Jeden z autorov výskumu odporúča, aby až 80% svetelnej signalizácie v krajine zmizlo. Rovnako kritický je aj k retardérom na miestach, kde nemajú čo robiť. Miestni úradníci totiž častokrát použijú tieto zariadenia v lokalitách, kde nedávajú zmysel.

Londýnsky výskum think-tanku Institute of Economic Affairs (IEA) prišiel s prekvapujúcimi výsledkami, že dvojminútové zdržanie každého auta na červenej znamená v súčte pre britskú ekonomiku stratu až 16 miliárd libier (viac ako 21 miliárd eur). Cesty zaplavené svetelnou signalizáciou a retardérmi majú podľa štúdie podiel na úbytku pracovných príležitostí v dostupnej vzdialenosti od bydliska.


„Menej semaforov na cestách môže priniesť značné sociálne aj ekonomické výhody,“ uvádza šéf pre dopravu v Institute of Economic Affairs, Richard Wellings. Podľa Wellingsa sú dnes semafory na miestach, kde neslúžia svojmu účelu a majú negatívne dopady na bezpečnosť premávky, ekológiu a ekonomiku. Spomaľovače na cestách, ale aj semafory nie sú veľmi ekologické. Vodičov nútia brzdiť a následne akcelerovať, čo zvyšuje spotrebu, ale aj hluk.


IEA je rovnako kritické aj k cyklocestám, mestským oblastiam so zníženou rýchlosťou, policajným radarom, ale aj pruhom vyhradeným pre autobusy. Tie majú negatívny dopad na ostatných účastníkov premávky. „Vodiči na ne spoliehajú viac ako na svoj osobný úsudok. Typickým príkladom je semafor. Odvádza pozornosť od diania na ceste, čo je proti základnému princípu bezpečnosti cestnej premávky,“ píše sa v správe.

Odstrániť až 80% semafórov?

Jeden z autorov výskumu odporúča aby až 80% svetelnej signalizácie v krajine zmizlo. Rovnako kritický je aj k retardérom na miestach, kde nemajú čo robiť. Miestni úradníci totiž častokrát rozhodujú o použití týchto zariadení na miestach, kde to nedáva zmysel.


Samozrejme, z pohľadu bezpečnosti a plynulosti dopravy sa nedá zrušiť všetky semafory. Na preplnených ťahoch jednoducho existujú miesta, kde sa vodiči z vedľajšej cesty bez svetelnej križovatky nepripoja. Do značnej miery vedia riešiť zápchy takzvané inteligentné semafory, kruhové objazdy a mimoúrovňové križovatky.


Zdroj: hnonline, IEA