Auto navrhnuté špeciálne pre Európu

Nový Yaris Cross bol navrhnutý a vyvinutý pre Európu s konkrétnym cieľom spĺňať požiadavky a preferencie trhu s vozidlami SUV nižšej triedy (B-SUV) v tomto regióne. V Európe sa bude aj vyrábať, konkrétne vo výrobnej divízii spoločnosti Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), spolu s novou generáciou hatchbacku Yaris. Výroba sa začne v roku 2021.

Yaris Cross ako člen rodiny vozidiel Yaris je skonštruovaný na novej platforme GA-B pre kompaktné vozidlá od spoločnosti Toyota. S pôvodným modelom má spoločnú koncepciu dizajnu a usporiadania „malého veľkého“ vozidla, ktorá charakterizovala pôvodný Yaris a ponúka priestranný interiér s kompaktnými vonkajšími rozmermi. Zvýšená svetlá výška a dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies (AWD-i) umocňujú jeho autentický charakter SUV.

Yaris Cross má rovnaký rázvor kolies 2 560 mm ako nový hatchback Yaris, ale celkovo je o 240 mm dlhší, pričom k prednému previsu je pridaných 60 mm a vzadu 180 mm. Svetlá výška je o 30 mm vyššia a celkovo je vozidlo vyššie a širšie - o 90 a 20 mm.

Keď sú vaše ruky plné, je k dispozícii elektrické otváranie dverí batožinového priestoru. Nastaviteľná výška podlahy prináša flexibilitu vo využití bezpečného úložiska pod podlahou, alebo zväčšeného priestoru pre veľký náklad. Navyše je možné kryt podlahy rozdeliť na dve časti a využiť zároveň priestor pod podlahou aj priestor na väčšie predmety. Kufor je tiež vybavený novým systémom pružných pásov na zaistenie vecí a zastavenie ich posúvania počas jazdy.

Yaris Cross je rovnako priestranný, ako aj praktický. Poskytuje objem batožinového priestoru až 390 l. Pre lepšiu variabilitu a využiteľnosť priestoru najmä pri preprave väčších a dlhších predmetov je sedadlá možné sklápať v pomere 40:20:40.

Nový hybridný pohon

Yaris Cross využíva výhody štvrtej generácie hybridnej technológie pohonu od spoločnosti Toyota. Automobilka prvý raz zaviedla priekopnícku plnohybridnú technológiu v automobiloch segmentu B v roku 2012, keď uviedla na trh prvý hybridný hatchback Yaris Hybrid. Odvtedy sa v Európe predalo viac ako pol milióna kusov tohto modelu, a vozidlo sa tak stalo významným nástrojom pri zvyšovaní povedomia a pozitívneho vzťahu verejnosti k tejto technológii.

Yaris a Yaris Cross sú prvé modely, ktoré využívajú najnovší hybridný systém pohonu od spoločnosti Toyota. Je vyvinutý priamo z väčších 2,0- a 2,5-litrových hnacích jednotiek, ktoré používajú niektoré najnovšie modely ako Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Sústavu tvorí nový 1,5-litrový trojvalcový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle, ktorý je presne navrhnutý na znižovanie trenia a mechanických strát a optimalizáciu rýchlosti spaľovania. Výsledkom je vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora a vynikajúca spotreba paliva. Tepelná účinnosť motora je hodnotená na 40 %, čo je viac, než majú porovnateľné vznetové motory, a zabezpečuje výrazne nízku spotrebu paliva rovnako ako nízke emisie CO2.

Nová hybridná sústava má maximálny výkon 85 kW (116 k). Zvláštnu pozornosť venovali výkonu, vďaka čomu je systém pri jazde veľmi citlivý. Pokiaľ ide o emisie, parametre pre model s pohonom predných kolies začínajú pod úrovňou 90 g/km CO2 a verzia s pohonom AWD-i na úrovni menej ako 100 g/km.

Inteligentný pohon všetkých kolies

Jedným z prvkov, ktoré definujú nový Yaris Cross ako autentické SUV, je dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies (AWD-i) – čo je pre hybridný model jeho triedy jedinečná funkcia. Pohon AWD-i poskytuje dodatočnú stabilitu a trakciu pri každodennej jazde, v zlých podmienkach a na povrchu s nízkou priľnavosťou. Ide o elektrický systém, ktorý je kompaktnejší a váži menej ako mechanické jednotky AWD, vďaka čomu hybridný model Yaris Cross AWD-i dosahuje nižšiu spotrebu paliva a emisie CO2 než ktorýkoľvek z jeho konkurentov vybavených pohonom všetkých kolies zo segmentu B-SUV.

Systém AWD-i pri rozjazde a zrýchlení smeruje krútiaci moment na zadnú nápravu. Pri bežnej jazde pracuje vozidlo s pohonom predných kolies, no pri zistení podmienok s nízkou priľnavosťou sa automaticky aktivuje pohon všetkých kolies. Môže to byť napríklad na mokrých dlažobných kameňoch, v hustom daždi, na mokrom alebo ujazdenom snehu alebo na piesku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Pokročilý asistenčný systém vodiča

Základom bezpečnosti nového modelu Yaris Cross je jeho platforma GA-B, ktorá mu poskytuje mimoriadne tuhú karosériu. Aby spĺňalo tie najvyššie a najprísnejšie skúšobné normy, bude vozidlo využívať aj súpravu aktívnych bezpečnostných systémov a pokročilých asistenčných funkcií s názvom Toyota Safety Sense, ktoré pomáhajú predchádzať širokému spektru bežných nehôd. Vodičovi poskytujú pri jazde rôzne dôležité informácie a včasné upozornenia a v prípade potreby pomôžu aj automatickým brzdením a zásahom do riadenia vozidla.

Spoločnosť Toyota očakáva, že vo výrobnom závode Onnaing spoločnosti TMMF neďaleko francúzskeho mesta Valenciennes vyrobí ročne viac ako 150-tisíc kusov modelu Yaris Cross a dosiahne podiel v segmente B-SUV na úrovni viac ako 8 %.

Zdroj: Toyota News