Chcel by som v prvom rade zdôrazniť, že ide o subjektívny rebríček, s ktorým sa nemáte a nemusíte stotožniť. Predsa len, objektivita v podobných článkoch je len relatívnym pojmom a viacmenej odzrkadľuje osobný postoj autora. V každom prípade budeme radi, ak nám do komentárov dáte vedieť, ako by vyzerala vaša zostava top 5. 

Saleen S7 Twin Turbo

Tento americký superšport v našich končinách určite nie je taký známy ako autá so vzpínajúcim sa koňom či býkom v znaku, niektorí z vás ho však možno poznajú vďaka slovenskému tímu ARC Bratislava, ktorý s ním (v okruhovej verzii) pár rokov pretekal. 

Vráťme sa ale k jeho sériovej verzii, ktorá sa vyrábala v rokoch 2000 až 2009. Poháňal ju sedemlitrový osemvalec, ktorý (ako názov napovedá) dopĺňali dve turbodúchadlá. Výkon? Až 559 kW, teda 760 koní a maximálny krútiaci moment 949 Nm, ktorý sa prostredníctvom 6-stupňového manuálu prenášal na zadné kolesá. K tomu prihoďte hmotnosť len 1300 kg a máte hotovú raketu na kolesách, ktorá na stovku zrýchlila pod tri sekundy. Maximálna rýchlosť? Podľa Saleenu až 399 km/h.

Mosler MT900S

Ak ste nehrali hru Forza Horizon, meno Mosler MT900S vám možno nič nehovorí, je to však superšport, ktorý si podľa nás zaslúži oveľa viac rešpektu, než sa mu dostáva. Rovnako ako Saleen, aj Mosler pochádza zo Spojených štátov a tento konkrétny model sa vyrábal od roku 2003 do 2010.

V priebehu siedmych rokov vzniklo len dvadsať kusov, takže vám asi nemusíme pripomínať, aká je to rarita. So Saleenom S7 si sú veľmi podobné. Oba majú V8 s objemom 7,0 litra, pohon zadných kolies a šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Maximálny výkon Mosleru je 447 kW (607 koní) a o niečo nižší je tiež krútiaci moment – 755 Nm. Čo MT900S stráca v porovnaní s modelom S7 na výkone, dobieha nižšou hmotnosťou. Váži totiž len 998 kg.

Nissan R390

Aj vám tento japonský superšport svojim dizajnom pripomína Maserati MC12? Nissan z neho v každom prípade nič neskopíroval, R390 totiž vznikla už v roku 1997, zatiaľ čo spomínaný taliansky stroj sa narodil až o sedem rokov neskôr. Na rozdiel od neho je však „eRko“ takmer zabudnutým kusom automobilovej histórie. 

Funkčná civilná verzia vznikla len v jedinom exemplári a Nissan ich nemal ani v pláne oficiálne predávať, istý čas ale navrhoval, že je schopný vyrobiť malú sériu áut s cenovkou okolo 1 milióna dolárov. To sa ale nikdy nestalo. O pohon sa staral 3,5-litrový dvoma turbami preplňovaný motor V8, ktorý pracoval i v okruhovom variante, mal však výkon znížený na 410 kW (557 koní) a 637 Nm krútiaceho momentu. Ten bol samozrejme prenášaný na zadné kolesá, a to prostredníctvom 6-stupňovej sekvenčnej prevodovky. Maximálna rýchlosť? Nissan uvádzal 354 km/h, ale v skutočnosti to nikto nikdy neodskúšal.

SSC Ultimate Aero XT

Ďalším „Američanom“ v našom rebríčku je SSC Ultimate Aero. Spomínate si? Ide o jedno z mála áut, ktoré sa dokázalo v priamke postaviť Bugatti Veyron a dokonca ho aj prekonať. Písal sa rok 2007, keď Ultimate Aero dosiahlo maximálnu rýchlosť 412 km/h a Veyronu ukradlo titul najrýchlejšieho vozidla na svete. V Bugatti z toho nadšení pochopiteľne neboli, ale o pár rokov na to predstavili Veyron Super Sport, ktorý si titul vzal späť. No a na superšport SSC Ultimate Aero sa akosi zabudlo. 

V rokoch 2004 až 2013 vzniklo hneď niekoľko variantov, pričom posledným a zároveň najextrémnejším bol model XT. Vpred ho poháňal 6,9-litrový motor s dvoma turbami, ktorý bol pôvodne určený pre jeho nástupcu, model SSC Tuatara. A jeho parametre boli ohromujúce. Až 970 kW (1318 koní) a krútiaci moment 1360 Nm. Tieto hodnoty mali zaručiť maximálku až 432 km/h, ale reálne to bolo „len“ 414 km/h.

Spania GTA Spano

Tvrdí niekto, že Španielsko a superšporty nejdú dohromady? Spoločnosť Spania GTA sa rozhodla toto tvrdenie v roku 2010 vyvrátiť a predstavila model Spano. V súčasnosti máme na trhu už jeho druhú generáciu, ktorá síce netrhá traťové rekordy medzi produkčnými autami, no uznanie si zaslúži. V zadnej časti má uložený motor V10 twin turbo, ktorý posiela 680 kW (924 koné) a 1220 Nm výhradne na zadnú nápravu. Hmotnosť oproti prvej generácii jemne narástla, a to na 1400 kg, no napriek tomu zvládne Spano zrýchlenie z 0 na 100 km/h za zhruba 3 sekundy a má maximálku 370 km/h.