Kto by nepoznal Ford Sierra, predchodcu Mondea? Sierra bola vo východnom bloku Európy snom mnohých vodičov, ktorí si ju však nemohli dovoliť. V triede to bola posledná zadokolka, čo mnohým imponovalo. Mondeo prvej generácie zmenilo trendy a s príchodom predného pohonu zahájilo v modrom ovále revolúciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Voči ešte relatívne hranatej Sierre prišlo Mondeo s oblými tvarmi a viac lakovanými dielmi karosérie. Ford Mondeo prvej generácie niekto označuje ako vozidlo do roku 1996, niekde sa však dočítate, že model od 1996 do 2000 bol len veľmi výrazný facelift.

Zatiaľ čo technici zmenili predné tvary, svetlá, prišli nové nárazové skúšky, pod prednou kapotou však prakticky všetko zostalo po starom. Zo začiatku boli k dispozícii rovnaké výbavy GLX, CLX či Ghia, neskôr prišli aj nové značenia Trend alebo Ambiente.

Skvelé jazdné vlastnosti

Prvá generácia Mondea bola voči Sierre vnútorne omnoho priestrannejšia, pritom na dĺžku narástol o zanedbateľných 6 cm. Rozdielom bol rázvor zväčšený o 10 cm aj vďala použitiu predného pohonu. Predná náprava pozostávala z trojuholníkového ramena so vzperou McPherson, vzadu ste mali viacprvkové zavesenie. Ako nové jazdilo Mondeo veľmi presne a agilne. Vo svojej triede to bol jeden z najlepších zážitkov na šoférovanie. Tu spoločne s Fordom Focus I. generácie si Ford vybudoval renomé skvelých podvozkov.

Ponuka motorov obsahovala aj menšie štvorvalce 1.6 či 1.8, ale netreba zabúdať ani na V6 s 2,5-litrovým zdvihovým objemom a 125 kW (170 k). Pre vznetových milovníkov tu bol 1.8 TD s ešte nepriamym vstrekovaním.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

ST200

Po modernizácii neprebehli takmer žiadne zmeny. Azda jedinou a pre mňa najvýraznejšou bolo zaradenie do ponuky športovej verzie ST200. Označenie poukazovalo na približný výkon, kde z 2,5-litrového zážihového V6 vydolovali 151 kW (205 k). To stačilo na zrýchlenie na 100 km/h za 7,7 sekundy s maximálnou rýchlosťou 231 km/h.

Netreba zabúdať na verziu kombi, ktorá doplnila modelovú paletu a tiež rôzne edície. Bohužiaľ doba je neúprosná a Mondeo prvej generácie nemalo perfektnú antikoróznu ochranu. Veľká časť áut tak jednoducho zhnila. To, čo ešte jazdí, je väčšinou v zlom stave a len dojazdieva do poslednej TK. Opačný prípad je verzia ST200. Tých je na predaj minimum a zaslúžia si záchranu. Ich cena však stále nevystrelila do výšin a tak je to tajný tip na nákup zaujímavého auta s potenciálom rastu hodnoty. Len musíte nájsť kúsok, ktorý za to stojí. Mondeo už v Európe ako zástupca strednej triedy úplne skončil a s ním aj dlhoročná tradícia Fordu v strednej triede bežných sedanov či kombíkov.