Vedenie EÚ už pred časom nekompromisne rozhodlo o ďalšom smerovaní mobility v Európe. Dnes je preto jasné, že elektromobilite sa nevyhneme a automobilky tak prakticky nemajú na výber. Najmä tie európske musia otočiť kormidlom od spaľovacích motorov smerom k elektrickým osobným autám. S blížiacim sa magickým rokom 2035 však rastie nervozita nielen medzi automobilkami, ale aj medzi politikmi. Dôvodom je fakt, že ciele politikov a realita sa začínajú čoraz viac rozchádzať. Pre príklady pritom nemusíme chodiť ďaleko. Vlastne nemusíme ísť nikam a môžeme zostať doma na Slovensku, ako sa totiž ukazuje, Slováci o elektromobily nemajú záujem. Dôvodov je určite hneď niekoľko. V nedostatočnej infraštruktúre by to vraj byť nemalo, tvrdia experti.

Hanebne zostávame

Elektrickým autám sa na Slovensku veru nedarí. Kým v krajinách EÚ je ich priemerný podiel na celkových predajoch nových áut na úrovni 13 %, na Slovensku sme sa ledva dostali na 1,7 %. To robí politikom vrásky a hľadajú cestu, ako z toho von. Ďalším problémom je skutočnosť, že Slovensko sa môže veľmi rýchlo zmeniť z automobilovej veľmoci na automobilovú „bezmocnosť“. V budúcnosti bude totiž na koni tá krajina, ktorá bude produkovať trakčné batérie, teda komponenty s najväčšou pridanou hodnotou. A zdá sa, že ani v tomto nebude Slovensko v budúcnosti významným hráčom. Na rozdiel od Maďarska, ktoré má nakročené k tomu, že sa stane svetovým lídrom v objeme vyrábaných batérií na obyvateľa. 

Chýba podpora, Slováci počúvajú predovšetkým na cenu

Ako uvádza portál euractiv.sk, z hľadiska nabíjacej infraštruktúry je Slovensko momentálne slušne pripravené pre očakávaný nárast predaja batériových elektrických vozidiel (BEV). Počet BEV na jeden verejný rýchlo nabíjací bod je na Slovensku aktuálne na úrovni 15, pričom v krajinách západnej Európy je tento pomer na úrovni 60 až 80 vozidiel na nabíjačku. Verejná nabíjacia infraštruktúra je na Slovensku momentálne predimenzovaná a čaká na svoje optimálne využitie, práve zvýšením počtu batériových elektromobilov v premávke.

Kardinálnym problém Slovenska je absencia akejkoľvek podpory predaja elektrických áut. Rastislav Žembery, vedúci produktového tímu e-mobility v skupine ZSE, pritom uvádza, že len v susednom Poľsku a Maďarsku pomohli podporné opatrenia zvýšiť predaje elektrických áut na dvoj, až trojnásobné hodnoty. Okrem strachu z neznámeho a nového je totiž nesporným faktom aj vysoká obstarávacia cena elektrických áut. A čo si myslíte vy? Čo je najväčšou prekážkou nízkeho záujmu Slovákov o elektrické auto?

ČO JE NAJVÄČŠOU PREKÁŽKOU NÍZKEHO ZÁUJMU SLOVÁKOV O ELEKTRICKÉ AUTO?
  • Absencia štátnej podpory ( 11% )

     

  • Viac výhod pre majiteľov elektromobilov ( 1% )

     

  • Príliš vysoké ceny elektromobilov ( 72% )

     

  • Nedostatočná sieť verejných nabíjačiek ( 3% )

     

  • Nedostatočný dojazd elektromobilov ( 5% )

     

  • Obavy zo životnosti elektromobilov ( 2% )

     

  • Iné ( 5% )

     

Odpovedalo 209 ľudí  

zdroj: Euractiv