V automobilke Volvo sú ich vyšetrovatelia dopravných nehôd známi aj ako interní detektívi. Hovorovou prezývkou môže byť aj „tím CSI“, keďže vyšetrujú miesto činu. Vyšetrovací tím Volva bol založený v roku 1970, čo znamená, že tento rok oslavuje už 50. výročie. Kedykoľvek dôjde v okolí švédskeho mesta Göteborg k dopravnej nehode s účasťou vozidla značky Volvo vo dne alebo v noci, členovia tímu hneď po oznámení nehody vyrazia na miesto činu. Po príchode začnú vyšetrovanie a čo najpodrobnejšie dokumentujú sled udalostí. Vďaka poznatkom zo skutočných dopravných nehôd tak môžu pomôcť vo vylepšení ich vozidiel. 

„Vďaka usilovnej práci a výskumu tímu pre výskum dopravných nehôd môže spoločnosť Volvo Cars zabezpečiť, aby z tragickej dopravnej nehody vzišlo aj niečo dobré: ešte bezpečnejšie automobily. Podrobnou analýzou toho, čo sa stalo v jednotlivých fázach dopravnej nehody, nám tím poskytuje zásadné informácie o tom, čo môžeme na našich vozidlách vylepšiť.“ hovorí Malin Ekholmová, vedúca Bezpečnostného strediska spoločnosti Volvo Cars.

Tím vyšetrovateľov Volva si zároveň kladie otázky: Aký silný bol náraz? Ako rýchlo sa zapojili systémy aktívnej bezpečnosti? V akom stave sú cestujúci? Aké bolo počasie? Koľko bolo hodín? V akom stave bolo dopravné značenie na vozovke? A podobne. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zozbierané dáta sa používajú pri vývoji nových áut

Po návrate do kancelárie sa však ich práca nekončí a tím si vyžiada verejne dostupné policajné správy, kontaktuje vodiča a ak je to možné, preskúma vozidlo. Zároveň sa snaží pochopiť, ako vodič nehodu prežíval, čomu sa venujú behaviorálni psychológovia z Bezpečnostného strediska spoločnosti Volvo Cars. Následne členovia tímu požiadajú osoby, ktoré boli účastníkmi dopravnej nehody, aby sa s nimi podelili o svoje lekárske záznamy, čo im umožní zaznamenať si prípadné zranenia, ktoré utrpeli počas nehody. Tie potom analyzujú odborníci na biomechaniku v spolupráci s fyzikmi, aby pochopili presné príčiny zranení. Všetky lekárske záznamy a poznatky však zakódujú a depersonalizujú. Svoje závery následne zdieľajú s tímami na vývoj produktov, ktoré ich následne použijú pri vývoji vozidiel. Daný tím vyšetrovateľov takto ročne vyšetrí približne 30 až 50 dopravných nehôd.

„Tím pre výskum dopravných nehôd nie je pre našich bezpečnostných expertov zďaleka jediným zdrojom výskumných údajov, ale má pre nás dôležitú úlohu, ktorá nám pomáha skutočne pochopiť podrobnosti,“ dodáva Malin Ekholmová. „K dopravným nehodám dochádza aj naďalej, no dnes sú ich dôsledky omnoho miernejšie a vážne zranenia pri nich omnoho zriedkavejšie, než tomu bolo kedysi.“

Zdroj, foto: tlačová správa Volvo