Guardian na svojej stránke tvrdí, že „podľa niektorých európskych vlád ide pravdepodobne o jedno z najväčších porušení zákona na ochranu osobných údajov v histórii Európskej únie“! Čo presne sa stalo?

Spojené kráľovstvo má od brexitu zakázaný vstup do evidencie osobných údajov obyvateľov Európskej únie. TfL si však s týmto problémom hlavu nelámalo. Najalo firmu Euro Parking Collection, ktorá prostredníctvom agentov údaje z databázy získala.

Pochybenie za pochybením

Škandálne samozrejme nie je len to, že TfL týmto dostalo citlivé osobné dáta o občanoch EÚ v rozpore so zákonom. Ešte horšie je, že s našimi osobnými informáciami ukladanými na úrovni štátu (teda napríklad adresou, menom či rodným číslom) sa evidentne čulo obchoduje.

Medzičasom už päť európskych štátov obvinilo firmu TfL z nelegálne nadobudnutých a spracovaných údajov, pričom len od roku 2021 Transport for London rozoslala po celej EÚ viac ako 320 tisíc (!) pokút v rozpore so zákonom. Nemálo z nich bolo vystavených na tisícky eur.

Neuveriteľné na tom je, že nejde len o „byrokratickú chybu“ spojenú s odchodom Británie z EÚ. Ako píše Guardian, pokuty celkom bežne dostávali aj vodiči, ktorí navštívili Londýn v aute plniacom najprísnejšie emisné limity, akurát netušili, že sa mali na stránkach TfL Euro Parking zaregistrovať minimálne 10 dní pred návštevou.

Ak namietate, že neznalosť neospravedlňuje, v tomto prípade to nie je pravda. Podľa pravidiel platných v Londýne nezaregistrovanie sa nie je považované za porušenie predpisov. Napriek tomu TfL posielala týmto vodičom pokuty až v päťciferných (!) čiastkach.

Pokuty až 25 tisíc libier za nič!

Tým ale „chyby“ TfL nekončia. Niektoré automobily s nízkymi emisiami boli nesprávne (zatiaľ nevieme, či zámerne) klasifikované ako ťažké nákladné vozidlá s naftovými motormi a pokutované v rámci samostatného režimu čiastkou až 2000 libier za deň. Jeden z francúzskych vodičov takto nafasoval peňažný trest vo výške až 25 tisíc libier, aj keď jeho mikrobus mal byť po správnosti od poplatkov oslobodený.

Že ide o mimoriadne vážnu vec, naznačuje napríklad iniciatíva belgických poslancov, ktorí žiadajú, aby boli nezákonné pokuty prejedané na pôde Rady EÚ. „Ide o jedno z najväčších narušení súkromia a dát v histórii Európskej únie, ale zatiaľ neboli podniknuté žiadne konkrétne kroky, zatiaľ čo zodpovednosť bola presunutá na vodičov,“ nechal sa počuť Belgičan Michael Freilich, ktorý žiada o prešetrenie záležitosti a tvrdí, že TfL zaobchádzala s európskymi motoristami ako s „dojnou kravou“.