Suzuki tvrdí, že pre VW urobilo prvý aj posledný krok. Oni však spoluprácu považovali len za cestu k prevzatiu.

Suzuki Alto / A star malo byť základom pre lacný Volkswagen. Nestalo sa...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Okrem toho však v priebehu dvoch rokov k žiadnemu spoločnému projektu nedošlo. Vzťahy začali z oboch strán chladnúť. Všetko vyvrcholilo krátko pred autosalónom Frankfurt 2011, kedy Suzuki oficiálne požiadalo VW aby sa do 3 dní vyjadril k celej spolupráci jasne, inak bude požadovať svoje akcie späť. Vtedajší šéf VW Martin Winterkorn uviedol:"Náš podiel v Suzuki nepredáme. Krokom značky sme sklamaní a nerozumieme mu." Odpoveď Suzuki na seba nenechala dlho čakať. Už v novembri 2011 Suzuki žalovalo VW Group na arbitrážnom súde Medzinárodnej obchodnej komory ICC v Londýne. Rozhodnutie súdu očakávali Japonci do roka. A nepadlo dodnes. Takže aj keď sa očakávalo, že Osamu Suzuki odovzdá synovi firmu s vyriešeným týmto problémom, došlo k zmene plánu.
 

"Sme naozaj veľmi znechutení z toho, že arbitráž trvá tak dlho." - hovorí Osamu Suzuki. Zároveň sľubuje, že rozhodnutie súdu zverejní okamžite po tom, čo ho japonská automobilka dostane. Zdá sa, že nič iné než priaznivý verdikt v prospech Suzuki ani neočakáva a chce svetu ukázať špinavú prácu manažérov VW. Či k tomu dôjde ešte tento rok však vôbec nie je isté. Spor je to naozaj komplikovaný, jedna strana hádže vinu na druhú. VW totiž tvrdí, že Suzuki porušilo dohodu keď začalo nakupovať naftové motory od Fiatu, mali používať TDI.

Zo Suzuki Wagon R sa mala pre Indiu vyrábať Škodovka

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Okrem toho sa však manažment VW k celej veci odmieta vyjadrovať a poukazuje na fakt, že arbitráž neskončila a komentovanie veci by mohlo ovplyvniť výsledok. Suzuki naopak na slovo skúpe nie je. Preto nedávno zverejnilo značnú časť informácií, ktoré majú objasniť, prečo sa Japonci zúfalo v r2011 rozhodli spoluprácu ukončiť. Dohoda mala obom stranám garantovať rovnosť. Suzuki sa, podľa svojich slov, snažilo naplniť svoju časť dohody, no VW vraj automobilke nikdy prístup k hybridnej technológii neumožnil. Suzuki pritom podľa pôvodných zámerov požadovalo detailné technické informácie, aby okrem výroby dokázali ponúknuť svojim zákazníkom aj plnohodnotný servis. VW nečakane zakontroval tým, že tak citlivé informácie nemá k dispozícii ani jeho luxusná divízia Audi!
 

Ďalším klincom do rakvy bola snaha VW priviesť pod vlastným logom do Európy Suzuki A-Star. Okrem toho sa japonský Wagon R mal na indickom trhu predávať pod znakom Škoda. SX4 tu mali ponúkať ako preštítkovaný Seat. Koncern VW vyžadoval 315 tisíc kusov 1,2 litrového motora K12B, ktorý Suzuki v Indii lacno výrába. Suzuki vraj bolo pripravené tieto kroky realizovať, nakoniec vraj nedošlo k jedinému, napriek tomu, že v Suzuki 4 mesiace pripravovali analýzy spojené s cenami modelov A Star a VW up! Nemci sa vraj rozhodli drobné auto v Európe neponúkať a postupne nerealizovali ani Škodu Wagon R ani Seat SX4. Ani nový motor 1,2 K12B sa v ponuke VW nikdy neobjavil. Suzuki teda obviňuje VW z toho, že celá dohoda nebola zo strany Nemcov nikdy úprimná a mala byť len vstupom do Suzuki a začiakom ovládnutia janonskej značky. VW sa takto mal dostať k takmer 20% spoločnosti a postupne získavať viac. Podľa Osamu Suzuki chcel vtedajší šéf koncernu Ferdinand Piëch navýšiť nemecký podiel na 33%, čo by z VW urobilo najväčšieho akcionára Suzuki. Nezávislosť japonskej značky by tým bola ohrozená a to Suzuki v žiadnom prípade nechcel pripustiť.

VW chce pochopiť, čo za celým nedorozumením stojí a aké myšlienky k nemu viedli. - viceprezident VW Group Hans Demant.

Toto obvinenie sa chabým vyhlásením snaží vyvrátiť niekdajší viceprezident VW Detlef Wittig tým, že: "Koncern vždy považoval Suzuki za nezávislú entitu. Ani v minulosti ani teraz sme nepremýšľali nad našou investíciou do japonskej značky a dostať ju do koncernu VW Group. Suzuki však tieto slová neberie vážne, dôvera už bola narušená."
 

Preto sa Osamu Suzuki aj jeho vyšší manažment rozhodli spoluprácu ukončiť skôr, než bude neskoro. Aj preto, že kým VW Group svoju časť dohody neplnil, Japonci vraj Nemcom odovzdali celé know-how výroby lacných áut. Práve na týchto základoch má vzniknúť nová lacná značka, ktorá predovšetkým pre Čínu a Indiu dokáže vyrábať lacné autá. Niekdajší viceprezident VW Group Hans Demant dodáva, že: "VW chce dnes pochopiť, čo za celým nedorozumením stojí a aké myšlienky k nemu viedli." Tento umiernený tón naznačuje, že VW je ochotný sa s Japoncami aj zmieriť. Podľa analytikov budúcu spoluprácu oboch značiek vylúčiť nemožno, zvlášť teraz, keď VW Group to v Indii s predajom svojich áut nejde ako si predstavovali. A Suzuki stále potrebuje hybridnú technológiu, ktorá by značke umožnila návrat na Americký trh a posilennie pozícii v Európe. Suzuki tvrdí, že s USA sa museli pred časom stiahnuť aj preto, že VW nedodržal sľub. Všetko teda leží na stole v Londýne, no rozhodnutie na seba necháva čakať pridlho. Ak sa však verdikt v dohľadnej dobe nedostaví, je celkom isté, že nevraživosť v Suzuki bude narastať a akákoľvek dohoda bude vylúčená.