V minulosti si viac ako milión ľudí kúpilo auto poháňané rotačným motorom. Mnohí Wankel stále majú a Mazda týchto fanúšikov nechce stratiť. Aj preto pokračuje vo vývoji rotačného motora.

Šéf fabriky povedal, že športiak nemusí byť jediná aplikácia rotačného motora a počítajú s ním aj v iných autách. Chce, aby si ľudia Mazdu obľúbili a vracali sa späť, keď si budú kupovať nové auto. „Základná politika Mazdy je zvýšiť počet nadšencov a fanúšikov tak, že keď si títo ľudia kúpia Mazdu a keď ju budú chcieť vymeniť, tak sa vrátia k Mazde a kúpia si ďalšiu.“

„Po celom svete je viac ako milión ľudí, ktorí si v minulosti kúpili auto s rotačným motorom a mnohí z nich to auto stále majú a jazdia na ňom. Títo ľudia netrpezlivo očakávajú nové auto poháňané rotačným motorom. Chceli sme im ukázať, že vo vývoji motora stále pokračujeme.“

Mazda 13B MSP

13B MSP bol posledným produkčným rotačným motorom, ktorý Mazda vyrábala

Či bude výsledkom vývoja motor, ktorý bude poháňať Mazdu RX-Vision, alebo iný motor, určený na spoluprácu s elektromotorom, nie je jasné. Kogai naznačil obidve možnosti: „Samozrejme, jedným spôsobom ako využiť rotačný motor je hlavný agregát auta. Ďalšou možnosťou je využiť Wankel ako generátor alebo na nabíjanie batérií a predĺženie dojazdu. Môžeme aj priamo spaľovať vodík, ako súčasť elektrifikácie v rámci hybridného systému.“

Cieľom je efektívny motor 

Ak už z vývoja vylezie hocičo, produkčnú verziu nazvú Mazda Skyactiv-R. Kogai hovorí, že nový rotačný motor bude spĺňať stále prísnejšie emisné normy. Tím dostal za úlohu postaviť efektívny motor, kde majú nízke emisie a vysoký výkon rovnakú prioritu. „Stanovili sme si veľmi vysoké ciele, pokiaľ ide o spotrebu, emisie a tiež výkon. Naši inžinieri pracujú veľmi tvrdo,“  povedal Kogai. „Všetky naše nové technológie, hoci o nich zatiaľ nemôžem hovoriť, použijeme a adaptujeme na rotačný motor. Máme veľa technológií, na ktorých pracujeme.“

Mazda na novom rotačnom motore stále pracuje, všetky nové technológie adaptujú na použitie na novom Wankli.

Nové technológie môžu zahŕňať aj 1,6 litrový dvojrotorový motor, ktorý ukázali svetu ešte v roku 2007 ako experimentálny agregát 16X, ako aj jednorotor s objemom 0,8 l, ten by mohol slúžiť na predĺženie dojazdu hybridných áut. Mazda už týmto smerom išla, keď na domácom trhu skúšali elektrickú Mazdu 2, kde dojazd predlžoval 0,33 l Wankel. Ako Kogai spomenul, motor by mohol spaľovať aj vodík a nabíjať batérie auta. Automobilka by vodíkové auto vyrobila len v malom počte pre špecifické trhy.

Mazda 13B MSP

Porovnanie rotorov zo 16X a 13B motorov

Mazda spomenula, že v rámci zvýšenia efektivity motora môžu zmeniť tvar rotorov a dokonca aj spaľovacej komory. Vývoj nového motora, ktorý by spĺňal súčasné požiadavky, by nebol najlacnejší a mohol by skončiť v koši ešte pred tým, ako by dostal projekt Mazda RX-Vision zelenú. Kogai pripustil, že podpora všetkých zúčastnených strán je veľmi dôležitá.

„Takáto investícia si vyžaduje rôzne elementy, na ktoré musíme myslieť. Musíme zabezpečiť, že všetci zamestnanci a akcionári sú s nami a sú radi, že pôjdeme vpred s rotačným motorom. Ešte predtým, ako investujeme, musíme to všetko zohľadniť a potom urobíme konečné rozhodnutie založené na týchto elementoch,“ povedal Kogai.