Japonský vývoz áut z druhej ruky do Ruska prekvitá ako jeden z pridružených dôsledkov vojny na Ukrajine. Rusi sa nedokážu napriamo dostať k novým autám – západné automobilky sa stiahli z trhu a ponuka v podobe domácej produkcie je značne obmedzená. Tí vynaliezavejší - a samozrejme aj majetnejší - motoristi však našli alternatívne riešenie.

Japonská prefektúra Tojama, ktorá je dlhodobo centrom vývozu vozidiel cez Japonské more do ruského prístavu Vladivostok, zaznamenala extrémny nárast počtu exportovaných áut. Prístav preto čelí extrémnemu náporu. V minulosti trvala preprava vozidiel jeden alebo dva týždne, teraz tri mesiace,“ uviedol pre domáci denník The Japan Times jeden z miestnych obchodníkov s autami. Firmy prevádzkujúce nákladné lode nedokážu s týmto rastúcim dopytom držať krok.

Domáce autá Rusom očividne nestačia - po odchode zahraničných automobiliek v reakcii na vypuknutie vojny hľadajú iné spôsoby, ako sa dostať k západným technológiám.  

Hoci japonská vláda zakázala vývoz luxusného tovaru do Ruska, samozrejme vrátane automobilov, limit stanovila na 6 miliónov jenov (v prepočte takmer 43 tisíc eur), čím otvorila trh pre ojazdené vozidlá. Rusko prijalo ekonomické opatrenia, aby zabránilo kolapsu rubľa, čo tiež praje tejto forme obchodu. Podľa údajov miestneho ministerstva financií, Japonsko v len júni vyviezlo do Ruska približne 17 000 ojazdených áut, čo predstavovalo takmer polovicu jeho celkového exportu. A ich hodnota? Celkovo 19 miliárd jenov (teda 135,5 milióna eur), čo je 2,5-násobok v porovnaní s marcom tohto roka.

Rusi ani v minulosti nedôverovali svojej vláde či mene a v čase krízy majú tendenciu premieňať hotovosť na byty, autá alebo iné komodity,“ uviedol predstaviteľ japonskej asociácie jazdených áut. A ukazuje sa to aj v praxi. Japonské autá sú (pravdepodobne aj vďaka svojej povestnej spoľahlivosti) čoraz zaujímavejšou investíciou pre Rusov.

Zdroj: Japan Times