Ako správne uvádza nemecké AMS, škodovka mala donedávna jeden z najkomplexnejších modelových radov s motormi na stlačený zemný plyn. Ešte pred pár rokmi ste mohli jazdiť na CNG s mestským mini Citigo a v súčasnosti nájdete agregáty TGI v Octavii, Scale aj crossoveri Kamiq.

Háčik je samozrejme v tom, čo sa aktuálne deje s cenami pohonných hmôt i plynu kvôli konfliktu na Ukrajine, environmentálnej politike či schopnosti únie vyjednávať ceny energií na svetových trhoch. Detaily rozoberať nebudeme, výsledok je ale jasný – prevádzka auta na stlačený plyn sa už skrátka nevyplatí tak ako kedysi.

Len pre ilustráciu. Ak sa dnes 1 kg CNG predáva za približne 1,89 eura (podľa stránky Benzin.sk) a plynová Scala bude jazdiť v priemere za 5 kg na 100 km, potom vás kilometer jazdy vyjde na 9,45 centa. Po prepnutí na benzín bude jazdiť za zhruba 6,5 litra naturalu na sto, takže pri priemernej cene 1,73 eura za liter bude kilometer jazdy stáť 11,24 centa.

Neberte tie čísla exaktne. Chceme tým len povedať, že momentálne je rozdiel v prevádzkových nákladoch na kilometer len okolo 1,79 c/km v prospech modelu na plyn. A ak za Octaviu 1.5 TGI vo výbave Ambition dnes dáte 26 410 eur a za ten istý model s motorom 1.5 TSI 24 310 eur, na vyrovnanie rozdielu v cene budete musieť najazdiť nejakých 120 tisíc kilometrov. A to má klasický benzín o 20 koní vyšší výkon.

Dobre, stále sa to objektívne vyplatí, záujem ale opadá a navyše Škoda v súlade s koncernovou politikou bude musieť postupne prejsť na elektromobily. Čo to pre priaznivcov CNG znamená? Bohužiaľ, zlé správy.

AMS konštatuje, že im tamojší hovorca škodovky nechcel (o stiahnutí všetkých modelov G-Tec z trhu) nič povedať. Naopak, slovenské zastúpenie, ktoré má z aktuálne vyrábaných modelov na CNG dnes v ponuke už len Octaviu, bolo o dosť ochotnejšie.

Škoda na začiatku roka 2024 postupne stiahne z predaja G-Tec verzie v modelových radoch Scala, Kamiq a Octavia, poháňaných stlačeným zemným plynom. Z tohto dôvodu je už teraz postupne ukončovaný príjem objednávok týchto modelov na jednotlivých trhoch v závislosti od dostupnosti vozidiel v danom regióne a množstva prijatých objednávok,“ hovorí Zuzana Kubíková, PR manažérka spoločnosti Škoda Auto Slovensko.

Inak povedané, príležitosť na nákup škodovky poháňanej zemným plynom ešte stále máte, dlho to ale nepotrvá a evidentne sa to týka i ostatných koncernových značiek, teda Audi, Seatu a VW. „Predaj modelov na stlačený zemný plyn budeme postupne na všetkých trhoch ukončovať, ale zákazníkom budú k dispozícii v nadchádzajúcich mesiacoch ešte skladové vozidlá u našich autorizovaných partnerov,“ dodáva Zuzana Kubíková a my môžeme len zopakovať slová z titulku. Ak chcete Škodu s CNG, neotáľajte. Nebudú.