Svetlomety, ktoré sa dajú opraviť
Aktuálny výrobný proces spája jednotlivé časti svetlometov pomocou lepidla. Automobilky k nemu prešli v 90. rokoch kvôli rýchlejšej montáži, nižším nákladom a lepšiemu utesneniu moderných LED a xenónových svetlometov. Tento prístup však komplikuje opravy a často vedie k výmene celého svetlometu pri poškodení jediného komponentu.
Prechod na skrutkové spojenie umožní jednoduchšie rozoberanie a opravu jednotlivých dielov, čím sa výrazne predĺži životnosť svetlometov. Napríklad sklá reflektorov sú obzvlášť náchylné na poškodenie odletujúcimi kamienkami, takže možnosť jednoducho vyskrutkovať a vymeniť len poškodené sklo predstavuje obrovskú úsporu.
Tento "návrat k základom" má aj environmentálny rozmer. Zjednodušenie opráv znamená menej odpadu a nižšiu potrebu vyrábať nové svetlomety, čo podľa Mercedesu zníži emisie oxidu uhličitého. Automobilka plánuje, že v budúcnosti budú jednotlivé časti svetlometov vyrobené z jediného materiálu, čo zjednoduší recykláciu. Materiály získané zo starých svetlometov by sa potom mohli použiť pri výrobe nových.
Program Tomorrow XX ide ďalej
Program Tomorrow XX sa ale nezameriava len na svetlomety. Mercedes testuje podobné riešenia aj pre ďalšie komponenty. Pri výplniach dverí chce nahradiť ultrazvukové zváranie termoplastickými nitmi, ktoré sa dajú jednoducho odskrutkovať, čo umožní rozobratie panelu a oddelenie jednotlivých materiálov na recykláciu po skončení životnosti vozidla.
Nový CLA ako ukážka udržateľnosti
Redizajnovaný Mercedes-Benz CLA ukazuje, kam automobilka smeruje. Nádrž na kvapalinu do ostrekovačov je vyrobená zo 100% recyklovaného polypropylénu a nárazníky obsahujú 25% recyklovaných materiálov. Do budúcna Mercedes uvažuje aj o využití starých pneumatík na výrobu syntetickej kože a materiálov na tlmenie zvuku, alebo držiaky motora vyrobené z recyklovaných airbagov.
Cirkulárna ekonomika ako cieľ
Všetky tieto kroky smerujú k vytvoreniu „cirkulárnej ekonomiky", v ktorej sú nové autá vyrábané primárne z materiálov získaných zo starých vozidiel.
Vplyv automobilov na klímu nepochádza len z ich výfukov. Výroba a ťažba surovín sú súčasťou problému. Niekedy nie je potrebné vynájsť niečo nové, ale vrátiť sa k tomu, čo sa osvedčilo. Klasická skrutka, ktorú automobilky v posledných rokoch nahradili lepidlom, sa vracia do výroby - a s ňou aj možnosť jednoduchých opráv a dlhšej životnosti komponentov.
zdroj: Thedrive Group.mercedes-benz













































