Keď sa Elon Musk pred nejakou dobou nezabudol na Twitteri pochváliť tým, že „tepelné čerpadlo Modelu Y je jedným z najlepších technických riešení, aké kedy v poslednej dobe videl“, mal svojim spôsobom pravdu.

Toto zariadenie fungujúce (zhruba) na princípe otočenej klimatizácie totiž dokáže s pomocou vonkajšej práce čerpať teplo z chladnejšieho miesta na teplejšie, takže si môžete vyhriať interiér v teplotách pod nulou s výrazne menšou spotrebou energie v porovnaní s obyčajným odporovým teplom.

Nevýhodou tepelného čerpadla je v tom, že jeho efektivita začína v teplotách od mínus 20 stupňov Celzia klesať, to ale neznamená, že by nemalo fungovať vôbec. Presne to sa ale aktuálne deje Teslám prevádzkovaným v Kanade a na Aljaške.

Na Twitteri sa objavujú sťažnosti majiteľov, ktorým zlyháva odmrazovanie a vyhrievanie auta opakovane i potom, čo im boli v servise menené snímače. A pretože sa tých sťažností objavili skoro dve desiatky, do veci sa vložil Transport Canada, tamojší federálny úrad zodpovedný za predpisy, politiku a služby v oblasti cestnej, železničnej, námornej a leteckej dopravy, ktorý je súčasťou ministerstva dopravy (TIC).

Tento kanadský regulačný orgán, ktorý okrem iného zodpovedá i za bezpečnosť automobilov predávaných na tamojšom trhu, uviedol, že začali oficiálne vyšetrovanie vozidiel Tesla Model 3 a Model Y na základe sťažností spotrebiteľov, ktorým v chladnom počasí nefunguje systém vykurovania.

Transport Canada sa domnieva a obáva, že „nesprávne fungujúce vykurovanie a klimatizácia môžu ovplyvniť odhmlievanie a odmrazovanie čelného skla a tým i výhľad vodiča“. Úrad navyše pripomína, že Tesla je povinná informovať príslušné štátne inštitúcie a súčasne i všetkých majiteľov vozidiel, keď sa dozvie o poruche, ktorá by mohla ovplyvniť bezpečnosť cestujúcich.

Tepelné čerpadlo dostala ako prvá Tesla Model Y, po nej nasledoval Model 3.

Teslu v súvislosti s týmto problémom už oslovila napríklad agentúra Reuters, automobilka však na ich žiadosť o vysvetlenie nereagovala. Kto sa naopak ozýva, sú samotní naštvaní majitelia.

„Ak sa elektromobily alebo Tesla nedokážu v zime dostať na niektoré miesta, potom budú mať kritici pravdu, ak tvrdia, že v extrémnych podmienkach tieto autá nefungujú,“ napísal na Twitter Mark Kroeker a dodal: „Vlani vo februári bol náš Model Y mesiac bez vyhrievania. Minulý týždeň sme dostali novú sadu snímačov a teraz toto. Posmievajú sa mi, že jazdím elektromobilom, niekedy ma obťažujú. Som bezradný, zvažujem, že hodím uterák do ringu, myslím, že auto predám a vrátim sa k spaľovacím motorom,“ dodal zúfalý majiteľ.



Bude skutočne stačiť upravený software?

Práve na základe sťažnosti Kroekera sa do vlastného vyšetrovania pustila i skupina Tesla Owners Online, ktorá oslovila svoje kontakty v automobilke. Čo zistili? Jednou z pozorovaných príčin poruchy je zamŕzanie prednej klapky prívodu vzduchu do systému pri jazde na diaľnici, čo bráni správnej funkcii tepelného čerpadla. Snímače informujú klimatizačnú jednotku o zlyhaní a kompresor sa jednoducho zastaví.

Tento problém by mohla vyriešiť aktualizácia softwaru, ktorá ponechá kompresor v chode aj po zamrznutí klapky, aj keď snahou je v prvom rade tomu zabrániť. Že Tesla neberie túto vec na ľahkú váhu, dokazuje i dnešné vyjadrenie najvyššieho šéfa. Po výzve kanadského twitterového účtu Drive Tesla sa ozval samotný Elon Musk, ktorý priznal, že „Oprava (tepelného čerpadla – pozn. red.) má najvyššiu prioritu. Oprava firmwaru na rekalibráciu expanzného ventilu sa práve zavádza.“