Malé autá to majú momentálne v EÚ veľmi ťažké. Technické požiadavky, ktoré musia spĺňať, katapultujú ich predajné ceny na úroveň o segment väčších áut a tak sa z racionálneho hľadiska stávajú takmer nepredajnými. Európa navyše zažíva veľkú transformáciu zo spaľovacích motorov smerom k elektromobilom a to znamená ďalšie zmenšenie cenovej diferencie v neprospech malých áut. Európa je skrátka opäť na vlne odlivu od malých áut, po ktorých tu zostáva trhová diera. A to pochopiteľne neušlo pozornosti Číny.

Kto za to môže?

Dopyt po malých a lacných autách v Európe znova rastie, medzičasom však segment opustilo niekoľko kľúčových hráčov a zostáva po nich prázdno. Hľadať vinníka tohto stavu pritom nie je jednoduché. Politici obviňujú automobilky (orientácia na autá s vyššou maržou) a tie naopak vedenie EÚ (nezmyselne prísne predpisy). Ako uvádza Euractiv, vedúci predstavitelia európskych automobiliek obviňujú emisné predpisy. Ford, Renault, Stellantis a ďalší tvrdia, že malé autá nedokážu splniť stále prísnejšie európske ciele pre emisie oxidu uhličitého. Splnenie požiadaviek sa však posudzuje ako priemer všetkých predajov, nie jednotlivých vozidiel. To znamená, že iba predaj benzínových či naftových áut automobilkám prinesie pokuty, predaj menších spaľovacích modelov, ktoré vypúšťajú menej oxidu uhličitého, môže znamenať, že na vyrovnanie emisií by automobilky museli predávať menej elektrických áut. Navyše, aj keď budú emisné ciele pre osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá stanovené na nulu, čo sa v Európe a Kalifornii stane v roku 2035, model s väčšou batériou sa bude počítať rovnako ako model s menšou batériou. Automobilky žiadne plusové body za predaj veľkých modelov nedostanú.

Analytici predpovedajú celému segmentu malých áut v EÚ rast. Nárast rozmerov aj hmotnosti nových európskych aut prerastá zdravé hranice (za posledných 10 rokov narástla priemerná hmotnosť nového auta o 100 kg), čo neprospieva deklarovanej ekológii. Európska komisia preto pripravuje sériu nových legislatívnych pravidiel uprednostňujúcich malé autá. A nielen v oblasti používania auta, ale aj jeho výroby na území EÚ. "Zatiaľ čo modely Fiesta a Picasso miznú, ich miesto nahrádzajú modely od čínskych značiek, ako BYD, Great Wall Motor a SAIC. Očakáva sa, že čínske značky využijú odklon k väčším vozidlám európskych a amerických automobiliek. Segment malých áut pre nich môže otvoriť dvere aj na trh s väčšími vozidlami. Americké a európske automobilky sa tak jedného dňa môžu prebudiť do sveta, v ktorom stratia väčšinu podielu na trhu. Európski zákonodarcovia by v nasledujúcich rokoch mali zaručiť, že malé autá z trhu nezmiznú. Dotácie na elektromobily by mali podporovať menšie modely vyrobené v Európe. Celková účinnosť a veľkosť batérií by sa mali riešiť prostredníctvom osobitných európskych pravidiel a vnútroštátnych daňových systémov," uvádza ďalej portál Euractiv.

zdroj: Euractiv