Stále rastúca popularita veľkých SUV a vyšších crossoverov spôsobuje, že ich na cestách pribúda a rastie pravdepodobnosť dopravnej kolízie s takýmto druhom auta. Niekoľko nezávislých nárazových testov však potvrdilo, že pri čelenej zrážke veľkého SUV a mestského auta ťahá posádka malého auta za kratší koniec. A to je z hľadiska bezpečnosti naozaj problém. Organizácia Euro NCAP preto prichádza s novou metodikou nárazových testov, ktorá bude hodnotiť aj mieru poškodenia „auta“, s ktorým sa testované vozidlo zrazí.

Urobte to jemnejšie

Revolúcia v hodnotení crash testov prichádza po 23 rokoch, kedy Euro NCAP posudzovalo bezpečnosť posádky pri čelnom náraze v rýchlosti 64 km/h do deformovateľnej bariéry so 40 % prekrytím. Podľa nových pravidiel, ktoré začne Euro NCAP uplatňovať už v roku 2020, rozbehnú testované auto na 50 km/h, v rovnakom momente proti nemu však vyšlú rýchlosťou 50 km/h deformovateľnú imitáciu auta s hmotnosťou 1400 kg. Po čelnom náraze s polovičným prekrytím budú komisári hodnotiť nielen bezpečnosť posádky testovaného auta, ale aj mieru poškodenia „auta“ v protismere. Nárazové testy by tak mali v podstatne vyššej miere zodpovedať reálnym kolíziám na ceste a zároveň donútiť automobilky navrhovať veľké autá tak, aby boli čo najohľaduplnejšie k menším, či nižším autám.

Náraz z obidvoch strán

Ďalšou novinkou je povinné absolvovanie bočného nárazu z obidvoch strán. Doteraz sa bočné nárazy realizovali len z vodičovej strany, pričom v aute sedela len figurína vodiča. Po novom však v aute bude sedieť aj spolujazdec a náraz príde aj z jeho strany. Čo za týmto rozhodnutím je, nie je jasné, už v minulosti sa však objavili špekulácie, že automobilky prispôsobujú konštrukciu auta nárazovým testom a niektoré zóny zostávali chránené o čosi menej.

S airbagom medzi sedadlami

Nové pravidlá prinášajú aj metodiku hodnotenia stredového airbagu. Táto novinka umiestnená medzi vodičom a spolujazdcom je síce zatiaľ skôr výnimkou ako pravidlom, Euro NCAP však predpokladá, že sa čoskoro rozšíri do všetkých segmentov. Pri bočnom náraze tak budú komisári hodnotiť aj mieru kontaktu medzi figurínami na predných sedadlách. Nielen kvôli tejto skúške zároveň prichádza nová generácia testovacích figurín THOR-50M s presnejšími senzormi. Euro NCAP pozmení aj metodiku hodnotenia asistenčných systémov. Systém núdzového brzdenia už bude musieť napríklad pri odbočovaní vľavo rozpoznať auto v protismere a pri systéme núdzového volania eCall sa bude hodnotiť nielen miera lokalizácie nehody, ale aj to, či systém dokáže záchranným zložkám poskytnúť informácie o type a závažnosti kolízie.

zdroj: Euro NCAP