Určite ste už čítali mnoho článkov o prvých povojnových nemeckých V12. Keď som napísal trojicu článkov o prvých novodobých zážihových V8 motoroch taktiež od nemeckej trojice, povedal som si, prečo nespraviť aj články o V8 diesel. A prečo nie nič väčšie? Nuž, V12 diesel sme tu mali len jeden, prakticky bez konkurencie. To isté s V10 diesel, s tým tiež prišiel koncern VW a ďalšej generácie ani konkurencie sa motor nedočkal. Avšak V8 diesel motory áno.

V polovici 90-tych rokov bolo jasné, že diesel je na vzostupe, priame vstrekovanie paliva z neho spravilo zaujímavú alternatívu, ktorá nemusí byť len úsporná a nič viac. Mánia TDI sa vtedy práve začínala s „rotačkami“ 1,9 TDI. Avšak na poli luxusných áut to nebolo tak jednoznačné.

Prvé V8 TDI bolo v A8 D2.

Tam dominoval vždy benzín, i keď Mercedes-Benz ponúkal vznetové eSko v USA už v 80-tych rokoch. A ako upevniť svoju dominanciu lepšie než tým, že spravíte ešte niečo veľkolepejšie? Presne to znamenali na začiatku milénia V8 dieselové motory. Začnime však abecedne pri značke Audi.

V8 3,3 TDI

Jej prvý vznetový vidlicový osemvalec prišiel v roku 2000. Až 12 rokov po prvom zážihovom V8 od Audi v modeli Audi V8, avšak stále dosť skoro v rozkvete vznetových motorov. Trocha netypicky nemal zdvihový objem blízky k číslovke 4, ale skončil na 3,3-litrovom objeme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor mal 4-ventilovú techniku, rozvody a vstrekovacie čerpadlo však netypicky voči konkurencii (typicky pre VW) poháňané rozvodovým remeňom. Kompresný pomer mal hodnotu 18:1, motor využíval vstrekovanie Common-Rail so vstrekovacím tlakom 1350 bar. Je pritom zaujímavé, že rok predtým predstavil VW v osobnom aute techniku vstrekovania PD, V8 však hneď dostala Common-Rail, na ktorý musel koncern prejsť o približne 10 rokov v komplet všetkých pohonných jednotkách.

Vstrekovací tlak zabezpečovalo vstrekovacie čerpadlo Bosch. Motor mal 2 turbodúchadlá, každé na vonkajšej strane motora a veľký vodou chladený intercooler namontovaný v strede motora medzi valcami s dodatočným chladičom v bočnej časti predného nárazníka a vodným elektrickým čerpadlom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Toto všetko zabezpečilo maximálny výkon 165 kW (224 k) pri 4000 ot./min. a 480 Nm v rozmedzí od 1800 do 3000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol model za 8,2 sekundy, kombinovali ho len s 5-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom quattro. Maximálna rýchlosť bola 242 km/h. Motor montovali len do luxusnej Audi A8 generácie D2 do konca života modelu, teda do roku 2002. Nástupcu dostal v ďalšej generácii Audi A8 D3, avšak už s objemom 4,0 litre.

Dnes je situácia s takýmito motormi veľmi nejednoznačná. I keď ide o kus komplikovanej techniky, má svoje postavenie a niekto vyhľadáva aj takéto motorizácie. Na denné jazdenie je už motor zbytočne komplikovaný, s vysokou spotrebou, na youngtimera ešte pár rokov generácii D2 chýba. To aj tlačí ceny dole. Najlacnejšie takmer pred smrťou ešte jazdiace A8 3,3 TDI zoženiete aj za 2 tisíc eur. Avšak pekná verzia môže stáť aj 8 tisíc eur. Dnes V8 diesel od Audi ako od posledného výrobcu z nemeckej trojky na trhu ešte nájdeme, nie v A8 ale vo vysokovýkonnom SUV SQ7 a SQ8. V ďalšej časti si pripomenieme prvý V8 diesel z Mníchova.

Zdroj foto: Audi