Samozrejme ten priepastný rozdiel v cene nového čínskeho elektromobilu a chystaného „ľudového batériového auta“ od VW je daný kompletne odlišnými podmienkami, v ktorých obe autá vznikajú. Hodnota práce, legislatíva, prístup k surovinám... v tom všetkom má Čína (či sa nám to páči alebo nie) veľký náskok a vidieť to aj na výsledných produktoch.

Kým európske značky bojujú s novou podobou Euro 7 či núteným prechodom na elektrickú mobilitu, tamojšie automobilky si viac ako desať rokov užívali dotácie na batériovú mobilitu bez toho, aby mali nôž na krku. Čínska vláda od roku 2010 do 2020 naliala do tejto formy dopravy až 22,5 miliardy dolárov, a aj preto tam na cestách jazdí skoro 3,3 milióna elektromobilov, trikrát viac v porovnaní s Nemeckom.

V tomto roku väčšina dotácii v Číne skončila, preto aj automobilky hľadali možnosti, ako udržať ceny elektromobilov na nízkej úrovni. Jednou z ciest bola aj sodíkovo-iónová batéria, ktorú sa do sériovej výroby podarilo dotiahnuť spoločnosti HiNa Battery z Liyangu v prefektúre Čchang-čo.

Tá ju v spolupráci s koncernom JAC začala montovať do malého mestského automobilu Sehol E10X a zaujímavé na tom je, že práve táto značka vznikla v spolupráci JAC a čínsko-nemeckého joint venture Volkswagen Anhui.

Auto má veľmi skromnú kapacitu 25 kWh (a uvádzaný dojazd 252 km), ktorá sa pod jeho nízku cenu iste podpísala, aj tak ale môže byť výrobcom požadovaná čiastka v prepočte len 6300 eur pre Európana šokujúca. Tým skôr, že náš najlacnejší elektromobil s podobným dojazdom – Dacia Spring – momentálne stojí 21 500 eur.

Nemecký Automobilwoche upozorňuje, že sodíkové batérie je možné nabíjať rýchlejšie ako klasické lítiovo-iónové, majú trikrát dlhšiu životnosť, môžu pracovať vo väčšom teplotnom rozsahu, nie sú také citlivé na vyššie teploty, pri výrobe nepotrebujú stále drahšiu meď, ale majú i svoje nevýhody.

Majú nižšiu energetickú hustotu okolo 120 Wh/kg, kým lítiovo-iónové dnes majú 150 až 200 Wh/kg, zjavne to ale dokážu vyvážiť dobrou cenou.

Podľa britskej poradenskej spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence sa v súčasnosti pripravuje výroba sodíkových akumulátorov s celkovou ročnou kapacitou 100 GWh, žiaľ pre nás, väčšina z toho v Číne. Úspech nového typu batérie bude do značnej miery závislý tiež na vývoji ceny lítia na svetovom trhu. Automobilwoche pripomína, že od vlaňajšieho novembra jeho cena klesla o 43 percent. S nábehom výroby ďalších tovární a spracovateľských podnikov by mohla jeho hodnota ešte klesať a rozšírenie sodíkovo-iónových článkov by tomu mohlo tiež prospieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov