Tiež máte prvý Ford Mondeo zafixovaný ako Auto roka 1994? Správne, európska porota prestížnej ankety Auto roka skutočne pasovala nové Mondeo za najlepšie auto pre rok 1994. A veru, nebola ďaleko od pravdy. Len pre zaujímavosť, o prvé tri priečky vtedy navzájom súperili Ford Mondeo (290 bodov), Citroën Xantia (264 bodov) a Mercedes-Benz C (192 bodov). Treba však povedať, že nešlo o žiadnu náhodu a Ford to v strednej triede vždy vedel. Mondeo s pohonom predných kolies navyše predstavovalo doslova revolúciu, ktorá na trhu vystriedala svojho času nemenej pokrokovú Sierru s tradičným usporiadaním a hnanými zadnými kolesami. Čo už o ňom však tuší málokto, jeho zákaznícky príbeh sa začal písať podstatne skôr, než sa dostal do normálneho predaja.

Kombi verzia dostala tradičné označenie Tournier, karosériu dlhšiu o 15 cm a obrovský kufor s objemom 650 l.

Pomôžte nám s testovaním

Hoci sa sériové Mondeo stalo hlavnou hviezdou ženevského autosalóna na jar 1993, v skutočnosti sa vybranej verejnosti prvýkrát ukázalo už koncom novembra 1992. Automobilka vtedy vybrala zákazníkov, ktorým dodala prvých 115 kusov a tí na nich následne najazdili prvé testovacie kilometre v „ostrom“ nasadení. Vývojové oddelenie tak získavalo praktické postrehy a pripomienky priamo od budúcich zákazníkov. Autá po odjazdení dohodnutých kilometrov automobilka opäť stiahla do dielní, kompletne rozobrala a analyzovala opotrebovanie a únavu materiálov. Následne autá v prípade potreby opravili a ponúkli v stave nových späť tým istým zákazníkom. V svetle aktuálneho zrýchleného vývoja a stavu, kedy sú dnešní platiaci zákazníci vždy skôr v úlohe „pokusných králikov“, znie tento starostlivý postup testovania až neuveriteľne. Pred 30 rokmi bol aj ten automobilový svet skrátka iný a výrobcom šlo nielen o profit, ale aj dobré meno podporené skutočnou kvalitou, nie len šikovným marketingom vytvárajúcim umelú ilúziu dokonalosti.

Nové Mondeo sa stalo hviezdou aj v ostrovnom okruhovom seriáli BTCC.

Tento postup sa Fordu evidentne vyplatil a prvé Mondeo zákazníci doslova milovali. Prišlo v troch karosárskych verziách (hatchback, sedan, kombi) a neskôr sa pridalo aj plnohodnotné kupé s označením Cougar. Na pohon Mondea slúžili tri benzínové štvorvalce (1.6 16V, 1.8 16V a 2.0 16V) a rovnako aj módny naftový turbodiesel. Neskôr paletu motorov doplnilo viac agregátov a v modelovom roku 1997 sa objavil prvý facelift.

Facelift pre modelový rok 1997 priniesol aj novú masku chladiča a ešte oválnejšie tvary.

Ford Mondeo prvej generácie odštartovalo ďalšiu úspešnú éru Fordu a položilo základ modelovému radu, ktorý takmer symbolicky po 30 rokoch definitívne končí. A hoci sa nesporne čoskoro objaví jeho nástupca, jedno je isté – tak starostlivého testovacieho programu ako prvé Mondeo sa rozhodne nedočká.

Ford Cougar bol v podstate štvrtou karosárskou verziou Mondea.