Problémy s kvalitou nemá len Tesla, o čom svedčia pravidelné zvolávacie akcie prakticky všetkých automobiliek. Na tom, nie je nič výnimočné. Rovnako nie je zvláštne ani to, keď sa nejaký servis pokúsi zamiesť pod koberec problém, na ktorý sám nestačí a nevie sa k nemu postaviť čelom. Že sa ale k vážnej systémovej chybe otočí chrbtom priamo výrobca, to zase také bežné nie je. Americká firma ale presne toto urobila.

Tento príbeh pomerne detailne zmapovala a popísala nemecká internetová stránka eFahrer, ktorá má k nemu potrebnú dokumentáciu a zároveň pozná aj mená hlavných aktérov, tie však pre naše potreby nie sú dôležité. Podstatné je to, čo sa stalo.

Ústrednou postavou je spomínaný majiteľ Tesly Model 3, ktorý začiatkom minulého roka vyrazil do pneuservisu. Práve pri tejto príležitosti vyšlo najavo, že auto má poškodené hneď tri zdvíhacie body, pričom neboli len preliačené, ale objavili sa v nich praskliny a hlboké trhliny. Vlastník auta sa preto pustil do pátrania na internete a zistil, že nie je sám, kto má rovnaký problém. Z dostupných informácií dokonca zistil, že malo ísť o chybu, ktorú údajne spôsobil robot v americkej továrni vo Fremonte.

Aj keď by mnohí nad takou vecou možno mávli rukou, Nemcovi to nedalo. Uvedomil si totiž, že zdvíhacie body sú nielen súčasťou nosnej štruktúry, ale tiež puzdra, v ktorom sú uzatvorené batériové články. A v žiadnom prípade nechcel riskovať, že sa do tohto priestoru skrz praskliny v zime dostane voda alebo soľ.

V júni 2021 sa preto obrátil na servisné stredisko Tesly v Berlíne, kde auto prehliadli, zdvíhacie body prelakovali trochou farby a šokovanému majiteľovi bohorovne oznámili, že ide v najhoršom prípade o kozmetickú chybu. Sklamaný vlastník sa zhruba o mesiac opäť (tentoraz písomne) obrátil na automobilku a požiadal ju, aby mu auto vymenili za kus v náležitej kvalite, Tesla však jeho pokus zmietla zo stola. Dôvod? „Uvedené poškodenie nie je chybou a neovplyvňuje bezpečnosť ani spoľahlivosť vozidla. Záruka sa na tento prípad nevzťahuje.“

To však už majiteľovi Tesly nedalo. Výrobca totiž sám uvádza, že poskytuje akúkoľvek opravu alebo výmenu „potrebnú na odstránenie materiálových či produkčných chýb ktoréhokoľvek komponentu vyrobeného alebo dodaného spoločnosťou Tesla, ktoré sa vyskytnú v priebehu bežného používania počas 4 rokov alebo do 80 tisíc kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr.“ Obrátil sa preto na právnika Dr. Christophera Lindnera.

Skúsený odborník pravidelne zastupujúci vlastníkov elektromobilov si všimol, že v doklade s predpokladanými nákladmi na opravu v cene 15 tisíc eur, ktorú by ale musel zaplatiť majiteľ, je zaujímavá poznámka. Tesla v nej informuje, že v súvislosti s uvedeným problémom automobilka 26. apríla 2021 vylepšila výrobný proces. Lindner to považoval za priznanie, aj jeho návrh na mimosúdne vyrovnanie však skončil v koši.

Právnik preto v septembri minulého roka podal na súde v Mníchove v mene svojho klienta návrh na nezávislé dôkazné konanie, ktoré malo jediný cieľ. Dokázať, či ide o kozmetickú alebo vážnu konštrukčnú chybu.

Krajinský súd preto poveril nezávislého odborníka z Dekry, aby skontroloval inkriminovaný Model 3 a posúdil jeho stav. Výsledok? Expert dospel k záveru, že ak bude auto opäť zodvihnuté, nie je možné zaručiť jeho konštrukčnú stabilitu a integritu puzdra batérie danú výrobcom. Záver znalca z Dekry je jednoznačný. Pri najbližšej povinnej technickej prehliadke auto neprejde kontrolou.

Podčiarknuté spočítané: automobil za 54 tisíc eur, ktorý má najazdených 27 tisíc kilometrov, neprejde v roku 2024 tamojšou stanicou technickej kontroly a nedostane potvrdenie TÜV, pokiaľ nebude opravené. Samotný servisný zásah pritom bude vyžadovať výmenu celého batériového modulu za 15 tisíc eur, takže v tom sa Dekra s Teslou zhodne.

Európske zastúpenie Muskovej firmy má zatiaľ šťastie v tom, že nebola zatlačená do kúta. Nemecký majiteľ totiž napriek všetkému zatiaľ žiada po automobilke len to, aby mu vymenila jeho auto za kus vyrobený v Číne. Tomu verí o niečo viac. Tesla má navyše príležitosť k tejto kauze zaujať stanovisko, v ktorom si zachová kredit a súd očakáva, že sa k problému vyjadrí i oficiálne.

Verdikt má byť podľa odhadu vynesený niekedy koncom tohto roka, a ak mníchovský sudca rozhodne, že Tesla musí nemeckému zákazníkovi dodať nové auto, má celkom vážny problém. Môže totiž vytvoriť precedens pre tisícky ďalších majiteľov Modelu 3 s rovnakou konštrukčnou chybou. A s ohľadom na to, koľko stojí celý batériový paket i jeho výmena, to zaváňa gigantickou zvolávacou akciou.