Ten nápad má niečo do seba. A aby ste si trochu urobili predstavu o tom, ako takzvaný Uni Wheel funguje, pozrite sa najskôr na oficiálne video. Hyundai k tomu dodáva, že tento systém je určený pre elektromobily, ktoré by presunom jednostupňových redukčných prevodoviek od elektromotora do nábojov kolies ušetrili hromadu miesta.

Konštruktérov napadlo, že by namiesto jednej väčšej pohonnej jednotky použili dve menšie, umiestnené bližšie ku kolesám, čím by zároveň mohli navrhnúť kompaktnejšie poloosi.

Mnohé médiá v súvislosti s tým píšu, že Hyundai bude môcť zároveň odstrániť homokinetické kĺby, ale to nie je celkom pravda. Je samozrejme možné ich nahradiť pevnými poloosami od elektromotora po náboj v prípade neriadenej nápravy. V tomto prípade hriadeľ skutočne nemusí byť zalomený, pretože vzájomný pohyb kolesa a elektromotora prebieha v náboji vďaka pohyblivému planétovému prevodu.

Lenže u riadenej nápravy je homokinetický kĺb nutnosťou, aby kolesá mohli zatáčať. Je to mimochodom vidieť aj na propagačnom videu. Ide síce o počítačovú vizualizáciu, ale podľa použitých gumových manžiet je jasné, že riadená náprava tieto kĺby mať musí.

Celá konštrukcia ale má viacero iných, iste nie jednoducho riešiteľných problémov. Že sa presunom redukčných prevodov do nábojov zvýši neodpružená hmotnosť kolies, musí byť zrejmé každému, kto má za sebou fyziku základnej školy.

Pokročilejší dodá, že celý mechanizmus bude s istotu potrebovať olejovú náplň. Kvôli mazaniu ale tiež chladeniu. A to znamená perfektne uzatvorené puzdro, do ktorého nesmú prenikať nečistoty či voda a naopak z neho nesmie to mazivo unikať.

Pozornejším z vás určite neušlo, že v tejto konštrukcii akosi chýbajú brzdy. Značný spomaľovací efekt má samozrejme i rekuperácia elektromotora v generátorovom režime, ale bez klasickej mechanickej kotúčovej či bubnovej brzdy to nepôjde. Respektíve, nedokážeme si to zatiaľ inak predstaviť.

Strojár a konštruktér sa potom bude ešte zaujímať, ako je tento systém stabilný v priečnom smere. Vertikálny pohyb náboja voči karosérii rieši veľmi pekne spracovaný spomínaný planétový prevod, presnejšie povedané ako sústava s jedným stupňom voľnosti (v rovine kolmej na cestu a zároveň pozdĺžnej so smerom jazdy). Lenže v zákrutách musia na jednotlivé spoje pôsobiť extrémne veľké bočné sily a bude preto zaujímavé zistiť, z akých materiálov je vyrobené ozubenie, ich klietky, ložiská, a aká je prípadne životnosť takej konštrukcie.

Hyundai v každom prípade hovorí, že jeho „Universal Wheel Drive System“, skrátene Uni Wheel má sľubné výsledky z praktických testov. Ak je to pravda, nevidíme ho posledný krát.

zdroj: Hyundai