroval, že došlo k nárazu.

Prečo je to problém?

V USA je obchádzanie zastaveného školského autobusu so zapnutými výstražnými svetlami a stopkou nielen nelegálne, ale predovšetkým extrémne nebezpečné. Práve v týchto momentoch môžu deti nečakane vstúpiť do vozovky. Test ukázal, že FSD v tejto situácii fatálne zlyháva – a to aj po rokoch upozorňovania Tesly na tento problém. Podľa The Dawn Project automobilka Tesla o tejto chybe vie minimálne od roku 2022, no doteraz ju neodstránila.

 

Reakcie a dôsledky

Organizátori demonštrácie žiadajú okamžitý zákaz používania FSD na verejných cestách, kým Tesla nepreukáže, že systém je bezpečný. „Softvér, ktorý nezastaví pri školskom autobuse a zrazí dieťa, musí byť zakázaný,“ vyhlásil Dan O’Dowd z The Dawn Project.

Zároveň je potrebné pripomenúť, že Tesla v dokumentácii FSD stále uvádza, že vodič musí byť pripravený kedykoľvek prevziať riadenie, no verejná demonštrácia ukázala, že systém ani po kolízii neupozornil vodiča a pokračoval v jazde. Podľa organizátorov je to dôkaz, že FSD nie je pripravený na reálnu premávku a predstavuje riziko pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.



Robotaxi v Austine: realita autonómnej jazdy v praxi

Tesla v Austine navyše nedávno spustila pre zákazníkov novú službu Robotaxi – teda plne autonómne taxíky bez vodiča. Len pripomíname, že ide o testovací projekt, pričom v autách na sedadle spolujazdca sedia operátori dohliadajúci na fungovanie systému. Ako sa autám darí?

Podľa viacerých médií aj videí na sociálnych sieťach boli tieto testy sprevádzané viacerými chybami – robotaxi jazdilo v protismere, prudko brzdilo bez dôvodu alebo púšťalo chodcov na nevhodných miestach. Aj preto viacerí texaskí zákonodarcovia žiadali Teslu, aby s ostrým spustením služby počkala na nové legislatívne pravidlá.

Aj tieto skúsenosti ukazujú, že autonómna jazda má pred sebou ešte dlhú cestu, kým bude môcť bezpečne nahradiť ľudského vodiča – a to nielen v bežnej premávke, ale najmä v kritických momentoch, akým je napríklad zastavený školský autobus.

MYSLÍTE SI, ŽE JE AUTONÓMNA JAZDA PRIPRAVENÁ NA OSTRÚ PREVÁDZKU?
  • Áno, technológia je dostatočne vyspelá ( 26% )

     

  • Ešte potrebuje čas a testovanie ( 10% )

     

  • Nie, zatiaľ je to príliš nebezpečné ( 64% )

     

Odpovedalo 42 ľudí