Ešte v marci tohto roka technický riaditeľ Mercedesu – Markus Schäfer – v rozhovore s magazínom Auto Motor und Sport potvrdil (aj na základe predchádzajúcich vyjadrení značky), že súčasná trieda A vyrábaná od roku 2018 končí. A navyše bez nástupcu.

Náhradou za kompaktný hatchback (W177) a sedan (V177) sa mal stať nový nedávno predstavený Mercedes CLA, ktorý zároveň nahradil minulú generáciu triedy CLA. Alebo presnejšie povedané, nemal to byť priamy nástupca, ale nový vstupný model.

Mercedesu sa momentálne nedarí

Išlo o súčasť veľkého plánu Mercedesu, ktorý predpokladal zníženie počtu karosárskych verzií v nižších triedach zo sedem na štyri, pri súčasnom intenzívnejšom zameraní na luxusnejšie (a teda aj väčšie) modely. Lenže aktuálne sa situácia zrejme aj pod vplyvom nepriaznivej obchodnej bilancie nemeckej automobilky začína meniť.

Problém Mercedesu je v tom, že v priebehu druhého kvartálu 2025 predal až o 9 percent menej áut. Dodávky zákazníkom klesli od apríla do júna na 452 700 vozidiel, pričom najhoršia je situácia v Spojených štátoch (mínus 14 percent) a v Číne (dokonca mínus 19 percent).

Európske predaje sú stabilné

Nepríjemná je tiež situácia v segmente elektromobilov, ktorý sa bez ohľadu na konkrétny trh prepadol ešte viac. Medziročne o 18 percent, takže Mercedes dodal zákazníkom v priebehu druhého štvrťroka len 41 900 vozidiel.

Mercedes naznačuje, že na jeho výsledky dopadla obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a zvyškom sveta a je pravda, že v Európe a Nemecku jeho predaje v spomínanom období mierne stúpli (o 7, respektíve 1 percento).

Desaťročná kariéra?

Stuttgart zároveň stále zaznamenáva veľmi slušný počet registrácií triedy A. Za prvý kvartál tohto roka 83 151 kusov, takže „Áčko“ je aj pred koncom životnosti tretím najpredávanejším modelom (!) po triedach C a E.

Preto nás najnovšia správa internetovej stránky Automobilwoche vlastne ani neprekvapuje. Tá s odvolaním na svoje zdroje blízke automobilke tvrdí, že práve vysoký dopyt po triede A donútil Mercedes prehodnotiť plány a predĺžiť jej produkciu. „Podľa pôvodných plánov mala skončiť na prelome rokov 2025 a 2026, ale továreň v Rastatte podľa nových informácií predĺži jej výrobu o dva roky, teda zhruba do začiatku roka 2028. To by znamenalo, že súčasné auto vydrží na trhu takmer 10 rokov!

Koniec platí tak či tak, len sa odkladá

Produkcia odvodenej triedy B (ktorá je v počte predaných kusov za prvý kvartál 2025 približne na polovičných číslach, ale inak je na štvrte priečke), by mala podľa pôvodných plánov skončiť v roku 2026.

Napriek uvedeným výsledkom Mercedes s priamym nástupcom triedy A ani tak nepočíta. Rovnaký záver platí tiež pre triedu B. Vstupným modelom má byť o triedu väčšie CLA, ktorá onedlho dorazí aj ako kombi a nasledovať bude SUV ako náhrada súčasného GLA.