Toyota Land Cruiser je jednoznačne jednou z ikon sveta skutočných terénnych áut. A to nielen väčšia verzia Land Cruiser V8, ale aj menší model, ktorý má u nás označenie jednoducho Land Cruiser. Súčasná generácia menšieho derivátu tohto japonského off-roadu je na trhu už od roku 2009, no v roku 2013 prešla celkovou modernizáciou. Doteraz Toyota ponúkala pre Land Cruiser dva motory, no prišiel čas na ďalšiu pohonnú jednotku a tak legenda dostane nový naftový agregát. Má objem 2,8 litra, štyri valce, nové technológie a dáva 450 Nm.

Nový motor v Toyote Land Cruiser ponúkne vyššiu tepelnú účinnosť ako predchodca, menšie turbo a krútiaci moment 450 Nm. To všetko samozrejme pri nižšej spotrebe.

Na vrchnej ploche piesta je použitý porézny eloxovaný hliník zosilnený oxidom kremičitým, ktorý znžuje tepelné straty.

Nový motor dostal kódové označenie 1GD-FTV, no v cenníku ho nájdete ako 2,8l D-4D. Postupne nahradí súčasný 3,0 litrový dízel D-4D, ktorý nesie označenie 1KD-FTV a je vo výrobe od roku 2000. Toyota je v prípade novinky hrdá najmä na vyššiu tepelnú účinnosť, ktorá je podľa meraní automobilky 44%. Japonci to dosiahli vďaka technológii tepelnej izolácie nazvanej Thermo Swing Wall Insulation Technology. Na vrchnú plochu piesta použili porézny eloxovaný hliník zosilnený oxidom kremičitým, ktorý redukuje straty chladením o približne 30%. Je to vysoko izolačný materiál, ktorý je ľahké zahriať aj ochladiť. Konštruktéri Toyoty okrem toho upravili tvar sacích kanálov, aby zvýšili množstvo vzduchu, ktoré je motor schopný do valca dostať. Nový je aj tvar spaľovacej komory vytvorenej v pieste. Motor dostal vstrekovanie Common rail s vyšším tlakom a presnejším ovládaním. Inovácii sa nevyhlo ani turbo. Oproti predchodcovi je o 30% menšie a má variabilnú geometriu rozvádzacích lopatiek. Toyota tiež v tomto motore po prvýkrát použila selektívnu katalytickú redukciu, čo inými slovami znamená pridávanie roztoku syntetickej močoviny, alebo ak chcete AdBleu, do výfukových plynov. Toto opatrenie by malo eliminovať 99% emisií oxidov dusíka NOx. Motor teda spĺňa normu Euro 6 aj Japonskú emisnú normu.

Presný objem nového motora je 2 755 cm3, má 16 ventilov a rozvod DOHC. Jeho výkon je 130 kW (177 k) pri 3 400 ot/min. Maximálny krútiaci moment závisí od použitej prevodovky. V kombinácii s novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou ponúka pohonná jednotka 450 Nm v rozsahu 1 600 až 2 400 ot/min. Mimochodom, doteraz bola v ponuke automatická prevodovka iba s piatimi prevodovými stupňami. Land Cruiser v konfigurácii so 6-stupňovým automatom zrýchli na 100 km/h za 12,7 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h. Dôležitejší je však údaj o spotrebe, ktorá by mala podľa výrobcu dosiahnuť hodnotu 7,4 l/100 km v prípade 5-dverovej verzie. Čo vôbec nie je zlé vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť okolo 2 300 kg. V kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou má motor obmedzený krútiaci moment na 420 Nm v rozsahu 1 400 až 2 400 ot/min. S manuálom zvládne Land Cruiser zrýchlenie na 100 km/h za 12,1 s, pričom maximálna rýchlosť zostala nezmenená. Oproti automatu sa minimálne líši aj spotreba, ktorá je v tomto prípade 7,5 l/100 km. Toyota začne Land Cruiser 2,8l D-4D v Európe predávať začiatkom augusta.

Zdroj: Toyota