Lepšie systémy navrhnuté tak, aby dokázali úplne zabrániť nehode, si počínali omnoho lepšie. V 40% prípadoch úplne zabránili nehode a rýchlosť dokázali znížiť v priemere o 74 %. Slabšie systémy dokázali v priemere spomaliť vozidlo iba o 9 %!

AAA vykonala viac než 70 skúšok na piatich vozidlách. Okrem jedného sa dajú všetky zohnať aj v Európe: Honda Civic, Lincoln MKX, Subaru Legacy, Volkswagen Passat a Volvo XC90. Niektoré z nich majú na palube systémy, ktoré dokážu zabrániť zrážke a iné len znižujú závažnosť nehody (znížia rýchlosť nárazu). Vyspelejšie AEB systémy, ktoré dokázali 2x častejšie spomaliť vozidlo, než jednoduchšie systémy.


Systémy navrhnuté tak, aby zabránili zrážke, boli úspešné v 60 % prípadoch, keď sa rýchlosť nelíšila o viac ako 48 km/h. Prekvapivo jednoduchšie systémy dokázali v tretine prípadov tiež úplne zabrániť zrážke aj napriek tomu, že neboli na to vôbec navrhnuté. Ich úlohou je primárne znížiť závažnosť nehody.

V 40% prípadoch zabránili nehode

Odborníci asociácie otestovali autonómne brzdné systémy aj v náročnejších podmienkach. Automobily poslali v rýchlosti do 72 km/h proti stojacemu vozidlu. Vo vyšších rýchlostiach sa naozaj prejavili rozdiely v jednotlivých asistentoch. Lepšie systémy navrhnuté tak, aby dokázali úplne zabrániť nehode, si počínali omnoho lepšie. V 40% prípadoch úplne zabránili nehode a rýchlosť dokázali znížiť v priemere o 74 %. Slabšie systémy dokázali v priemere spomaliť vozidlo iba o 9 %! To je poriadny rozdiel. AAA však priznáva, že pri mnohých systémoch prekročila odporúčanú rýchlosť. Treba však uznať, že rýchlosťou 72 km/h a vyššou jazdíme úplne bežne.

„AAA zistila, že dve tretiny Američanov zoznámených s technológiou verí, že AEB systémy dokážu zabrániť nehode bez pričinenia vodiča,“ hovorí John Nielsen, jeden z manažérov AAA. Realitou však zostáva, že dnešné systémy sa vo výkonoch značne líšia. Niektoré systémy dokážu zachytiť aj chodcov, iné nie. Zaujímavosťou je, že až 71 % vodičov, ktorí zažili funkciu AEB, mu dôverujú. V prípade ľudí, ktorí ešte systém neodskúšali, je dôvera na úrovni 41 %.


Prítomnosť AEB systémov presadzuje aj EuroNCAP. Bez automatického brzdového asistenta vozidlo nezíska maximálny možný počet bodov.

Zdroj: AAA cez motortrend