Presne 23. októbra strhnú predstavitelia Mazdy plachtu zo svojej najočakávanejšej novinky tohtoročného autosalóna v Tokiu. Bude ňou prvý elektromobil Mazda-EV. Pôjde pritom o úplne nový model, nielen „elektrifikovanú“ verziu niektorého zo súčasných modelov automobilky. Pohonný mechanizmus a pravdepodobne aj vybrané komponenty novinky však fabrika už dlhšie testovala v Mazde CX-30. Auto nazvala Mazda e-TPV a vybavila ho veľmi zaujímavou technikou.

Wankel vo vedľajšej úlohe

Mazda e-TPV dostala akumulátory s kapacitou 35,5 kWh a hoci to nie je veľa, podľa konštruktérov Mazdy to stačí. Svoje auto totiž vybavili malým wankelovým motorom, ktorý dokáže optimalizovaným spaľovaním benzínu poháňať generátor dobíjajúci trakčné akumulátory. Počas jazdy si tak bude vedieť nová sériová Mazda sama predlžovať dojazd dobíjaním bateriek. Spaľovací motor však nebude nijakým spôsobom spojený s pohonom auta, jeho účelom bude len dobíjanie akumulátorov. Prototyp e-TPV má hnací elektromotor s výkonom 105 kW (143 k) a krútiacim momentom 265 Nm. Automobilka priznala, že technické parametre nového sériového modelu sa môžu líšiť, principiálne by sa však nič meniť nemalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Aj pre skutočných vodičov

Aj keď pôjde o sériový elektromobil, konštruktéri sa okrem ekonomiky prevádzky údajne zamerali aj na jeho jazdný prejav. Vyššia hmotnosť niektorých komponentov pohonu by preto nemala príliš ovplyvniť jazdné vlastnosti auta so športovým nádychom. Ako to bude naozaj a s akými finálnymi technickými parametrami sa Mazda v Tokiu nakoniec pochváli, uvidíme. Podľa prvých informácií to však vyzerá na zaujímavý počin a celkovú pestrosť japonskej technickej školy. Prístup japonských automobiliek k elektromobilite je skrátka znova iný, ako pri tradičných európskych výrobcoch.