D1 pri Košiciach funguje už roky

Diaľnica D1 pri Košiciach nie je žiadna sci-fi stavba z budúcnosti. Funguje celé roky, denne po nej jazdí tranzit aj domáca doprava a plní presne tú úlohu, ktorú od diaľnice očakávate – prepája, zrýchľuje a odľahčuje okresné cesty.

Napriek tomu sa v bežnej debate ako bumerang neustále vracia veta, ktorú ste už určite zachytili: „Na Slovensku ešte stále nemáme diaľnicu do Košíc.“

Keď to človek počuje stýkrát, začne mať pocit, že realita má len druhoradú úlohu a dôležitejšie sú dojmy tých, ktorých najvýchodnejšie dobrodružstvo skončilo pri odbočke na Sereď, kde sa radšej rozhodli vrátiť domov.

fialová čiara = diaľnica D1

Slovenská „geografia pocitov“

Dostávame sa k fenoménu, ktorý si vyslovene žiada iróniu. Časť ľudí zo západného Slovenska, ktorí nikdy necestovali ďalej než o dva okresy, má o zvyšku krajiny predstavu, ktorá pripomína improvizovaný náčrt zo školského zošita. Podľa nich diaľnica D1 končí niekde pri Trnave a ďalej na východ začína územie, kde sa končí civilizácia a signál mobilu má skôr povahu modlitby než technológie.

Ich znalosť geografie sa dá prirovnať k Američanovi, ktorý na slepej mape sveta hľadá Slovensko niekde v strednej Afrike. Rozdiel je len jeden. Američan väčšinou aspoň tuší, že to možno nie je to správne miesto. Slovenský cestovateľ-amatér však o svojej verzii reality nepochybuje ani sekundu.

fialová čiara = diaľnica D1

Diaľnica nechýba na východe, ale v Turci

Ak sa dnes Slovensko stále nemôže pochváliť plnohodnotným diaľničným prepojením Bratislava – Košice, dôvod neleží na východe. Problém nečaká pri Košiciach ani pri Prešove.

Problém sedí uprostred krajiny – v okolí Martina a Ružomberka. Práve tu chýbajú kľúčové kilometre, ktoré delia vodičov od toho, aby celú trasu od Bratislavy do Košíc prešli po súvislej diaľnici. Geológia, tunely, príprava, zdržania – to je miesto, kde sa láme príbeh slovenskej diaľnice. Ak niekde nemáme diaľnicu tak je to v Turci. Nie na východe.

fialová čiara = diaľnica D1

Diaľnicu máme. Fakty tiež. Len mýty sú hlučnejšie.

Keď vodič naozaj sadne do auta a prejde celú trasu, veľmi rýchlo zistí, že:

  • Diaľnica do Košíc nie je žiadny mýtus.
  • Východ má funkčnú diaľničnú infraštruktúru, na ktorú nadväzujú rýchlostné cesty a cesty I. triedy.
  • Najväčšia brzda neleží za Košicami, ale medzi západom a stredom – tam, kde každý kilometer stavby stojí roky príprav a nekonečné diskusie.

Z diaľnice pri Košiciach vidíte bežný moderný úsek európskeho koridoru. Žiadna „hladová dolina“, žiadny koniec sveta – len normálna dopravná tepna, ktorou denne prechádzajú tisíce áut, vrátane zahraničných vodičov, ktorí majú v tejto téme často lepší prehľad než časť tunajšej diskusie.

Diaľnica do Košíc stojí už dlhé roky. Nie je to hypotéza, nie je to prianie ani regiónmi podfarbená legenda. Je to fakt. Ak sa má debata konečne pohnúť ďalej, ľudia sa musia naučiť pomenúvať veci pravými menami.